• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    Sandra01 skrev 2013-03-02 18:38:24 följande:

Hej, Jag hoppas jag kan få hjälp här... :)

jag har spanat in denna klänning på Dino. Min väninna tror INTE den kommer se ut så här när jag väl får den. Hon hävdar att den kommer vara platt och inte stå ut så som den gör på bilden.
    vad är din erfarenhet? Jag blir så himla osäker när hon säger så....
    Här är länken till klänningen:
    www.dinobridal.com/discount-store-2012-a-line...

Är det något som jag måste beställa extra? Typ underkjol????

tacksam för hjälp av proffs :)

/ Sandra

Hej :)

Hehe jadu, den där klänningen.. Det jag tycker du ska "oroa" dig mest över gällande den där, är inte vidden i kjolen för den är inga problem, utan det är applikationerna. Blommorna alltså. Ingen kinasida gör en jättebra kopia av den där klänningen faktiskt, då alla har blommor som ser lite billiga ut och tyvärr så brukar dom limma fast blommorna, så det är svårt att plocka bort dom också. Men som sagt, vidden i kjolen är inga problem, det man kan göra är att be om exakt antal lager tyll i kjolen för att veta att man får bra vidd. Blir den ändå för "platt", så går det använda en underkjol :)
  • Sandra01

TACK!

Jag har också tänkt på just det.. Att blommorna ska bli för plasiga.

tack för ditt svar!!!! :)

• Lombard

Hej Daniiel! Hoppas du har lust att hjälpa mig. Jag har till slut bestämt mig för en klänning, denna www.millybridal.com/sheath-column-bateau-chiffon-chapel-train-white-appliques-wedding-dresses-p-8544.html Hoppas att den blir bra. Min fråga är, ska jag ha en underkjol och isf vilken sort? Är helt okunnig är jag rädd. Och jag vill ha den utan släp, alltså golvlång men det är det väl bara att skriva antar jag. Blir tacksam för lite råd.

• sansun

Vilken kanon tråd!  
    Jag har tittat på lightinthebox å tycker att det finns jätte mycket snyggt där. Skulle passa oss perfekt att kunna beställa tärnklänningar där då vi ska ha 4 stycken till väldigt olika personer men vill gärna hålla dem i ungefär samma färg. Ska ha blått och klänningar både till en 10 åring, smal 18 åring, 30 åring nybliven 2 barns mor och en lite kurvigare 37 åring. Står att dom inte garanterar exakt lika färger på klänningarna om man beställer olika modeller fast i samma färg, tror du att det skiljer så pass mycket att det kommer synas när dom står bevid varandra? Men tycker det känns som dom har dyr frakt.... Eller är det ungefär detsamma på alla sidor? :-O Har inte kollat någon annan. :-/ Sen en självklar fråga, hur är dom att handla från, kvalitet osv?

• daniiel
    Sandra01 skrev 2013-03-03 20:06:18 följande:

TACK!

Jag har också tänkt på just det.. Att blommorna ska bli för plasiga.

tack för ditt svar!!!! :)

Så lite så :) Hoppas du hittar dig en fin klänning, vilken det nu än blir :)
  • daniiel
    Lombard skrev 2013-03-04 14:44:33 följande:
    Hej Daniiel! Hoppas du har lust att hjälpa mig. Jag har till slut bestämt mig för en klänning, denna www.millybridal.com/sheath-column-bateau-chif... Hoppas att den blir bra. Min fråga är, ska jag ha en underkjol och isf vilken sort? Är helt okunnig är jag rädd. Och jag vill ha den utan släp, alltså golvlång men det är det väl bara att skriva antar jag. Blir tacksam för lite råd.
    Hej :) Oj, vilken vacker och romantisk klänning! En underkjol är oftast ett plus, oavsett vad det är för klänning i stort sett. Din klänning verkar vara i chiffong, den är ganska snäv och är i sk column/sheat modell (som det står). Du bör alltså ha en underkjol som inte ger någon vidd upptill, men som hjälper till att få det fina fallet nertill. Då är ju fråga hur mkt vidd du vill ha nertill. Ett alternativ är en sån här underkjol www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--0061-3-_p155989.html som egentligen är till en mermaidklänning (sjöjungfrumodell alltså). Om du väljer att plocka bort ringen, så tror jag att den kan passa väldigt bra till din klänning. Här är två till såna varianter som nog skulle funka www.lightinthebox.com/polyester-fishtail-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406007.html och www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-flare-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406012.html Alternativet annars blir något åt det här hållet www.lightinthebox.com/taffeta-chiffon-a-line-2-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat-more-colors_p427984.html som är en underkjol helt utan ringar. Den har ju dock aningens mer volym upptill och inte fullt så mkt nertill.
  • daniiel
    sansun skrev 2013-03-04 16:40:46 följande:
    Vilken kanon tråd!  
    Jag har tittat på lightinthebox å tycker att det finns jätte mycket snyggt där. Skulle passa oss perfekt att kunna beställa tärnklänningar där då vi ska ha 4 stycken till väldigt olika personer men vill gärna hålla dem i ungefär samma färg. Ska ha blått och klänningar både till en 10 åring, smal 18 åring, 30 åring nybliven 2 barns mor och en lite kurvigare 37 åring. Står att dom inte garanterar exakt lika färger på klänningarna om man beställer olika modeller fast i samma färg, tror du att det skiljer så pass mycket att det kommer synas när dom står bevid varandra? Men tycker det känns som dom har dyr frakt.... Eller är det ungefär detsamma på alla sidor? :-O Har inte kollat någon annan. :-/ Sen en självklar fråga, hur är dom att handla från, kvalitet osv?
    Jag tror inte att det kommer skilja så mkt i färg, men jag tror att den främsta anledningen till att det kan vara så är att klänningarna sys i olika tyger beroende på modell. En chiffongklänning i mörkblått får ju en lite annan nyans än en satinklänning i mörkblått. Sedan kan det säkert skilja lite beroende på vilken tygrulle dom använder tex eller liknande, men om du beställer fyra olika klänningar, men i samma tyg och färg, så tror jag inte att det är någon fara :)

Frakten baserar ju nästan alltid på vikten, så ju mer du beställer, desto tyngre blir det och därmed ökar fraktkostnaden. Jag har inte tidigare hört att LITB ska vara dyrare än någon annan sida dock, utan det brukar vara ganska lika så vitt jag vet.
  • Alev
    daniiel skrev 2013-03-03 19:34:42 följande:
    Det är klart att du kan ha en underkjol med släp också, om du vill, men tänk då på att eventuell bustle inte blir möjlig. Ja, om du inte tar av eller byter underkjol. Vill du ha en underkjol med släp, så tror jag mer på den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-ka... med två ringar. Den du länkade till har tre ringar. Men även den kan nog passa, då ringarna ju går att ställa vidden på och/eller plocka bort :)
    Tack för svaret! Jag är så himla glad för din hjälp!
    Jag beställde min klänning från Millybridal och den är tung. Därför funderar jag på om jag inte nästan måste ha ringar i underkjolen för att det ska göra någon skillnad. Jag kommer att ha samma "underkjolsstil" som du rekommenderade, nämligen:
     www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-4-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166181.html   

Och min (förhoppningsvis sista) fråga är om det finns någon liknande men med ringar, för att hålla även en tung klänning på plats. Till dem som funderar på att beställa från millybridal kan jag även säga att jag har mycket goda erfarenheter från dem. Min klänning fick jag efter fyra veckor och blev supernöjd. Nu gäller det bara att hitta underkjolen..

• daniiel
    Alev skrev 2013-03-04 20:38:40 följande:
    Tack för svaret! Jag är så himla glad för din hjälp!
    Jag beställde min klänning från Millybridal och den är tung. Därför funderar jag på om jag inte nästan måste ha ringar i underkjolen för att det ska göra någon skillnad. Jag kommer att ha samma "underkjolsstil" som du rekommenderade, nämligen:
     www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning -fullt-klanning-4-klassens-golv-langd-slip-stil-br ollop-underkjolar_p166181.html   

Och min (förhoppningsvis sista) fråga är om det finns någon liknande men med ringar, för att hålla även en tung klänning på plats. Till dem som funderar på att beställa från millybridal kan jag även säga att jag har mycket goda erfarenheter från dem. Min klänning fick jag efter fyra veckor och blev supernöjd. Nu gäller det bara att hitta underkjolen..
    Om du vill ha en så puffig klänning, så blir det ju en underkjol med många ringar ifall du vill ha med ringar. Ju flera ringar, desto mer "ball gown"-effekt blir det ju. Då kan du ha allt från tex en sån här www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165646.html med tre ringar, till en sån här www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullstandiga-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165644.html med hela sex ringar. Tänk dock på att ju fler ringar, desto mer "tält"-effekt blir det också. Alltså, kjolen blir ganska styv och svajar som. Vill du däremot ha en mjuk kjol med mjukt fall, men bra med volym, så finns den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-8-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166182.html med åtta lager tyll och den ger faktiskt väldigt bra med volym. Är din kjol i slät satin? Då tror jag den räcker gott och väl för bra med volym. En slät kjol får också lättare den där "tält"-effekten med ringar.
  • Alev

hm.. ursäkta min dumhet men jag vet faktiskt inte om den är i slät satin. min klänning är den på bild 1 och jag vill att den ska se ut som klänningen på bild 2 (vad gäller fluffet på underdelen). den är tung också. men jag kommer nog beställa både underkjolen med tre ringar och den med åtta lager tyll så får vi helt enkelt se hur de sitter.

tusen tack!  

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill