• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • jenniferochaugust

Måste passa på att posta min egentliga favaoritklänning från igår. Det var den här jag föll för, jag avr helt överlycklig. Men det var den första brudklänningen jag provade i hela mitt liv och jag blev nog chockad över hur fin man kunde känna sig. Men alla 7 lager med tyll, klänningens vikt på 6 kilo och det långa släpet gör att den är så opraktisk den bara kan bli. Dessutom är den så fluffig och prålig att jag känner mig utklädd istället för finklädd :(
    Men fin är den!!!

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-05 16:06:38 följande:

Tack Daniiel!
    Jag tycker att det är så viktigt att överdelen ser ut som modellen jag provade så jag var TVUNGEN att lägga in en bild på mig själv haha. Men det här känns väl som att de borde förstå hur jag vill ha klänningen?

Jag undrar också vad du, rent spontant, tror om slutresultatet? Jag förstår att det är svårt att säga, men har du sett liknande Kinaklänningar som blivit snygga? Det viktigaste är ju att den inte ser superbillig ut trots att den faktiskt är det. Det ska ju helst vara bra tyngd i kjolen och i tyget...
    Vad tror du om underkjol till denna? Går det också att bstälal från Dinobridal?

Vill verkligen tacka för hjälpen! Du är en stjärna!
    Ps! Ska nog beställa ikväll redan wiiiii!!!

Jag tror att det finns stora chanser för att klänningen ska bli jättefin! :) Dom, kinaföretagen, använder likadana tyger som designers osv. Ibland sys klänningarna i samma fabriker. Kvalitén på ett satinkjol i polyester från Kina för 2000kr är samma som på en i butik i Sverige för 10 - 15 000kr. Dom syr klänningarna i något som kallas bridal satin 395 vilket är ett tjockt och tungt satintyg som brukar se ut och kännas väldigt lyxigt. Dessutom brukar dom fodra kjolen, så den ska bli sådär härligt tung. Dino har ju dessutom visat att dom är bra på hela spetstyger :)

När det gäller undekjol, så tror jag mest på en "ball gown"-modell utan ringar faktiskt. Jag vet inte om Dino har underkjolar, kunde inte hitta det på deras sida. Ibland får man insydd underkjol från Dino också, och då behöver man inte alltid någon mer. Men som sagt, en underkjol utan ringar i 4-8 lager tyll tror jag på. Alternativt en sådan med släp, som visserligen har två ringar. Om du kan ha lite is i magen, så kan du vänta till du får hem klänningen och prövat den, för att då se hur mkt extra vidd i kjolen du behöver/vill ha.
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-05 16:13:21 följande:

Den ser också väldigt fin ut, men man ska ju absolut inte känna sig utklädd. Bara väldigt finklädd och vacker :) Och det kan nog vara lite som du säger, att man kan bli lite överväldigad av första brudklänningen man prövar. Personligen tycker jag den andra klänningen var finare på dig, du kom fram mkt bättre i den och strålade verkligen :) Men huvudsaken är att du känner dig säker på vilken klänning du vill ha!
  • jenniferochaugust

Jag väntar nog med att beställa underkjol då till jag får hem klänningen. Då får vi se vad som funkar! Märkte dock igår när jag provade klänningar vilken skillnad underkjolen gjorde! Särskilt på de tunga klänningarna med mycket tyll, det gick ju knappt att gå innan underkjolen var på.

Jag frågade faktiskt var klänningarna sys upp och butiksbiträdet/sömmerskan svarade "i Kina" haha. Så visst är det säkert som du säger, att det är samma skrot och korn egentligen. Bara det att klänningen jag provade igår skulle gå på 18.000 med justeringar och den från Dino kommer att landa på ca 2000 inklusive frakt. Det är en jäkla skillnad måste jag säga. Värt att testa! Jag kan aldrig motivera för mig själv att köpa en klänning för 18.000 kronor, det är ju inte klokt. För att använda EN dag!

Juste, angående att beställa:
    Ska jag höra av mig via "livechatten" och bifoga bilden eller finns det något steg i beställningen där jag kan bifoga en bild?

// Jennifer

• AnnaIda

Vilket ställe är egentligen bäst att beställa från?

Har hittat några fina på landy och nu fastnade jag för en del på dinobridal också...

Sedan efterlyser jag klänning med lång ärm, typ ala Kate Middletons klänning, nån som vet vart jag kan hitta? :)

• sciennah
    ninajulia80 skrev 2013-01-23 15:39:03 följande:
    Jag ska köpa den här på Millybridal.
    (www.millybridal.com/tulle-and-lace-illusion-j...)

Jag har beställt samma klänning, fast från Landy och med snörning i ryggen.
    Har du hunnit beställa än?? Uppdatera mig gärna och berätta hur din klänning blev! {#emotions_dlg.flower}

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-05 16:34:02 följande:
    Ja, en underkjol kan lyfta hela klänningen och just därför tycker jag den är så viktig, nästan oavsett vilken klänning man har. Självklart blir den ännu viktigare ju större och tyngre klänningen är :P

Kan du inte beställa via mejl? Så brukar dom flesta beställa klänningar som inte finns i deras ordinarie sortiment eller som man gjort väldigt många ändringar på. Då brukar man börja med att skicka bilder och beskrivning och fråga om dom kan sy upp den och vad det skulle kosta. Sedan får man då ett svar och ett pris och accepterar man det, så får man instruktioner på hur man går vidare. Det kanske går att göra på andra sätt också, men det brukar som sagt vara så dom flesta gör :)
  • daniiel
    AnnaIda skrev 2013-03-05 19:27:49 följande:

Vilket ställe är egentligen bäst att beställa från?

Har hittat några fina på landy och nu fastnade jag för en del på dinobridal också...

Sedan efterlyser jag klänning med lång ärm, typ ala Kate Middletons klänning, nån som vet vart jag kan hitta? :)

Det går inte säga att en sida är bättre än en annan, för det är så olika från gång till gång. Generellt sett, så vågar jag mig väl på att rekommendera Landy, Dino och Milly. Landy är nog dyrast och Dino billigast och snabbast, Dino har också visat sig vara väldigt bra på hel spets. Landy har ju dock väldigt gott om sk. "real sample"-klänningar. Det är nog hugget som stucket egentligen.

Googla efter brudklänningar med spetsärm, så lär du få fram en hel del :) Man kan ju skicka in egna bilder och få klänningar uppsydda efter dom.
  • jenniferochaugust
    Nu har jag bokat klänningen!
    Jag mejlade Dino och de la in den som en beställning åt mig.
    Jag beställde även dessa klänningar (har länkat till dom i en annan tråd också).
    Festklänning i samma färg som på bilden:
    http://www.dinobridal.com/discount-store-alluring-strapless-sweetheart-beading-ruched-aline-designer-evening-dress-in-uk-ukded031-p-4468.html
    Festklänning i Sage green:
    http://www.dinobridal.com/discount-store-2012-kristen-wigg-aline-sweetheart-empire-waist-fashion-beautiful-oscar-dress-kristen-wigg-p-3420.html
    Jag har även beställt 3 hårspännen till mina tärnor:
    http://www.dinobridal.com/discount-store-high-end-shape-of-the-peacock-bridal-tiara-for-brides-wh097-p-4945.html
    Och så brudklänningen förstås med en hel del ändringar:
    http://www.dinobridal.com/discount-store-2013-british-wind-satin-chapel-train-flat-wedding-dress-wd2013080-p-5262.html

Och ALLT detta tillsammans med expressleverans gick på 427 dollar (fick 30% discount för att jag är ny medlem). Det är ju helt otroligt! Eller ja... vi får väl se hur de ser ut när de kommer :)
    Jag skrev ett meddelande också, vi får se om de lyder hehe: "VERY IMPORTANT - e-mail me pictures of the dresses BEFORE you send them".

Nu känner jag mig helt nervös och pirrig!
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-06 09:37:17 följande:
    Nu känner jag mig helt nervös och pirrig!
    Jättefina klänningar! Kommer ihåg festklänningarna där ja, ska bli extra spännande att se J.Mendel klänningen :) Jag håller tummarna för att det ska bli bra. Räkna dock inte med att du får några bilder, för det får man normalt sett inte. Även om man ber om det och även om dom svarar att dom ska skicka. Meeen.. klänningarna blir nog bra ändå ska du se! :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill