Jag tror också det är viktigare att jobba med självbilden än med vikten, även om du såklart inte ska strunta i det helt och bara äta skräp!
Jag var också rejält överviktig när jag gifte mig, även om jag hade gått ner 25-30 kilo tidigare med LCHF. I mitt fall var det sjukdom i kombination med sockermissbruk, som skenade när jag började använda sockerkickar för att hålla mig upprätt istället för att acceptera att jag inte orkade. Efter bröllopet spårade jag ur igen och har gått upp 25 kilo igen, jag vet precis vad jag behöver göra för att må bra igen (och slippa migrän, svampinfektioner, ledvärk och fan och hans moster på samma gång), men det är svårt att ta sig ur träsket.
En sak att tänka på är att det inte är bra att gå ner väldigt mycket om du ammar. Det sägs att gifter, tungmetaller och skit lagras i fettvävnad, och kommer ut i blodet och går ut i bröstmjölken när fettet bryts ner. Så i så fall är det bättre om du behåller eländet för dig själv tills du ammat färdigt! Och även om du inte gör det är förstås det allra viktigaste att du orkar vara en glad och närvarande mamma!
Första gångerna jag hörde talas om LCHF tyckte jag det lät helt koko. Men så småningom började jag läsa på och förstå logiken bakom (insulin är nyckeln), och bestämde mig för att prova. För mig var det räddningen ur en riktigt eländig tillvaro (som jag nu har valt att gå tillbaka till, riktigt smart!). Jag åt så i 3½ år innan bröllopsstressen fick mig att balla ut när jag rasade ihop när det hela väl var klart. Min sjukdom blev också förvärrad och då är det svårare för mig att hålla linjen. Sådär en 20 kilo försvann redan första året, så jag hade ett par bra år!
Öka INTE för mycket på proteinet! Det är en vanlig missuppfattning att LCHF innebär massor av kött. Men rekommendationen när det gäller proteinintag är den samma som alla andra. Exakt hur man ska räkna är omdiskuterat, men ett bra riktmärke kan vara 1g protein per kilo kroppsvikt. Observera att det då handlar om rent protein, inte mängd proteinkälla som en del räknar. Kött innehåller ca 20g protein/100g, ägg 12-13g/100g. Äter man för mycket protein blir det jobbigt för njurarna, dessutom omvandlas överskottsprotein lätt till socker och så åker blodsockret upp i alla fall.
Så, stressa INTE över vikten - ja, särskilt inte över siffran på vågen, men inte heller över din kroppsform i onödan. Fokusera på att må bra. I att må bra ingår att inte äta en massa snask och skräp. Be din sambo att inte ta hem snask och fresta dig med. Skippa vitt mjöl åtminstone, om du inte vill äta lågkolhydrat fullt ut. Gärna alla spannmål, med eller utan fullkorn och fiber, eftersom de inte är särskilt bra näringsmässigt. Ät mer av "ovanjordsgrönsaker" (alltså inte såna som växer i jorden) som broccoli och paprika, och fisk och ägg. Var inte rädd att använda lite riktigt smör, men skippa margarin.
Äter du så kommer du att må bättre, och kanske minska en smula i omfång. Om du börjar tokbanta kanske du går ner mer i vikt, men du kommer samtidigt att bli trött och glåmig och inte nödvändigtvis snyggare!