• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Sandra01

Alltså, med din erfaranhet så är det inget generellt att dessa billigare kopior har stela och plastiga spetstyger?
    Ååå... vette 17 om jag vågar!!! Den är ju SÅ mycket billigare än allt jag tittat på! 2000:-
    Men, om den inte är bra så är det 2000:- i sjön :/

Till er alla som beställer på nätet!!! Fan vad ni är bra och MODIGA!!!! Jag måste suga på karamellen ett tag till (men det var 5 avalible förra veckan, nu 4!!!!)

Kram på er!

• Sandra01

Äh, men shit jag glömde ju svara på DINA frågor! hahaha! ursäkta.
    Ja, den från Etsy!! Ja, det är just det spetstyget som jag laddat upp bild på som dom har i sin annons...
    Sen har dom också en färgkarta och att man kan välja vilken färg man önskar.
    Jag tänker mig då att jag beställer som bilden (det är dom valen man har, skriva upp färgnumret som finns på färgkartan alternativt beställa "enligt bild").
    Tycker dock att spetstyget som dom har ligger på bordet är VITARE än den på tjejen.. men, det kan ju vara hudens färg som skiner igenom också :)))

HUUUUR skulle jag klara mig utan detta forum!!!???

• daniiel
    Sandra01 - Nej, generellt sett är dom inte plastigare eller stelare än spetstygerna du hittar i butik. Kinaklänningar för 2000kr är ofta sydda i samma tyger, samma kvalitet alltså, som brudklänningar i butik upp till ca 15 000kr-klassen. Polyester. Inget fel med det alls.

Det kan nog vara många saker som gör att tygbiten ser ljusare ut än hela klänningen på bilderna. Om du väljer att beställa klänningen, så är det inte säkert att den kommer se ut att vara exakt samma färg/nyans som på bilderna heller. Ljus, kamera, skärm osv spelar ju in när det gäller färger.

Är det säljaren som sytt upp klänningen på bilderna? Eller är det en lånad bild och dom syr upp kopior?
  • Sandra01

Skämtar du!!! Samma material!!!? Ja, jag är inte förvånda!!
    Har i två dagar varit i 2 olika butiker i stockholm och provat känningar... Båda två, oberoende av varandra, snackar ner om beställningar på nätet. Dom pratar så mycket om hur fel det blir och hur blivande brudar tror dom ska få nåt fint och sen så blir dom så ledsna när dom får hem paketet med den kina-sydda klänningen...
    Självklart så pratar domdå material osv....
    Jag spelade fågelhålk "VA?? Beställer folk klänningar via Kiiiiinaaaa????" ;)

Oh.. det måste jag fråga!! Om det är en lånad bild eller deras klänning! Förutsatte att det var en lånad bild :)
    Ska maila dom genast!

• Fiifii

Vilken bra tråd! Hoppas på lite hjälp från dig Daniiel eller någon annan som vet:) Vad är det för skillnad på millybridal.com och millybride.co.uk? Är dom helt oberoende av varandra och vilken milly "ska" man beställa ifrån. Såg idag att det fanns två!

• Ingblå

Hej, jag beställde en klänning från Landy för två veckor sedan, jag har provat orginalet och skickade med mina mått till klänningen. Nu när jag är här inne och läser och ser en del bilder blir jag så orolig för hur klänningen kommer att se ut. Främst är det spetsen jag är orolig, jag vill att den skall vara "matt" som på bilden och orginalet och inte blank som jag sett en del exempel på när jag kollat på bilder bland forumen här. kan jag skriva och fråga om spetsen till landy, tror du det går att få något prov hemskickat? klänningen jag beställt är en kopia från pronovias modell umana.

• daniiel
    Sandra01 skrev 2013-03-15 10:33:23 följande:
    Skämtar du!!! Samma material!!!? Ja, jag är inte förvånda!!
    Har i två dagar varit i 2 olika butiker i stockholm och provat känningar... Båda två, oberoende av varandra, snackar ner om beställningar på nätet. Dom pratar så mycket om hur fel det blir och hur blivande brudar tror dom ska få nåt fint och sen så blir dom så ledsna när dom får hem paketet med den kina-sydda klänningen...
    Självklart så pratar domdå material osv....
    Jag spelade fågelhålk "VA?? Beställer folk klänningar via Kiiiiinaaaa????" ;)

Oh.. det måste jag fråga!! Om det är en lånad bild eller deras klänning! Förutsatte att det var en lånad bild :)
    Ska maila dom genast!
    Ja, oftast skiljer det inte just något i materialet. Det kan ju dock inte dom i butikerna erkänna, precis som att dom aldrig skulel säga att det finns jättemånga som får hem fina kinaklänningar och är supernöjda med dom :P

Fråga om det är deras bild, för isåfall så bådar det väldigt gott. Jag har inte kollat, men du kan ju pröva googles bildsök och se om du hittar designern annars.
  • daniiel
    Fiifii skrev 2013-03-15 10:38:36 följande:
    Vilken bra tråd! Hoppas på lite hjälp från dig Daniiel eller någon annan som vet:) Vad är det för skillnad på millybridal.com och millybride.co.uk? Är dom helt oberoende av varandra och vilken milly "ska" man beställa ifrån. Såg idag att det fanns två!
    Bra fråga, men jag kommer inte in alls på co.uk adressen och så vitt jag vet är det millybridal.com som gäller :)
  • daniiel
    Ingblå skrev 2013-03-15 11:09:59 följande:
    Hej, jag beställde en klänning från Landy för två veckor sedan, jag har provat orginalet och skickade med mina mått till klänningen. Nu när jag är här inne och läser och ser en del bilder blir jag så orolig för hur klänningen kommer att se ut. Främst är det spetsen jag är orolig, jag vill att den skall vara "matt" som på bilden och orginalet och inte blank som jag sett en del exempel på när jag kollat på bilder bland forumen här. kan jag skriva och fråga om spetsen till landy, tror du det går att få något prov hemskickat? klänningen jag beställt är en kopia från pronovias modell umana.
    Om du beställde klänningen för två veckor sedan, så har dom mest troligt redan börjat sy den. Beställer du hem ett tygprov nu, så får du nog tygprovet och klänningen nästan samtidigt, så du har inte så stor nytta av det. Mest troligt kommer dom inte att ändra spetsen i det här skedet och du lär inte få några pengar tillbaka om du ångrar dig och avbryter köpet. Jag vet inte riktigt vad du menar med blank spets, för det mesta brukar spetsen vara matt, men med pärlor och paljetter på. Det du kan göra där är att skicka ett mejl och skriva att du absolut inte vill ha pärlor eller paljetter på din klänning. Speciellt när det är spetsapplikationer, så brukar dom (tyvärr) ha en tendens att överösa spets med bling.
  • Fiifii

Nej oj då. Märkte att länken till millybride.co.uk inte funkade i inlägget. Men om man googlar milly bride co uk så kommer den upp. Med ett helt annat utseende på websidan som millybridal.com har. Men ok då vet jag iaf vilken milly folk refererar till här då när man vill kolla resultat etc på andra klänningar därifrån. Tack! :)

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill