ninajulia80 skrev 2013-01-23 15:39:03 följande:
Hej,
Vill börja med att säga att det är väldigt gulligt av dig att ställa upp och svara på massa frågor från förvirradade blivande brudar.
Jag ska köpa den här på Millybridal.
(
www.millybridal.com/tulle-and-lace-illusion-j...)
Måste jag köpa till en underkjol till den? Hur fungerar det?
Väldigt tacksam för all hjälp.
/Nina
Hej :) Tack, det är bara roligt hehe
Vilken fin klänning! Och generellt sett så bör man ha underkjol till alla brudklänningar. Dom flesta är gjorda för det. Ibland är det dock så att det finns en insydd underkjol och då behöver man inte alltid någon annan. Jag vet inte om din klänning kommer ha det. Om inte, så bör du nog köpa till en underkjol.
Och när det gäller att välja underkjol, så finns det ju alltid några saker att tänka på. Är det släp på klänning? Vill man ha ett fylligt släp? Vill man kunna haka/knyta upp släpet senare under dagen/kvällen? Vill man ha en underkjol med eller utan ringar?
Nu vet jag inte vart du vill beställa din underkjol ifrån, men jag tipsar om LITB för dom har ett bra sortiment och priser. Det går ju dock att hitta likadana underkjolar på andra sidor också.
En underkjol med släp hjälper till att ge en fin siluett även för släpet, men den kan man ju inte ha senare om man vill knyta upp släpet. Då kan man ju visserligen vara helt utan underkjol eller byta till en annan. Här är en med två ringar och släp, ringarnas vidd är ställbar och man kan också plocka ur ringarna för att få bra passform.
www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-kapellet-tag-1-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67706.html
Sedan har vi underkjolar med ringar, men utan släp. A-linje bör funka till din klänning, trots att det är dropwaist, men jag tipar om underkjol specifikt för dropwaist också.
www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
www.lightinthebox.com/sv/polyester-a-line-full-klanning-2-tier-hellang-brollop-slip-stil-underkjol_p406005.html
www.lightinthebox.com/sv/polyester-a-line-medium-fullhet-hellang-brollop-slip-stil-underkjol_p406010.html (jag hade nog valt den här eller den med släp)
Och det finns ju underkjol utan ringar också, vilket är det bekvämaste att sitta i. Den här är dock till "ballgown", så den kan bli lite väl stor över höfterna. Det bör dock gå att hitta något liknande för A-linje.
www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-balklanning-3-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165641.html
Annars kan det vara ett bra alternativ att välja en underkjol med ring/ringar, för det är enklare att gå i och ger ofta klänningen bättre form, men att till middagen/festen plocka bort ringen. Då får man fortfarande en bättre siluett än helt utan underkjol, men kan sitta bättre osv utan ringen.