• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Vädur82

Brudklänning, bröllopsklänning skräddarsys efter dina mått!

Dessa två har jag också tittat på vilken tycker du?? Börja bli lite stressad nu när jag velar hela tiden =)

• daniiel
    amerika skrev 2013-03-10 21:25:34 följande:
    hua, nejm hur ska man kunna välja??!!
    Egentligen vill jag ha en med ärm men om det inte går att ordna, så får det bli en spetsbolero.
    Vad tror du om kvaliteten på spetsen på dessa klänningarna? 
    Haha ett lite angenämt problem, men ändock ett problem. Jag köpte ju själv fyra brudklänningar, så jag vet hur det kan vara ;)

Ja, spetsbolero är ju ett bra alternativ om man inte hittar någon med ärm eller om det inte är en modell som det passar att man lägger till ärm på. Jag valde en svart spetsbolero och det tyckte jag blev bra. Hade först tänkt mig en klänning med ärmar.

Jag tror att spetsen kan bli bra. Som sagt, jag vet att Dino är duktiga på spets. Du kanske kan skicka ett mejl till dom och fråga ifall dom kan mejla bilder på sina spetstyger, så du får ett hum om hur det kan komma att se ut.
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 21:28:22 följande:

Dessa två har jag också tittat på vilken tycker du?? Börja bli lite stressad nu när jag velar hela tiden =)

Du verkar ju helt klart ha en viss stil du gillar när det gäller klänningar och det är en jättebra början. Nu kan du börja bena ut resten. Vill du ha med mycket pärlor och paljetter? Vill du ha en klänning i satin, chiffong eller med organza? Vill du ha en rak urringning eller en sweetheart? Vill du ha någon spets på klänningen? Besvara alla dom frågorna till att börja med och när du vet det, så kan du sålla bort alla klänningar som inte uppfyller alla önskningarna.

Personligen tycker jag att den första, Mori Lee, klänningen är finast. Smaken är dock som baken och det är inte jag som ska bära klänningen, så du måste försöka gå efter ditt hjärta :)
  • Vädur82

Tack för bra tips & råd förra veckan hade jag bestämt mig för den första sen börja jag titta runt igen!! Kan ju inte låta bli!! ;)

• amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 21:31:42 följande:
    Jag tror att spetsen kan bli bra. Som sagt, jag vet att Dino är duktiga på spets. Du kanske kan skicka ett mejl till dom och fråga ifall dom kan mejla bilder på sina spetstyger, så du får ett hum om hur det kan komma att se ut.
    Bra förslag!! jag ska mejla och fråga. Kanske kan de skicka tygprover tilloch med...
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 21:43:31 följande:
    Tack för bra tips & råd förra veckan hade jag bestämt mig för den första sen börja jag titta runt igen!! Kan ju inte låta bli!! ;)
    Haha vet hur det är, livsfarligt.. jag själv köpte ju som sagt fyra brudklänningar :P Och jag hittar fortfarande, nästan dagligen, nya favoriter :)

Men du ska se att du nog kommer hitta en klänning du fastar för snart :) Har du varit i butik och prövat klänningar?
  • daniiel
    amerika skrev 2013-03-10 21:43:57 följande:
    Bra förslag!! jag ska mejla och fråga. Kanske kan de skicka tygprover tilloch med...
    Det brukar dom kunna göra, men vanligtvis kan det ta lång tid att få dom och kosta ganska mycket. Frågan kan man ju alltid dock :)
  • Vädur82

Ja jag har varit & provat några stycken kom fram till denna stilen jag har visat utan axelband & med lite släp vill ha ganska enkel men ändå lite extra!! alltid nått ;)

• daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 21:52:06 följande:
    Ja jag har varit & provat några stycken kom fram till denna stilen jag har visat utan axelband & med lite släp vill ha ganska enkel men ändå lite extra!! alltid nått ;)
    Även det är ju toppen! Då har du verkligen en bra grund, då du är säker på vilken modell/siluett du vill ha och vet att den passar dig. Och angående tiden, så bör du definitivt lägga en beställning före mars är slut om du tänkt beställa från Landy eller Milly. Vill du beställa från Dino, så kan du möjligtvis vänta ytterligare ett par veckor, då dom brukar vara väldigt snabba. Beställer du från annat företag, så har jag inte så stor koll på hur lång tid det kan ta.
  • Vädur82

Ska försöka bestämma mig snarast!! =) men om man säger att jag väljer klänning nr1 men vill ha lite mer drapering som klänning två är ju ingen större skillnad men skulle vilja ha det =)tror du det går & beställa & hur ska man kunna förklara det isåfall??

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill