• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 22:26:54 följande:

Ska försöka bestämma mig snarast!! =) men om man säger att jag väljer klänning nr1 men vill ha lite mer drapering som klänning två är ju ingen större skillnad men skulle vilja ha det =)tror du det går & beställa & hur ska man kunna förklara det isåfall??

Jag vet inte om den klänningen skulle bli bra med mer draperingar. Satinet som används är ett tjockt, härligt tyg och det är därmed svårare att drapera än ett tunt tyg som tex organzan eller chiffongen. Vad är det du gillar/inte gillar med den första klänningen och den andra klänningen? Förutom draperingen då.
  • amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 21:46:46 följande:
    Det brukar dom kunna göra, men vanligtvis kan det ta lång tid att få dom och kosta ganska mycket. Frågan kan man ju alltid dock :)
    Jag har gott om tid men dåligt med pengar! haha... så får väl fundera över det där. har mejlat nu så får vi se vad de svarar.
  • Vädur82

Tycker egentligen om hela första klänningen men kunde hänt lite mer i kjolen nått litet veck till..Petig jag vet!! =) Klänning nr två vill inte ha spets ner till sen tycker jag överdelen är finare på den första klänningen!!!

• daniiel
    amerika skrev 2013-03-10 22:45:35 följande:
    Jag har gott om tid men dåligt med pengar! haha... så får väl fundera över det där. har mejlat nu så får vi se vad de svarar.
    Ja, se vad dom säger och det är inte säkert att det kostar lika mkt nu att få tygprover skickade som då jag frågade om det för två år sedan :)
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 22:46:36 följande:

Tycker egentligen om hela första klänningen men kunde hänt lite mer i kjolen nått litet veck till..Petig jag vet!! =) Klänning nr två vill inte ha spets ner till sen tycker jag överdelen är finare på den första klänningen!!!

Klänningen du får hem kommer inte vara 100% lik klänningen på bilden, det måste du vara medveten om. Så även om du skickar in en bild på en klänning med fler veck (tex andra klänningen), så finns ingen garanti för att du kommer få exakt lika många veck på klänningen du får hem sen. Du kan få ett par fler eller ett par färre. Ska man beställa en kinaklänning kan man inte vara så petig med detaljer, då kommer man bli besviken på resultatet. Man måste kunna se helheten och om man tex, som du, vill ha en A-linje klänning med pärlor och paljetter över bysten, med veckad överdel och draperad kjol, så måste man kunna vara nöjd om man får en hem en klänning med allt det, men med något fler/färre veck/drapering och någon centimeter större yta med paljetter osv. Att klänningen överlag, till ca 90%, är lik klänningen på bilden man skickat in.

Är man väldigt petnoga med små detaljer, så bör man köpa ett original som har allt man letar eller få en klänning uppsyd här hemma i Sverige, då kan man vara med och "övervaka" processen och på så sätt se till att man får det exakt som man vill ha det.
  • Lakinna

Hej Daniiel (igen!)

Jag har ett problem att klänningen viker sig utåt uppe vid brösten, har försökt visa på bilden. Vet du vad man kan göra åt detta? Vågar inte riktigt stryka...

• Lakinna

Der syns alltså inte så mycket på bilden för här har jag "vikt tillbaka" den, men du ser var veckan är...

• Wewwe6

Hej. Behöver jag underkjol till denna

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill