• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Annooo

Tjejer nu har jag kladdat och skrivit lite, på svenska då men behöver hjälp med att kunna formulera mig bättre sen på engeslska eller tror ni de skulle förstå med det jag "kladdat" och skrivit sen som får bli översatt..

Eller vill någon hjälpa mig kladda om och skriva är det sååååå tacksamt!

Hoppas dock du/ni kan se vad det står :-/

Klänning hittade jag ifrån Dido bridal, det är en Jim Hjelm kopia..

Är så tacksam för hjälp
  • Annooo

Åh ser nu att det är för litet, man ser varken text eller de jag kladdat.. Öööhm hur gör man då

• Annooo

provar igen
    Om inte så kan jag ju maila dom som du sa om du vill, verkligen super snällt
  • daniiel

Så ändringarna du vill göra är alltså en vidare siluett (mer dropwaist än sjöjungfru), knappar i ryggen, djupare urringning i ryggen, hel spets över hela klänningen och hjärtformad urringning framtill? Har jag uppfattat allt rätt då? Du vill ha kvar sidenbandet under bysten?

• Annooo

Ja mer eller mindre helt rätt.
    Men vill inte ha för lös modell heller liksom vill inte att den ska bli en A-linje klänning utan vill ändå "behålla" formerna..
    ang bandet vet jag faktiskt inte.. Man kanske ska välja utan och sen om man ångrar sig bara sätta på ett då isåfall, för dom syr ju fast och tänk så ångrar man sig då.. Hum..

• daniiel

Skriv inget alls om siluetten då, utan skicka bara in bilderna och då får dom försöka efterlikna så mkt som möjligt. Det är omöjligt att försöka styra på centimeternivå gällande sånt.

Men skriv då att du vill ha "Zipper with buttons over in the back.", "Lower in the back.", "Deep sweetheart neckline" och gällande bandet under bysten, så kan du skriva "I want a removable sash". Då syr dom inte fast bandet, men du får med det iaf. Och självklart lägger du in texten så som du gjort och pilar till bilden där du visar.

Och gällande tyget, så skicka mejl och be att få se deras spetstyger innan du lägger en beställning. Då kan du välja det du tycker bäst om och bifoga sedan deras egna bild på spetstyget i mejlet och skriv att du vill ha hela klänningen i det spetstyget.

• Sandra01

Hej igen,
    Jag måste fråga... Jag laddade upp bilder på en känning från Etsy tidigare...
    den har mycket vacker spets över hela ryggen och även över hela klänningen :)
    På bilderna på tjejen så ser det ut som sån där mjuk och len spets... Men, på själva bilden på spetstyget som skräddaren använder så ser det inte alls så mjukt ut.. eller?
    Daniiel.. hittar du mina gamla bilder? Vad tror du.. Jag är rädd att det ska vara sånt där stelt plastigt spetstyp så att den river och skaver på ryggen och inte alls är så där mjukt och lent som det ser ut som påtjejen..
    Vad är din erfarenhet?

• daniiel
    Sandra01 skrev 2013-03-15 09:25:57 följande:
    Hej igen,
    Jag måste fråga... Jag laddade upp bilder på en känning från Etsy tidigare...
    den har mycket vacker spets över hela ryggen och även över hela klänningen :)
    På bilderna på tjejen så ser det ut som sån där mjuk och len spets... Men, på själva bilden på spetstyget som skräddaren använder så ser det inte alls så mjukt ut.. eller?
    Daniiel.. hittar du mina gamla bilder? Vad tror du.. Jag är rädd att det ska vara sånt där stelt plastigt spetstyp så att den river och skaver på ryggen och inte alls är så där mjukt och lent som det ser ut som påtjejen..
    Vad är din erfarenhet?
    Jodå, om man klickar på "Visa endast" under användarnamnet till vänster, så kommer inlägg från enbart den användaren i tråden fram och då är det betydligt enklare att hitta ett inlägg :)

Och jag kommer ihåg den klänningen, den är ju så vacker! Du hade tänkt beställa den från säljaren på Etsy va? Och det är bilden på spetstyget i ditt tidigare inlägg som du menar nu? Jag tycker inte det ser stelt ut, men det ligger ju på en platt och stel yta på den bilden, jämfört med på klänningen där det faller fint över en människa. Intrycken blir ju lite olika då. Jag tror inte du behöver oroa dig faktiskt. Det går ju aldrig veta 100% säkert om man inte känner på tyget, men jag tror som sagt inte att det är något du behöver oroa dig över.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill