• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    Pandy skrev 2013-03-16 11:53:31 följande:
    Hej! Jag är sugen på en spetsklänning till mitt utomhusbröllop i sommar. Har hittat en klänning på Davids bridal för 600 dollar img.davidsbridal.com/s7viewers/dhtml/genericZ...://s7d1.scene7.com/is/image/&asset=DavidsBridalInc /s09_t9612.xml%3flayer%3d2%26op%5fcolorize2%3de9dd d1 Och en på Dino bridal för 179 dollar. www.dinobridal.com/images/wedding-dresses/lac... Det är liknande stil jag vill ha. Men jag vill ha matt spets ( vilket det ser ut att vara på Davids) och inga pärlor eller stenar (vilket det är på klänningen fr Davids). Jag vill ha den i champagne tror jag. Svårt att veta vilken färg det är precis, men jag vill inte ha helvit, utan lite åt ljust ljust beige ( lite vintage-typ). Priset är ju rätt stor skillnad på.... Vad tycker du Daniiel? Eller ni andra? Vad har du för erfarenheter av leverantörerna och mina frågetecken? Känns läskigt att köpa utan att ha sett på riktigt, men när jag provat i butik har det landat på minst 10000 kr, vilket är lite väl mkt tycker jag... Tacksam för input! :)
    Nu kan jag inte se klänningen från Davids, men jag gissar på att det är en liknande modell som den från Dino. Jag ger dig samma råd som jag gav PimPim ovan här. Mejla till Dino och be att dom skickar bilder på sina spetstyger. Då får du se utbudet av spetstyger. Dom brukar bara skicka 4-5 bilder i ett mejl, så fråga igen och igen om fler. För dom har fler olika spetstyger än så. Då får du se om det är något som faller dig i smaken. Hittar du något du gillar, så kan du helt enkelt be att dom syr klänningen i det tyget.
  • sophiebus

här kommer bilder på klänninge =)
    jag tycker att det behövs en underkjol?!
    den är ju även lite för liten just nu, kommer bli bättre till sommaren ;)

• Ariana

Fantastisk tråd! Jag inser att ju närmare jag kommer en beställning, desto fler frågetecken uppstår. Jag har tänkt beställa den här klänningen från Milly

De har den på sin hemsida, men bilden är från designern (Mori Lee). Tror du att de faktiskt kan lyckas med den? Jag vill ju inte att slutprodukten ska se ut så här (det är inte Milly som har gjort den nedan):

Jag funderar på att eventuellt göra en eller fler av följande ändringar, vad tycker ni?:

Dels är det kristallerna (både de på kjolen och på överdelen) som jag funderar på att ta bort och ersätta med ett band på överdelen. Ev i vinrött, som vi kommer att använda en del i bröllopet. I så fall funderar jag på att ha även snörningen i vinrött, vad tror ni om det? Är det bättre att behålla den som den är? Tror ni man kan få dem att skicka bandet till snörningen både i ivory och vinrött ifall jag skulle ändra mig? Om jag vill ha ett band, hur beskriver jag bäst att jag vill ha det som på bilden i inlägg 566 ovan (alltså så att det inte täcker snörningen?)? Brukar kristalldekorationer som Milly gör bli snyggt?

Beskrivningen säger chapel train, men jag tycker inte det ser så långt ut. Jag funderar ändå på att korta den till golvlång, tror ni det skulle förstöra helhetsintrycket? Eventuellt kanske jag ändrar hela kjolen, tror ni de skulle klara att fixa till en bra övergång mellan överdelen och kjolen då med tanke på att den är tight halvvägs över höfterna? (Troligen blir det då en annan kjol ur samma klänningsserie, så passformen är liknande)

Vilken underkjol ska jag satsa på, om jag behåller släpet kommer jag troligen att fästa upp det under festen?

Jag har mailat Milly ett par gånger och frågat om de kan skicka bilder på klänningar i den modellen eller liknande som de har sytt, men får inget svar, vilket ju inte känns särskilt seriöst. (Jag använder mailen på deras hemsida) Har någon fått kontakt med dem och i så fall hur? Eftersom Milly har klänningen på sin sida känns det som att de borde vara det bästa valet, men det känns ju inte bra om de inte svarar.

Jag har förstått på andra inlägg att de ändrar lite för att det inte ska vara en exakt kopia. Behöver man tex skriva att man vill ha snörning när det är det på bilden? Brukar klänningaran vara uppbyggda på samma sätt som orginalet, med "skenor" och sådant?

Många frågor på en gång, tacksam för tips :)
  • daniiel
    sophiebus skrev 2013-03-17 17:11:18 följande:

här kommer bilder på klänninge =)
    jag tycker att det behövs en underkjol?!
    den är ju även lite för liten just nu, kommer bli bättre till sommaren ;)

Oh, harredudanes så söt! Du var väldigt fin i klänningen :) Om det behövs en underkjol beror ju helt på hur man vill att klänningen ska se ut, vilken siluett, men du verkar vilja ha den puffigare och då håller jag med. Då behövs det en underkjol :) Men som sagt, kolla efter någon tea-lengt på ebay eller sy/gör en egen. Resårband och tyll är allt som behövs egentligen :)
  • daniiel
    helentheres skrev 2013-03-17 19:11:26 följande:

Hej,

jag undrar om du vet något om candiny.com? jag har hittat min drömklänning där men är rädd för att det är en oseriös sida.

www.candiny.se/början-grade-tyll-bröllop-klän...

Tack på förhand!

Tyvärr, jag vet inget om den sidan. Har läst lite mindre bra recensioner, men såna finns om alla kinasidor. Originalet av den där klänningen är ju dock Maggie Sottero Chardonnay och du kan ju mejla in bilder på klänningen till ett företag som du vet mer om och få den uppsydd :)

Pröva googla på klänningen också, alltså "Maggie Sottero Chardonnay", så finns det bilder på hur den ser ut på riktigt så att säga. På vanliga människor i brudbuktiker osv. Där får du ett hum om hur den kan komma att se ut när du får hem den.
  • daniiel
    Ariana skrev 2013-03-17 18:11:17 följande:
    Jag ska göra mitt bästa och försöka svara på alla dina frågor :)

Till att börja med måste jag säga att du kikar på en helt underbart vacker klänning! Mori Lee är en personlig favorit och Julietta-kollektionen är jättefin tycker jag.

Vidare måste jag säga att bilden på klänningen i ditt inlägg, inte från Mori Lee, utan den andra bilden. Det är inget fel på den klänningen, den är lik originalet, men den är alldeles för stor för kvinnan på bilden. Din klänning kan komma att se liknande ut och det man får göra då, är att ta den till en sömmerska och försöka sy in den :) Det är inte ovanligt.

Du kommer inte få en klänning som är 100% lik originalet, för precis som du skriver, så gör dom ibland små ändringar för att det inte ska bli exakta kopior. Plus att dom förmodligen inte sitter och räknar veck och draperingar, utan gör så att helheten ska bli lik. Man får alltså gå efter helhetsintrycket. Vanligtvis brukar man inte behöva skriva att man vill ha snörning om klänningen har det på bilden, men det skadar aldrig att skriva det ändå, bara för att det ska bli extra tydligt att man faktiskt vill ha det. Vanligtvis har dom insydda skenor och kupor.

Jag tror att den kan bli väldigt fin med vinrött band istället :) När det gäller snörningen, så kommer dom ju göra även öglorna vinröda om du beställer med vinröd snörning. Annars får du öglor i ivory. Och jag tror inte att dom kommer skicka med ett extra band till snörningen i vinrött, utan då får nog försöka fixa ett här hemma om du skulle ångra dig och vilja ha rött ändå. Ja, eller beställa med rött från början :)

Eftersom midjebandet inte ska knytas eller vara avtagbart, så brukar dom sy fast det i ryggen, så att det inte täcker snörningen. Det du kan göra är att hitta en bild på en rygg med snörning och band i midjan och skriva "I want the sash to be attached like this in back." för att ge en klarare bild av hur du vill ha det.

Jag har personligen ingen erfarenhet av hur dera dekorationer brukar vara, men jag skulle tippa på att den är i samma kvalitet som Dino och Landy och den är helt okej. Dom gillar ju pärlor och paljetter ;)

Jag tycker att släpet ser ut att vara ett chapel på bilden. Vanligtvis är ett sådant ca 1,5m räknat från midjan och eftersom hon har en underkjol med släp på bilden, så fyller det ut och ger ett fint fall på släpet och det gör ju att släpet inte ligger platt på marken så att säga och kan därmed se något kortare ut än vad det är. Oftast tänker man bara på den biten som ligger på golvet. Hur den skulle se ut som golvlång vet jag inte. Svårt att säga, men vill du ha den golvlång, så ska du givetvis ha den så. Alternativt välja ett kortare släp, court eller brush kanske.

Eftersom klänningen är en drop waist/fit and flare, så passar det bäst med en underkjol i liknande modell. Och oavsett om du väljer med eller utan släp, så bör du ha en underkjol utan släp eftersom du tänkt ha en bustle om du väljer med släp. Något liknande den här www.lightinthebox.com/polyester-a-line-medium-fullness-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406010.html eller den här www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-flare-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406012.html är nog bästa modellen.

Och om du väljer en annan kjol, så beror det helt och hållet på hur den kjolen ser ut för att kunna säga om det kan bli en bra övergång eller inte. Vilken kjol funderar du på istället då?

Jag mejlade med Milly senast förra veckan, vad konstigt att du inte får svar från dom. Jag brukar alltid få svar dagen efter, eller max efter ytterligare en dag till.
  • Pandy

Tack för svar! Det var ju såklart en superidé att be dem mejla bilder på spetsen de kan erbjuda! Nu har jag surfat runt ännu mer och är inte längre helt hundra på vilken modell jag vill ha.... Det är verkligen en djungel! Jag kommer säkert med fler frågor. Alvstina : Det var precis den klänningen som jag fastnat för. Tack!

• Ingblå
    daniiel skrev 2013-03-15 17:21:55 följande:
    Om du beställde klänningen för två veckor sedan, så har dom mest troligt redan börjat sy den. Beställer du hem ett tygprov nu, så får du nog tygprovet och klänningen nästan samtidigt, så du har inte så stor nytta av det. Mest troligt kommer dom inte att ändra spetsen i det här skedet och du lär inte få några pengar tillbaka om du ångrar dig och avbryter köpet. Jag vet inte riktigt vad du menar med blank spets, för det mesta brukar spetsen vara matt, men med pärlor och paljetter på. Det du kan göra där är att skicka ett mejl och skriva att du absolut inte vill ha pärlor eller paljetter på din klänning. Speciellt när det är spetsapplikationer, så brukar dom (tyvärr) ha en tendens att överösa spets med bling.
    Tack så jättemycket för hjälpen, Ella skrev till mig när jag beställde att det skulle ta minst 40 dagar innan de blev klara med klänningen så jag tänkte att ev. har de inte ens börjat sy den än. Jag chansade och skrev och bad om bilder på den typen av material de tänkte använda på klänningen och ja la till att jag inte ville ha några pärlor paljetter eller stenar! Jag försökte överförtydliga att jag vill ha den så exakt orginalbilden det går! Tack igen för att du har den här tråden och skriver massa bra info!
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill