• Anonym (C)

Bröllop med strul

Hej!

Måste bara får beklaga mig lite.
    Vi har påbörjat vår planering. Lokal o kläde ro så är klara.
    Preliminära gäster är på planering.

Då börjar strulet.
    Jag öppnade en sida om vårt bröllop, där gäster kan läsa om oss, kyrka o lokal med kartor odyl.
    För tillfälligt kan ingen gå in där för vi öppnar inte upp den förrän inbjudningskorten är utskickade.

De flesta vet om att vi ska gifta oss o jag nämde för en om fotona för jag önskade få bättre foto på 2 i den familjen till vår sida där alla gästerna är med på foto med namn o så under var o en.
    Jahapp, vad händer då?
    Jo först måste jag förklara flera ggr vad en bröllopssida är för denna släkting.

Jag får veta att hon INTE vill vara med på bild o att hennes föräldrar inte är aktiva på nätet o att dom med all säkerhet tycker samma sak o att ingen av dom ville synas.
    Nehe så jag undrade om dom skulle ha en varsin påse över huvudet under vigsel o festen då för där kommer
    såklart o vara folk som tar foto.

Nej då tyckte hon jag gjorde mig lustig o jag svarade att jag inte tyckte något var lustigt utan bara löjligt o att jag inte hade några problem med att skriva på vår sida att den o den inte vill vara med på bild o att jag även kunde informera alla andra gäster att dessa inte fick vara med på något foto!!
    Jag blev bara så TRÖTT!! SOm om jag ens tänkte göra nåt sånt!! O jag tänker verkligen inte retuschera bilderna på dom.

Men nu är jag i dilemma.....för jag vill ha ett GLATT bröllop....o jag känner att detta blir fel.
    Funderar på att ta upp de med hennes föräldrar o säga som det är.

Till saken hör att jag varit gift en gång innan o då hade vi bestämt att barn under 12 år inte skulle med.
    Då kom inte dessa för just den här tjejen var under 12 år.

Vad hade ni gjort? Hade ni bjudit dom?

• Svar på tråden Bröllop med strul
  • lurigmumin

Jag hänger inte riktigt med. Är det den släkting som inte vill vara med på bild 12 år?  Eller är det någon annan?

Det där med bilder på gästerna är jag lite kluven till. Jag valde själv att ta bort den fliken för jag inte orkade höra med alla 80 gäster om de tyckte det var ok att finnas med namn och bild på nätet. Jag kan faktiskt förstå att man inte vill det. Frågade du gästerna innan du la upp bilder? Förstår att du vill beklaga dig men i det här fallet tycker jag faktiskt att folk har rätt att själva avgöra om de vill finnas med namn och bild på er sida.

Förstår heller inte varför man ska ha ett gästgalleri på sin sida, alla kommer ju träffa varandra när de kommer på bröllopet. Man vet ju heller inte vilka som faktiskt kommer att komma på bröllopet förrän alla har svarat... Ska du ta bort bilderna på de som inte kommer? 

• afturelding

Att inte vilja vara med på bild på er hemsida tycker jag inte är så konstigt. Vissa har en större integritet på internet än andra. Och det blir så mycket mer personligt än att vara med på ett kort av en massa människor.

Men att begära att ingen bild ska tas på dem verkar inte speciellt vettigt. Tar man kort på grupper av folk (som under en bröllopsfest) kan man ju inte alltid välja vilka som följer med. Och om då alla gäster som vill fota ska skrika ut att "NU TAR JAG KORT!" så blir det nog det enda ni får höra under kvällen.

Jag hade nog funderat både en och två gånger på att bjuda dessa människor om de inte kan ändra på sitt krav. 

• Anonym (C)

Nej tjejen ifråga är betydligt äldre idag (skrev de nog lite fort).

Hon vill INTE vara med på bild o vill INTE att bilder på henne eller hennes familj läggs upp på ex facebook.

Så mitt bekymmer är att jag måste säga till alla andra gäster att de INTE får fotografera dessa 3 släktingar till  mig!!

Och då känner jag att ska jag hålla reda på det med o skriva de på min bröllopssida så blir de aningen konstigt i slutänden. Eller att när vi går ut ur kyrkan behöva säga till alla att inga foton kan tas....

Vad gäller denna familj har de redan träffat alla som  kommer på bröllopet på andra kalas odyl så jag kan ju känna som så att de hela var en kul grej. Vi är inte heller så många på bröllopet. Hade jag haft ett mastodontbröllop på 80 pers hade jag inte ens funderat på foto. Nu är vi ca 20 med brudparet.

Meningen är att sidan inte kommer o släppas förrän vi VET vilka som tackat ja för det är ju först då man vet vilka gäster som kommer. Dock vet vi redan nu att 2 inte kan komma pga sjukdomar men dom har redan sagt ja till att få vara kvar då alla redan vet om detta. Men det är ju en annan "femma" vad gäller dessa två.

• Allis

När jag berättade för mina föräldrar att vi skulle ha bröllopssida såg de ut som frågetecken och det är väl inte så konstigt, allt kan man ju inte känna till. När de väl förstod att det var en sida på i-n-t-e-r-n-e-t och dessutom en som inte alla har tillgång till så trillade poletten ner :).

Att folk inte vill ha sin bild på nätet är inte konstigt alls. Facebook ger mig fortfarande krypningar och att gamla klasskompisar och liknande lägger ut foton med namn utan att fråga tycker jag är ett oskick. Strunta i bilder öht tycker jag, folk kommer ju ändå att träffas på bröllopet. Om man sedan av olika anledningar inte vill vara med på foton från själva bröllopet så får man själv ta ansvar för det och i så fall ägna kvällen åt att hålla koll på ev. fotograf och vända sig bort om det nu känns viktigt. Men det behöver inte du ta ansvar för.

Faktiskt, den enda gången du skulle behöva ta ansvar är om någon har spärr i folkbokföringen - inte särskilt vanligt - och upplysa fotografen om det. Men om man har det brukar man i allmänhet ha väldigt, väldigt bra koll själv......

• Anonym (C)

Kan tillägga att sidan inte kommer att vara öppen för mer än just gästerna. Så det är ingen officiell hemsida.

• Anonym (C)
    Allis skrev 2013-03-18 18:09:20 följande:

När jag berättade för mina föräldrar att vi skulle ha bröllopssida såg de ut som frågetecken och det är väl inte så konstigt, allt kan man ju inte känna till. När de väl förstod att det var en sida på i-n-t-e-r-n-e-t och dessutom en som inte alla har tillgång till så trillade poletten ner :).

Att folk inte vill ha sin bild på nätet är inte konstigt alls. Facebook ger mig fortfarande krypningar och att gamla klasskompisar och liknande lägger ut foton med namn utan att fråga tycker jag är ett oskick. Strunta i bilder öht tycker jag, folk kommer ju ändå att träffas på bröllopet. Om man sedan av olika anledningar inte vill vara med på foton från själva bröllopet så får man själv ta ansvar för det och i så fall ägna kvällen åt att hålla koll på ev. fotograf och vända sig bort om det nu känns viktigt. Men det behöver inte du ta ansvar för.

Faktiskt, den enda gången du skulle behöva ta ansvar är om någon har spärr i folkbokföringen - inte särskilt vanligt - och upplysa fotografen om det. Men om man har det brukar man i allmänhet ha väldigt, väldigt bra koll själv......

Ingen har spärr men jag är med på vad du menar.

INGEN får lägga ut bilder där dom är med för hon värnar om sin familj.
    Och därmed blir det svårt för folk o ta foto för självklart kommer folk att lägga ut bilder på fb osv. o även om där inte är namn så ser man personerna ändå.
  • knackamackadam

Jag lägger inte heller ut bilder på mig själv eller min familj,varken på min egen facebook, blogg eller på andras. Jag skulle inte uppskatta att andra gjorde det heller. Varför måste du lägga ut en massa bilder på andra? Lägg ut på dig själv eller andra som vill ha sina bilder på nätet!

• Chicita

Jag levde under hot väldigt länge. Eller tja hotet har aldrig försvunnit, men i samband med bröllopet valde jag att försöka ta klivet ut ur anonymiteten och hoppas på att personen tröttnat och att det var säkert.
    Så jag kan förstå att vissa inte vill vara med på bild och att dom faktiskt har skäl att inte visas upp.
    Men jag kan även förstå bara de som inte gillar att vara med på bild - utan att det finns en "seriös" anledning bakom eftersom jag inte tycker om hur jag ser ut...
    Att få all positiv feedback jag fått här efter bröllopet har gjort att jag i alla fall inte springer och gömmer mig när det kommer en kamera i alla fall Flört 

Jag skulle låtit bli att lägga ut bilder till gästpresentationerna över huvud taget faktiskt. Eller skrivit med ett infoblad i inbjudan att det skulle stå information om gästerna på hemsidan så man kan lära känna varandra lite mer i förväg om man vill (alltså vad man kan läsa sig till) och att om man tycker att det är ok att vara med på bild där så får man gärna säga det, eller till och med skicka en bildfil som läggs upp på den låsta sidan.

Sen skulle jag ha informerat på något sätt (kanske på hemsidan, och kanske till och med via toastmaster på festen) att inte alla vill vara med på bild på nätet. Så att om man vill lägga ut bilder så är det bra att inhämta godkännande för de som syns på bilden, alternativt att radera ut ansikten och andra igenkänningsmärken på dessa personer.

• SingingFantacia

Är det en bröllops sida som kommer att vara lösenords skyddad? I så fall kan du ju berätta det så kanske det är lättare att få en bild. Samtidigt kan jag förstå att det finns de som inte vill ha sina bilder publiserde på internet. 

• Anonym (C)
    knackamackadam skrev 2013-03-18 18:17:12 följande:
    Jag lägger inte heller ut bilder på mig själv eller min familj,varken på min egen facebook, blogg eller på andras. Jag skulle inte uppskatta att andra gjorde det heller. Varför måste du lägga ut en massa bilder på andra? Lägg ut på dig själv eller andra som vill ha sina bilder på nätet!
    Nja så om du är med på mitt bröllop o så tar någon foto på festen o där kommer du med. Detta foto läggs ut på ex facebook av den som tagit fotot.....
    Anser du då att bruden ska retuschera bort just dig på de fotona som någon annan lägger ut? Eller hur menade du?

Nu är det inte så att JAG lägger ut massa bilder på facebook. (trist när folk inte läser vad man skriver)
    Från början handlade detta om foto på gästerna på en sida som är avsedd för gästerna o inga andra!!
    MEN denna familj kräver att foto på dom inte ska läggas ut någonstans!!
    O vem ska kolla detta? Jo BRUDEN såklart.....eller?

Sen har inte jag problem med foto på facebook eftersom jag har ytterst få på min MEN jag kräver inte att andra ska retuschera bort mig för att jag råkar vara på samma fest/samma bröllop osv.

Hur hade du läst detta dilemmat?
    Hade du sagt åt alla dina gäster att INGA foto får tas på festen? Inga foto utanför kyrkan får tas? Att vissa gäster inte får vara nära dig som brud ifall någon tar foto?
Svar på tråden Bröllop med strul