• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Lombard

Tack snälla rara du för hjälpen!!!

• jenniferochaugust
    Daniiel!!!
    Igår var jag och provade Pronovias brudklänningar, det var det udnerbaraste jag någonsin gjort! Kände mig så fin! Jag fastnade egentligen för en superstor maräng med massa tyll och spets, men nu i efterhand så inser jag att klänningen inte är "jag". Jag tycker att jag ser överklädd och utklädd ut, det är ju sällan en bra kombo :)
    Men då har jag istället fastnat för en stilrenare modell, det är jag som provar klänningen på bilden nedan. Den hade spetsdetaljer över axlarna som jag knölade ner i urringningen, jag vill att den ska vara hjärtformad över bysten och täckt med spets. Jag vill att det ska vara klädda knappar bak (med dold dragkedja) som går hela vägen ner på släpet. Vad tror du om det?

Ett stort problem jag har är att jag inte tog reda på modellens namn eftersom jag just då inte var intresserad av den modellen. Jag har kollat igenom Pronovias kollektioner på nätet men hittar den inte! Men de har ju flera modeller med samma typ av kjol med fickor. Kanske kan jag klippa ut nederdelen och klippa in en annan överdel i hjärtformad modell med spets?
    Jag vore så tacksam om du kunde hjälpa mig framöver att sätta ihop text och bilder så att de förstår vad jag vill ha! Du är så otroligt snäll och hjälpsam, Daniiel!
  • jenniferochaugust

Måste förtydliga att jag menar att jag ska klippa och klistra i bilder så att sömmerskorna förstår hur jag vill ha den. Inte att jag ska klippa och klistra i riktiga klänningar, hehe...

• jenniferochaugust

Hej!
    Den klänning jag hittar som är mest lik är Pronovias Dalia.
    Jag har försökt att förklara på bilderna hur jag vill ha det, vad tror du om de här förklaringarna?
    Eller borde jag klippa in en exempelbild från en annan klänning på hur jag vill att överdelen ska se ut? Förstår ni här i tråden hur jag vill att min klänning ska se ut på beskrivningarna nedan?
    Jag kan ju även skicka in bildrna på mig själv i klänningen när jag provar den! Eller blir det för mycket?

• jenniferochaugust

Eller så här? (Jag är inte ett psykfall, bara helt besatt av klänningen haha)

• daniiel
    Alev skrev 2013-03-04 21:12:55 följande:
    hm.. ursäkta min dumhet men jag vet faktiskt inte om den är i slät satin. min klänning är den på bild 1 och jag vill att den ska se ut som klänningen på bild 2 (vad gäller fluffet på underdelen). den är tung också. men jag kommer nog beställa både underkjolen med tre ringar och den med åtta lager tyll så får vi helt enkelt se hur de sitter.

tusen tack! 
    Ja, underkjolar med ringar och utan ringar ger ju lite olika "stil" på kjolarna kan man säga. Det kan vara bra att få prövabåde och för att komma fram till vad man vill ha. Jag hoppas att du hittar en underkjol som passar :) Och skulle den med ringar vara ganska bra, så kom ihåg att ringarnas vidd är ställbar och det går också plocka ur ringarna. Den med flera lager tyll, där går det ju klippa bort ett eller några lager ifall den skulle kännas lite för puffig. Sedan brukar man säga att en underkjol med ringar är enklare att gå i, men en utan ringar är bekvämare att sitta i :P
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-05 10:32:20 följande:
    Daniiel!!!
    Igår var jag och provade Pronovias brudklänningar, det var det udnerbaraste jag någonsin gjort! Kände mig så fin! Jag fastnade egentligen för en superstor maräng med massa tyll och spets, men nu i efterhand så inser jag att klänningen inte är "jag". Jag tycker att jag ser överklädd och utklädd ut, det är ju sällan en bra kombo :)
    Men då har jag istället fastnat för en stilrenare modell, det är jag som provar klänningen på bilden nedan. Den hade spetsdetaljer över axlarna som jag knölade ner i urringningen, jag vill att den ska vara hjärtformad över bysten och täckt med spets. Jag vill att det ska vara klädda knappar bak (med dold dragkedja) som går hela vägen ner på släpet. Vad tror du om det?

Ett stort problem jag har är att jag inte tog reda på modellens namn eftersom jag just då inte var intresserad av den modellen. Jag har kollat igenom Pronovias kollektioner på nätet men hittar den inte! Men de har ju flera modeller med samma typ av kjol med fickor. Kanske kan jag klippa ut nederdelen och klippa in en annan överdel i hjärtformad modell med spets?
    Jag vore så tacksam om du kunde hjälpa mig framöver att sätta ihop text och bilder så att de förstår vad jag vill ha! Du är så otroligt snäll och hjälpsam, Daniiel!
    Vad fin du är i klänningen! Du ser så lycklig ut och den ser ut att passa dig bra, så jag tror absolut att du har hittat din modell :)

Ja, det kan ju vara lite knepigt det där med att leta fram rätt klänning sedan om man inte har namnet på den :P Men du kan ju absolut ta bilder på olika klänningar och klippa ihop, det brukar gå bra. Kom bara ihåg att skriva väldigt tydligt vad du vill ha också :)
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-05 11:58:50 följande:
    Haha man ska scrolla hela vägen ner innan man svarar :P Såg inte att du redan hade hunnit så långt! Den nedre bilden, där du visar exempel på hur du vill ha det, den kan vara bra, men å andra sidan så kan det blir extra förvirrande. Jag tror att det räcker med den övre bilden. Skriv bara in där att du inte vill ha pärlor eller paljetter på spetsen. Och skriv att du vill att det ska vara ett helt spetstyg och inte spetsapplikationer (om du inte vill ha det). Det var bra beskrivning att du inte vill ha axelband, utan att den ska vara axelbandslös. Alternativt att du använder dig av bilden på Pronovias Dalamo, som är axelbandlös. Den har visserligen pärlor på överdelen, men om du skriver in sweetheart neckline, lace fabric over satin samt no pearls, beads or sequins, så bör det gå bra. Den har dessutom ett smalare band i midjan. Tänkte bara att det blir två saker mindre att skriva och förklara.
  • jenniferochaugust

Tack Daniiel!
    Jag tycker att det är så viktigt att överdelen ser ut som modellen jag provade så jag var TVUNGEN att lägga in en bild på mig själv haha. Men det här känns väl som att de borde förstå hur jag vill ha klänningen?

Jag undrar också vad du, rent spontant, tror om slutresultatet? Jag förstår att det är svårt att säga, men har du sett liknande Kinaklänningar som blivit snygga? Det viktigaste är ju att den inte ser superbillig ut trots att den faktiskt är det. Det ska ju helst vara bra tyngd i kjolen och i tyget...
    Vad tror du om underkjol till denna? Går det också att bstälal från Dinobridal?

Vill verkligen tacka för hjälpen! Du är en stjärna!
    Ps! Ska nog beställa ikväll redan wiiiii!!!

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill