• sagoslut

Hur tänkte ni kring priset på era ringar?

Nu håller jag och min M2B och försöekr välja min vigselring MEN de känns som de finns hundra sätt att se på det...

ska man köpa den man verkligen vill ha även om den är väldigt dyr för att de är trots allt den man ska bära resten av livet eller?
    ska man köpa något som känns förståndigt, de är ju trots allt bara en ring?

hur tänkte ni?

• Svar på tråden Hur tänkte ni kring priset på era ringar?
  • sagoslut

Ni har gett mig många bra tankar! =)

Ska känna efter vad som i slutenden passar mitt liv, tränar en hel del och har ett ganska fysiskt jobb så det måste passa så jag slipper plocka av mig dem hela tiden.  min blivande vill bara att jag verkligen ska älska den så jag får leta runt lite och titta på fler varianter tillsammans.

• Marjasinus
    sagoslut skrev 2012-10-14 20:48:37 följande:
    Nu håller jag och min M2B och försöekr välja min vigselring MEN de känns som de finns hundra sätt att se på det...

ska man köpa den man verkligen vill ha även om den är väldigt dyr för att de är trots allt den man ska bära resten av livet eller?
    ska man köpa något som känns förståndigt, de är ju trots allt bara en ring?

hur tänkte ni?
    Vi tänkte mest att det vore vansinne att ha en hel förmögenhet i en sån liten sak som är så lätt att tappa bort. Och att det inte fick vara nån variant med stenar som "stack ut" eftersom hon håller till mkt i stallet och jobbar på dagis och lätt att den går sönder/fastnar i saker där. 
  • MissTC

Mitt bästa råd är att du går runt och känner lite på ringar.. Testa även såna som kanske inte faller dig i smaken om du är osäker. För vem vet, du kanske ändrar dig eller så blir du ännu mer säker på just "din" ring om du hittat en =)

Lycka till =)

• Pagnie
    eml33h skrev 2012-10-15 11:00:26 följande:
    Varför har man två vigselringar??!
    för att man har två vigslar och jag vill ha en som symboliserar varje. vi har först den kristna och sedan har vi en enligt islam och persisk sed då vi måste det så jag kan åka till iran.
  • 1700tal

Skulle inte tveka att köpa och använda en sån som du visade TS, om man har pengarna. Och jag jobbar med trädgård, skulle ändå inte tveka att slita den med hälsan. Diamanter är ju liksom inte ett känsligt material direkt.

Har fått en del kommentarer över mina ringar (som är täckta i stenar), av folk som tycker det är märkligt att jag bär dem jämt. Håller dock inte med, självklart ska man bära dem jämt om man vill (och inte hindras av förbud på jobbet förstås). Det är ju bästa sättet att inte slarva bort dem dessutom!

• Mmmaria

Min man hade köpt förlovningsringen när han friade. Den kostade över 20.000 och det tyckte jag nästan var lite för mycket trots att vi har väldigt bra ekonomi. Det kändes först lite läskigt att gå runt med något så värdefullt, men nu har jag vant mig och är såklart jätteglad för ringen.

För min del ser jag inte skillnad på en ring för 5000, 15000 eller 40000, men om du uppskattar smycken och olika stenar så är det väl bara att köra på. Så länge ni har råd och inte har annat roligare att lägga pengarna på : )

• ellysmom

Vi har just beställt våra ringar och får dem om ca 3 veckor! :)
    Vi resonerade som så att vi hade pengar, vi väntar andra barnet och ska alltså inte ställa till med nåt galej just nu, eller dra iväg på nån mastodontresa. Det plus att jag alltid velat ha en riktigt fin ring om jag väl ska ha en (är inte smyckestjej annars förutom till fest) och min sambo vill även han gärna ha en fin ring, om än enkel och helt slät.

Så det blev ca 6000 för hans och 24000 för min. Jag ville inte ha en helt slät utan med stenar, därav priset. Jag har då 13 prinsess slipade diamanter runt halva ringen. Ska man tänka praktiskt så kommer den ju inte heller kunna se så "repig" ut då det är lite svårt att repa diamanter. hihi!

Ser verkligen fram emot att få bära denna ringen hela livet! :) 

• Fjärilen

Vi kollade inte på priset när vi bestämde vad vi ville ha. Våra ringar kostar i affär lite över 30 000 tillsammans. Dock så fick vi rabatt och sålde gammalt guld. Vilket gjorde att vi fick dom för under hälften det totala priset.

Dessa är våra ringar. Dock är de i vitguld.

Vigselring

FörlovningsringMin mans förlovning/vigselring. Dock i vitguld.

• Anonym (Olika)

Tycker att det där är ju så himla olika. Beror på vad man har för budget, och även om man har en stor budget kanske man inte vill lägga så mycket iaf. Jag kollade ganska mkt på ringar innan vi bestämde oss för bröllop, så jag visste redan ungefär vad jag ville ha. För mig var ringen viktig, och min m2b inte ville riskera att köpa något jag inte skulle tycka om, så eskorterade han mig in på Tiffanys under våran semester, och där fick jag med lycko-tårar i ögonen, välja precis den ringen jag ville ha. Så det blev en enstensring med en briljantslipad 1,03 carat platina. Tror den gick på runt 125.000:- kr. Vet att många tycker det är för mycket, för sen tillkommer ju vigselringar...MEN...han har råd, och jag är helt överlycklig och super kär i min ring....och i min m2b som överraskade mig på det mest underbara sätt! Jag vet inte hur många ggr under ens livstid man tittar på sin ring, men varje gång jag ser min ring blir jag bara förälskad om och om igen...för den påminner mig att jag hör ihop med min m2b...

Lycka till allihopa!

• Anonym

Tänkte inte så mycket på det förrän vi insåg vad diamanter kostar haha! Jag visste precis vilken typ av ring jag ville ha. Har en förlovningsring med en sten, prinsessring eller vad det heter, och ville ha en halvallians i guld med diamanter. Hej hopp så var det uppe i över 18.000 när jag hittade den. Stod och gnagde mig lite i läppen och tänkte att herregud vad mycket pengar men m2b tyckte att eftersom det trots allt är vigselringen så ska jag ha den jag fastnat för. Som tur var råkade jag gå in på Hallbergs guld och såg att de hade 1% rabatt och de hade Engelbert ringar där och kunde beställa min, så det landade på ca 15.500 och då la jag till 2 stenar men blev ändå billigare än vad originalpriset utan de 2 extra stenarna, hade blivit. Nu har vi haft en rätt svävande budget eftersom vi inte förlovade oss och sen började spara i ett år så i princip har vi inte haft nåt alls att gå på men då jag sålt min lägenhet nu och visste att jag skulle gå med vinst, så var deinga problem att göra så, annars hade vi aldrig haft råd nu. Vi förlovade oss i somras och ville inte vänta eftersom vi vill skaffa barn snart. Jag tycker dock att ringen är viktig, den ska man bära hela livet och förutom minnena från den dagen är det allt man har kvar i princip. M2b säger att han inte vill ha en ny ring utan vill behålla sin förlovningsring så där spar vi ju in några tusen, men även om han velat ha en ny så hade jag inte velat ha en annan än den jag valt. Jag tycker att om man hittat sin drömring och därmed behöver spara in lite på annat så ska man göra det, festen blir inte roligare för att man har dekoration för 3000 eller skor för 2000, för att nämna några saker som faktiskt inte är så viktiga jämfört med en ring som är en symbol för vad som skedde den där dagen då man gifte sig :) För övrigt har vissa butiker avbetalning utan ränta och jag skulle lätt ta en sån avbetalning om jag bara hade säg 20.000 men ringen kostar 30.000 OM det är THE RING.

• martina o affe

Vi tänkte inte så mycket. För min Fästman använder inte smycken så han skulle bara få en enkel och ha på vår bröllopsdag. Och varken han eller jag tycker om guld..

Så i helgen köpte vi två ringar till mig och en till han.
    Jag hittade ett par som var helt underbar i stål!
    Så det blev bara1033 kr för alla tre!

Ringarna är viktigt att man tycker om dom, för man ska förhoppningsvis ha sin ring länge.
    Det ska kunna matcha allt annat man har på sig.
    Har man råd så tycker jag inte att det finns någon gräns för hur mycket  eller lite det kan kosta.
    Bara man är nöjd och glad!

• maxmamma

Jag kommer ha 3 ringar. Den "gamla" förlovnings ringen i rött guld den ny förlovnings ringen i vitt guld med samma datum som första ringen o en vigsel ring i vitt guld med diamanter infattad. M2b ska bara ha sin förlovnings ring med ett extra datum ingraverat. Priset blir 3500 för mina båda ringar i vitt guld.

• ellysmom

Insåg just att ni pratar om vigselringar... Vi har bara kommit till förlovning än så det blir iaf en ring till om nåt år. Då lutar det åt en enstensring med en sten på 1 carat eller så. Borde landa på ca 30000-40000 för den.

• aminis

Det viktigaste är att du är nöjd. För att jag ska bli nöjd har jag tänkt såhär:

1. Vad är maximalt jag kan tänka mig att lägga på en ring? Ja, min yttersta smärtgräns går nog vid 25000 kr... Men det börjar göra ont redan vid 20000kr...
    2. Vad är funktionellt? Jag kommer inte bära ringen på mitt arbete (sjukhus), så därför kan jag tycka att en solitär diamantring passar mig bra.
    3. Vad gällande själva diamanten lägger jag vikt vid? För mig är det viktigast att det är en diamant av bra kvalitet med väldigt bra slipning, klarhet och färg, samt ingen flourescens. Inom min budget hamnar storleken då på max 0,43c (på UK-sida med GIA-certifikat), vilket för mig passar jättebra då jag har ganska små händer och en stor diamant bara skulle se tokigt ut. 

Jag tänker också välja en infattning i ringen som inte gör att diamanten står upp jättemycket från fingret. Detta + att den inte är bamsestor gör att jag tror det blir hyfsat funktionellt i vardagen också - ex. när man ska ha handskar på sig, att den får plats där i o.s.v. Den ring jag har tittat på hamnar på runt 22000 kr. 

Prova och känn efter vad du vill ha och var dina gränser går och sedan, om du är lagd som mig, är det bara att effektivisera och maximera så mycket du bara kan inom de gränserna :) Det kommer gå bra!

• Anonym
    Chicita skrev 2012-10-15 19:48:09 följande:
    Aha den missade jag...
    Men det är inte så ovanligt, och vissa får ju en ring i morgongåva också. Glad 
    men jag är beredd att fråga samma sak. just det med två vigselringar har jag faktiskt aldrig hört talas om. jag säger inte att det är fel, bara att jag aldrig hört om det. hur kommer det sig att man gör så? någon som har det själv som vill berätta hur ni tänkte?

sen är den en sak till ang flera ringar jag aldrig riktigt har förstått. att man byter förlovningsring när man gifter sig. i min värld så är förlovningsringen den man får när man förlovar sig, inte den man byter till för att det ska passa bättre med vigselringen. men jag har ingen jag känner som gjort så heller. vill någon ge sin berättelse på det också så vore det gött att kanske få en ny förståelse.
  • Anonym (Ebbaisinlove)

Jag tycker man främst av allt bör fundera på hur man planerar att använda sina ringar. Har man kontorsarbete eller är man en väldigt aktiv person? Jag blev varnad att min fattning är ömtålig och kräver omvårdnad och att man är varsam. Man bör se om fattningen minst en gång om året. Helst 2 ggr för att vara på den säkra sidan.

Slipningen var extremt viktigt för mig. Däremot har jag insett att jag inte är vidare känslig för att se lite värme eller inneslutningar i diamanter. Svårt att se skillnad på en D och F för mig...

Hade väl egentligen ingen konkret budget men jag ville inte att vi skulle spendera mer än max 26.000$. Tippar på att det är hälften av vad mina vänner lagt på sin förlovningsring. Alla har olika ekonomiska förutsättningar och att jämföra sig med andra gör en bara olycklig. Känn efter med hjärtat och köp något som DU älskar och tycker känns bra att bära varje dag. Bry dig inte om vad dina vänner eller bekanta tycker man bör ha.

Jag tycker det är vansinne att ta lån för att köpa ringar eller dylikt. Regeln att mannen bör lägga två stycken månadslöner är också rätt larvig.

• tinaalpfält
    Anonym skrev 2012-11-14 23:20:29 följande:
    sen är den en sak till ang flera ringar jag aldrig riktigt har förstått. att man byter förlovningsring när man gifter sig. i min värld så är förlovningsringen den man får när man förlovar sig, inte den man byter till för att det ska passa bättre med vigselringen. men jag har ingen jag känner som gjort så heller. vill någon ge sin berättelse på det också så vore det gött att kanske få en ny förståelse.
    Jag bytte ut min förlovningsring för ett par månader sen för att det skulle bli bra ihop med vigselringen. Anledningen till det var att när min nuvarande man friade fick jag en sån attrapp som skulle bytas ut mot en riktig ring när vi hade tittat på vad vi ville ha. Jag tyckte det var jättesvårt och det slutade väl lite med att jag höftade ihop något som jag tyckte blev ok och funderade faktiskt inte jättemycket på hur vigselringen skulle se ut. Jag tänkte nog att en smal alliansring i vitt guld skulle bli snyggt. Förlovningsringen var ganska platt, lite rundad och hade tre stenar på och var i vitt guld. 

Sen närmar sig bröllopet och min mans farmor berättar att hon har en gammal sälktring som jag gärna kan få om jag vill ha den och fixa till så att den passar (den var alldeles för stor bl.a.). Den var mycket smalare och högre än min förlovningsring och var i rött guld och ihop med förlovningsringen såg det för j*vligt ut. Jag var lite skeptisk och kände nog mest att det verkligen inte passade ihop så jag var skeptisk till att ta den.

Sen upptäckte vi att inskriptionen i var något namn och 1912. Om jag använde den skulle den "fira 100-års jubileum" vid vårt bröllop. Det var för häftigt för att inte utnyttjas tyckte vi och för att få den att passa ihop med förlovningsringen var det bara att göra om den eftersom att den gamla släktringen inte kunde justeras för mkt utan att stämplar och gravering skulle skadas. Dessutom hade förlovningsringen blivit alldeles för stor så jag hade behövt göra om den lite i vilket fall som helst. Eller ja...jag hade gått ner mkt i vikt, ringen hade såklart inte krympt. Stenarna från den gamla förlovningsringen hamnade i vigselringen så den är ändå med på ett hörn Skrattande

Poängen i mitt fall är att planen för vigselringen ändrades drastiskt efter att förlovningsringen var gjord och att det var lättare att göra om den än vigselringen. Jag tänkte också på att det var bättre att göra om den tidigt än att komma på om ett par år att det verkligen inte ser bra ut. Jag ville ändå kunna visa upp ringarna efter vigseln och känna mig nöjd med båda ringarna ihop inte bara med dem en och en. 
Svar på tråden Hur tänkte ni kring priset på era ringar?