Anonym skrev 2012-11-14 23:20:29 följande:
sen är den en sak till ang flera ringar jag aldrig riktigt har förstått. att man byter förlovningsring när man gifter sig. i min värld så är förlovningsringen den man får när man förlovar sig, inte den man byter till för att det ska passa bättre med vigselringen. men jag har ingen jag känner som gjort så heller. vill någon ge sin berättelse på det också så vore det gött att kanske få en ny förståelse.
Jag bytte ut min förlovningsring för ett par månader sen för att det skulle bli bra ihop med vigselringen. Anledningen till det var att när min nuvarande man friade fick jag en sån attrapp som skulle bytas ut mot en riktig ring när vi hade tittat på vad vi ville ha. Jag tyckte det var jättesvårt och det slutade väl lite med att jag höftade ihop något som jag tyckte blev ok och funderade faktiskt inte jättemycket på hur vigselringen skulle se ut. Jag tänkte nog att en smal alliansring i vitt guld skulle bli snyggt. Förlovningsringen var ganska platt, lite rundad och hade tre stenar på och var i vitt guld.
Sen närmar sig bröllopet och min mans farmor berättar att hon har en gammal sälktring som jag gärna kan få om jag vill ha den och fixa till så att den passar (den var alldeles för stor bl.a.). Den var mycket smalare och högre än min förlovningsring och var i rött guld och ihop med förlovningsringen såg det för j*vligt ut. Jag var lite skeptisk och kände nog mest att det verkligen inte passade ihop så jag var skeptisk till att ta den.
Sen upptäckte vi att inskriptionen i var något namn och 1912. Om jag använde den skulle den "fira 100-års jubileum" vid vårt bröllop. Det var för häftigt för att inte utnyttjas tyckte vi och för att få den att passa ihop med förlovningsringen var det bara att göra om den eftersom att den gamla släktringen inte kunde justeras för mkt utan att stämplar och gravering skulle skadas. Dessutom hade förlovningsringen blivit alldeles för stor så jag hade behövt göra om den lite i vilket fall som helst. Eller ja...jag hade gått ner mkt i vikt, ringen hade såklart inte krympt. Stenarna från den gamla förlovningsringen hamnade i vigselringen så den är ändå med på ett hörn
Poängen i mitt fall är att planen för vigselringen ändrades drastiskt efter att förlovningsringen var gjord och att det var lättare att göra om den än vigselringen. Jag tänkte också på att det var bättre att göra om den tidigt än att komma på om ett par år att det verkligen inte ser bra ut. Jag ville ändå kunna visa upp ringarna efter vigseln och känna mig nöjd med båda ringarna ihop inte bara med dem en och en.