• Anonym (ledsen)

Viktstress inför bröllopet... =(

Jag har alltid varit lite mullig. Men jag har alltid trott att inför bröllopet, då SKA jag gå ner i vikt och bli så fin som jag vill bli. Nu fick vi barn för inte så länge sedan, så det är inte längre lika lätt att komma iväg och träna osv som förut och inte heller lika lätt att laga bra, nyttig mat. Ofta blir det lite snabbare mat och det har blivit mycket godsaker också för tröttheten.

Jag tänker på min vikt varje halvtimme, hela dagarna, varje dag. Det är jobbigt för mig och det är jobbigt för min sambo som får stå ut med en missnöjd och bitter flickvän. =(

Vissa säger att man, efter att man fått barn, struntar i sin vikt och utseende och bara tänker på sitt barn. Visst tänker jag på mitt barn, men jag är inte nöjd med hur jag ser ut så jag tänker på det ofta, både hur missnöjd jag är och hur jag skulle vilja se ut på bröllopsdagen.

Vad ska jag göra?
    Ska jag låta det bli som det blir, alltså om jag går ner lite i vikt så är det en bonus? Eller gå in helhjärtat?
    Jag tränar 2 gånger i veckan och tränar lite hemma vissa dagar också, plus barnvagnspromenader såklart. Jag har dragit ner på socker och fikabröd, jag vet inte om jag kan göra så mycket mer...

Jag vill göra nåt, men vad.....
    Är det nån som känner lika eller har något råd?
    Är det någon här som inte varit helt nöjd med sin vikt men ändå haft en underbar bröllopsdag?

• Svar på tråden Viktstress inför bröllopet... =(
  • Johanna78

Du ser - du har ju svaren själv Flört

Tänk på att fettförbränninspass inte behöver vara mer än 20 min långa om du kör HIIT-träning! Superbra för oss småbarnsmammor med ont om tid! (Google på HIIT om du inte vet riktigt, men det går ut på att snabbt komma upp i pulsa, köra hårda men kortare intervaller i ett kortare format/pass. Tex att du sitter på träningscykel och trampar med arbetspuls, dvs lite lagomt jobbigt, men ändå så du tar i och får kämpa lite. Kör så i 30 sek för att sedan ge GÄRNET, ös på allt du har i 30 sek för att sedan gå tillbaks i arbetstempo. Funkar med jogging/löpning med!)

Är du hungrig jämt så äter du nog lite fel. Ät mättande mat, långsamma kalorier och ät mellanmål! Då slipper du sötsug och "hunger" för frukost - mellis - lunch - mellis - middag räcker och är helt ok så länge det är rätt på tallriken dessa mål!

Kämpa - du kan göra det - det ser jag mellan raderna!!!

Skrattande

• Chicita
    Anonym (ledsen) skrev 2013-01-30 16:32:10 följande:
    Sedan vet jag problemet med maten. Allt jag äter är inte nyttigt men felet är att jag äter för mycket. Det gör jag för att jam jämt är hungrig, men förstår inte varför!
    Går kanske med i viktväktarna efter bröllopet för just nu finns varken tiden eller pengarna till det.
    Det finns en jätteenkel lösning här faktiskt...
    Skaffa mindre tallrikar Flört 
    Eller tja det löser inte problemet med att du är hungrig jämt men det gör att du tar mindre portioner.

Eller rättare sagt, tallriken ska se lika stor ut,men den ska gärna ha en tjockare kant runt så att ytan man lägger mat på blir mindre.

När det gäller att känna sig hungrig hela tiden så gör jag det när jag känner av min magkatarr. Så det kan vara värt att kolla upp med en doktor.
    Du kan ju också ha någon rubbning i förbränningscykeln 
  • Anonym (ledsen)

Ja det har jag hört ska vara en bra lösning, mindre tallrikar alltså. Kanske ska testa det.

Lite kul att du skriver det för magkatarr det har jag sedan innan, och jag har precis lämnat prov om det kan vara över eller underproduktion från sköldkörteln.  Får se vad det ger.

En positiv sak i alla fall. Jag fick idag min sambo att förstå allvaret i det hela och nu har vi gemensamt ett mål, att gå ner lite till bröllopet, träna mer och äta lite mer sunt. Känns skönt med det stödet, och ert stöd här förstås! =)

• Tooie

Hur många gånger äter du om dagen?? för att kroppen ska förbränna bör du äta i alla fall 4 gånger om dagen...  för annars tror kroppen att du svälter. och givetvis måste du äta bra mat. Jag skulle rekomendera mycket proteiner och grönsaker...
    för du verkar ju hålla i gång kroppen rätt bra ändå...  

• Chicita
    Johanna78 skrev 2013-01-30 15:37:25 följande:

Jag vet att alla kan om de genuitn vill, punkt och slut.

Det är ju bra att du vet det... Synd bara att det inte är så Flört
    Jag skulle väldigt gärna träna för att må bättre (inte för att vara snygg och smal, utan för att känna mig starkare).
    Men det går inte, och det är inte för att jag inte har hittat rätt träningsform.
    Men vem vet... mina läkare kanske har fel? Det kanske inte är skadligt för mig med styrketräning eller att ut och springa, cykla osv...
    Det kanske var fel att be mig sluta med de träningsformer jag höll på med för att jag skulle slippa hamna i rullstol eller behöva steloperera axlarna...

Jag skulle kunna svälta mig smal om det var vad jag var ute efter. Men jag har hellre några kilon för mycket och att kroppen mår så bra den kan (att alla värden är bra osv) än att jag förstör den ända hälsa jag har kvar...

Såna här kommentarer kan göra mig rätt arg för att dom är inte genomtänkta.
    Det är precis sånt man får höra bakom ryggen när dom där vältränade smala personerna står och pratar om "tjockisen".

Alla som är friska kanske kan om dom vill.
    Men alla är inte friska. Och alla är inte tjocka pga att dom inte orkar träna eller äter godis hela dagarna.

Och där är väl ungefär där jag sätter punkt Flört

• Anonym (ledsen)
    Johanna78 skrev 2013-01-30 17:14:20 följande:
    Du ser - du har ju svaren själv Flört

Tänk på att fettförbränninspass inte behöver vara mer än 20 min långa om du kör HIIT-träning! Superbra för oss småbarnsmammor med ont om tid! (Google på HIIT om du inte vet riktigt, men det går ut på att snabbt komma upp i pulsa, köra hårda men kortare intervaller i ett kortare format/pass. Tex att du sitter på träningscykel och trampar med arbetspuls, dvs lite lagomt jobbigt, men ändå så du tar i och får kämpa lite. Kör så i 30 sek för att sedan ge GÄRNET, ös på allt du har i 30 sek för att sedan gå tillbaks i arbetstempo. Funkar med jogging/löpning med!)

Är du hungrig jämt så äter du nog lite fel. Ät mättande mat, långsamma kalorier och ät mellanmål! Då slipper du sötsug och "hunger" för frukost - mellis - lunch - mellis - middag räcker och är helt ok så länge det är rätt på tallriken dessa mål!

Kämpa - du kan göra det - det ser jag mellan raderna!!!

Skrattande
    Jag vet, jag har ju svaren. Och det gör det ännu drygare. Skäms nästan för att jag inte gjort nåt tidgare. (när jag inte hade barn och mådde bra). Men nog med självömkan och mer positivt tänkande!
    Ska googla på HIIT, det lät spännande. Brukar faktiskt göra just så. Köra på tex crosstrainer 4 min lagom tempo och 4 min högt tempo osv.
    Tack!
  • Anonym (ledsen)
    Tooie skrev 2013-01-30 20:47:40 följande:
    Hur många gånger äter du om dagen?? för att kroppen ska förbränna bör du äta i alla fall 4 gånger om dagen...  för annars tror kroppen att du svälter. och givetvis måste du äta bra mat. Jag skulle rekomendera mycket proteiner och grönsaker...
    för du verkar ju hålla i gång kroppen rätt bra ändå...  
    Jag äter MINST 5 gånger om dagen. Alltid frukost, lunch, middag och två mellanmål.
    Antar att jag äter fel saker bara. (kan tillägga att jag fram till 1/1 i år fikade två gånger per dag, alltså med fikabröd. Nu är det kanske 4 gånger i veckan istället. Skulle nog kalla mig sockerberoende..... =(
  • Anonym (ledsen)
    Chicita skrev 2013-01-30 21:09:24 följande:
    Det är ju bra att du vet det... Synd bara att det inte är så Flört
    Jag skulle väldigt gärna träna för att må bättre (inte för att vara snygg och smal, utan för att känna mig starkare).
    Men det går inte, och det är inte för att jag inte har hittat rätt träningsform.
    Men vem vet... mina läkare kanske har fel? Det kanske inte är skadligt för mig med styrketräning eller att ut och springa, cykla osv...
    Det kanske var fel att be mig sluta med de träningsformer jag höll på med för att jag skulle slippa hamna i rullstol eller behöva steloperera axlarna...

Jag skulle kunna svälta mig smal om det var vad jag var ute efter. Men jag har hellre några kilon för mycket och att kroppen mår så bra den kan (att alla värden är bra osv) än att jag förstör den ända hälsa jag har kvar...

Såna här kommentarer kan göra mig rätt arg för att dom är inte genomtänkta.
    Det är precis sånt man får höra bakom ryggen när dom där vältränade smala personerna står och pratar om "tjockisen".

Alla som är friska kanske kan om dom vill.
    Men alla är inte friska. Och alla är inte tjocka pga att dom inte orkar träna eller äter godis hela dagarna.

Och där är väl ungefär där jag sätter punkt Flört

Alla kan om de vill, utifrån sina egna förutsättningar!
    Känn dig inte dum som inte kan träna. Och promenader är ju träning det också. Och jag håller med, jag väger hellre lite för mycket än tränar som en galning och bantar mig smal och knäpp. (för jag blir knäpp om jag inte äter ordentligt).

De som pratar om tjockisar kan dra nånstans, för de har antagligen inte varit i samma sits!
    Kramar
  • Chicita
    Anonym (ledsen) skrev 2013-01-30 21:54:01 följande:
    Alla kan om de vill, utifrån sina egna förutsättningar!
    Känn dig inte dum som inte kan träna. Och promenader är ju träning det också. Och jag håller med, jag väger hellre lite för mycket än tränar som en galning och bantar mig smal och knäpp. (för jag blir knäpp om jag inte äter ordentligt).

De som pratar om tjockisar kan dra nånstans, för de har antagligen inte varit i samma sits!
    Kramar
    Nja, det är just det... Jag kan inte alls.
    Den lilla motion jag får från dom korta promenader jag kan ta är inte träning så det räcker och jag kan inte gå längre, snabbare eller något annat som får det att bli mer motion.

Det här har många svårt att förstå.
    Men man kan nog inte förstå det heller, om man inte känner någon som har lika stora problem som jag har.
    Även dom korta promenader jag tar är mer än vad jag egentligen "får" göra. Jag har ett jobb där jag står och går hela dagarna... Vilket jag egentligen inte heller får göra.
    Jag kommer antagligen att hamna i rullstol om några år om jag inte slutar göra mer än jag får. Men hellre det än att bli helt knäpp av att inte kunna göra något över huvud taget.
    Min ortoped har sagt att jag inte ens får gå ut och gå med en hund om jag inte vill riskera steloperation. Och vad gör jag... jo skaffar en hund Tungan ute 

Poängen var mer att man inte kan säga att andra visst kan, det är bara att ta sig i kragen liksom...
    Alla kan inte, och det är inte bara att ta sig i kragen... 
  • Anonym (ledsen)

Har man förutsättningarna, som jag faktiskt har, så kan man ta sig i kragen lite grann.
    Men har man inte det så blir man ju bara arg och ledsen om någon ber en göra det...

Får man fråga vad som hänt dig, eller varför du inte får röra dig? Låter väldigt jobbigt. Finns väl inget man kan säga som mildrar omständigheterna men var stolt över att du skaffat hund och rör dig ändå, ibland kan man ju trotsa sjukdomar, och om inte annat mår man kanske lite bättre under resan!

Svar på tråden Viktstress inför bröllopet... =(