• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • sophiebus

hej bästa daniiel =) 
    tack för att du tar dig tid i denna super braiga tråd =)

nu har jag köpt en andra (kvälls/fest) klänning å behöver hjälp med vilken typ av underkijol jag måste köpa? 
    har tänkt beställa från E-bay vad tror du om de?
    eller finns de någon annan billig sida som är lätt att förstå sig på?

här kommer klänningen:

• daniiel
    Fiifii skrev 2013-03-15 19:29:02 följande:
    Nej oj då. Märkte att länken till millybride.co.uk inte funkade i inlägget. Men om man googlar milly bride co uk så kommer den upp. Med ett helt annat utseende på websidan som millybridal.com har. Men ok då vet jag iaf vilken milly folk refererar till här då när man vill kolla resultat etc på andra klänningar därifrån. Tack! :)
    När jag började kika på brudklänningar för.. 5år sedan nu eller något sådant, så kikade jag på någon annan milly-sida också, men reda då var det millybridal.com som gällde, så kör på den ifall du tänkt beställa från milly :)
  • daniiel
    sophiebus skrev 2013-03-15 20:08:06 följande:
    hej bästa daniiel =) 
    tack för att du tar dig tid i denna super braiga tråd =)

nu har jag köpt en andra (kvälls/fest) klänning å behöver hjälp med vilken typ av underkijol jag måste köpa? 
    har tänkt beställa från E-bay vad tror du om de?
    eller finns de någon annan billig sida som är lätt att förstå sig på?

här kommer klänningen:

Den där Sotteron är lika vacker varje gång man ser den, bra val :) Har du fått hem den ännu? Visa mer än gärna bilder! :D

Om du inte fått hem den, och har tid till det, så avvakta tills du vet om du behöver någon underkjol. Om du redan har den hemma och behöver köpa en underkjol, så kan du gott och väl shoppa på Ebay. Underkjolar i tea length brukar det definitivt inte krylla av tyvärr, så om du hittar någon från en säljare som verkar ganska lovande på Ebay - slå till. Det är ju då något liknande den här typen som du bör ha www.ebay.com/itm/NEW-Tea-length-TUTU-26-petticoat-50s-Rock-SKIRT-organza-Slip-Underskirt-/140870521230&var=&hash=item20cc89918e
  • PimPim83

Nu har jag "råkat" kontakta Dino om en till klänning och fått ett bra prisförslag. Är riktigt sugen på att beställa trots att jag redan har en klänning. Det är livsfarligt detta. ;) Det jag undrar är hur man formulerar sig om man vill ha helt spetstyg och inte spetsapplikationer? Och att man vill att bandet i midjan ska vara avtagbart?

• daniiel
    PimPim83 skrev 2013-03-16 08:06:45 följande:
    Nu har jag "råkat" kontakta Dino om en till klänning och fått ett bra prisförslag. Är riktigt sugen på att beställa trots att jag redan har en klänning. Det är livsfarligt detta. ;) Det jag undrar är hur man formulerar sig om man vill ha helt spetstyg och inte spetsapplikationer? Och att man vill att bandet i midjan ska vara avtagbart?
    Äh, man kan ju som sagt aldrig få för många brudklänningar ;) Vad är det för klänning du vill beställa?

Skriv något i stil med "I don't want lace applications. I want the dress in a whole lace fabric. I want the waist sash to be removable."

Du kan mejla och fråga efter bilder på deras spetstyger och sedan välja det tyg du tycker är finast :)
  • PimPim83

Denna klänningen är det och detta är bilden jag skickade till Dino. De kunde göra den för 200 dollar inkl frakt. Drygt 1300 kr.

Haha! Nä man kan inte ha för många klänningar, men kan säga att sambon blev rätt irreterad när jag sa att jag var sugen på att beställa en till klänning. Vi får se hur jag gör...
  • daniiel
    PimPim83 skrev 2013-03-16 11:32:22 följande:
    Denna klänningen är det och detta är bilden jag skickade till Dino. De kunde göra den för 200 dollar inkl frakt. Drygt 1300 kr.

Haha! Nä man kan inte ha för många klänningar, men kan säga att sambon blev rätt irreterad när jag sa att jag var sugen på att beställa en till klänning. Vi får se hur jag gör...
    Jättefin klänning :D Jag hoppas du beställer den, så jag får se resultatet ;) Nej, men det är klart att det kan vara smått onödigt, men å andra sidan.. man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång och har man då möjlighet till den "perfekta" klänningen så..

Men min make var lite smått irriterad på alla brudklänningarna också. Jag hade ju fyra. Kan dock säga att när jag sålt iväg tre av dom, så saknade han dom lite :P haha
  • PimPim83
    daniiel skrev 2013-03-16 11:38:02 följande:
    Jättefin klänning :D Jag hoppas du beställer den, så jag får se resultatet ;) Nej, men det är klart att det kan vara smått onödigt, men å andra sidan.. man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång och har man då möjlighet till den "perfekta" klänningen så..

Men min make var lite smått irriterad på alla brudklänningarna också. Jag hade ju fyra. Kan dock säga att när jag sålt iväg tre av dom, så saknade han dom lite :P haha
    Visst är den! Jag tänker lite att den klänningen jag redan har betalade jag 1500 kr för och den här skulle kosta mig drygt 1300. Sammanlagt blir det ca 2800 kr och hade jag köpt min klänning i en butik i Sverige hade jag troligtvis betalat det dubbla eller mer för EN klänning. Man hittar väl på alla möjliga ursäkter för att man blir så sugen på att köpa. Tungan ute

Jag skickade iallafall iväg ett mejl till Dino nu och frågade om att få se bilder på deras spetstyger.
  • Pandy

Hej! Jag är sugen på en spetsklänning till mitt utomhusbröllop i sommar. Har hittat en klänning på Davids bridal för 600 dollar img.davidsbridal.com/s7viewers/dhtml/genericZoomMobile.html&asset=DavidsBridalInc/s09_t9612.xml%3flayer%3d2%26op%5fcolorize2%3de9ddd1 Och en på Dino bridal för 179 dollar. www.dinobridal.com/images/wedding-dresses/lace_wedding_dress_038.jpg Det är liknande stil jag vill ha. Men jag vill ha matt spets ( vilket det ser ut att vara på Davids) och inga pärlor eller stenar (vilket det är på klänningen fr Davids). Jag vill ha den i champagne tror jag. Svårt att veta vilken färg det är precis, men jag vill inte ha helvit, utan lite åt ljust ljust beige ( lite vintage-typ). Priset är ju rätt stor skillnad på.... Vad tycker du Daniiel? Eller ni andra? Vad har du för erfarenheter av leverantörerna och mina frågetecken? Känns läskigt att köpa utan att ha sett på riktigt, men när jag provat i butik har det landat på minst 10000 kr, vilket är lite väl mkt tycker jag... Tacksam för input! :)

• Alvstina
    Pandy skrev 2013-03-16 11:53:31 följande:
    I denna tråd är det två brudar som har köpt sina spetsklänningar från davids bridal. Jag vet inte om det var just denna klänning du tittat på eftersom jag inte får länken att fungera. 
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill