Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?
Som jag skrev i rubriken. Tycker ni man kan ha det istället om man inte har råd med riktiga diamanter. Jag är jättenyfiken på vad ni tycker så svara gärna
Som jag skrev i rubriken. Tycker ni man kan ha det istället om man inte har råd med riktiga diamanter. Jag är jättenyfiken på vad ni tycker så svara gärna
Jag skulle inte valja cz till en forlovnings eller vigselring. Den ar en symbol for 'evigheten', man ska ha den pa sig hela livet, jag vill ha en ring som jag kan ha pa mig varje dag utan att oroa mig for att den ska bli repig eller 'matt'. Och min diamantring ser precis lika ny ut idag som for ett ar sedan. Jag har cz smycken som jag haft ett tag. De har inte aldrats sa bra, fast jag knappt anvander dem.
Som Majjja sager, klart man inte kan investera i hogsta kvalitet pa allting jamt, men jag investerar hellre lite mera i saker som jag har tankt att ha ett tag. Jag koper hellre en handvaska i bra kvalitet och har den i tva ar an koper tre olika som slits daligt och maste bytas ut. Detta ar lite samma sak. Men det ar jag det!
Om det är ekonomin som styr så är det ett alternativ iofs men jag skulle inte vilja byta mina diamanter mot en fakering så att säga... Jag lägger hellre pengar på något som håller. tex. köpa örhängen på hm eller ett par riktiga silverörhängen. Blir dyrare att köpa nya örhängen hela tiden än ett par riktiga ;) CZ saknar det där fina blänkt men allt är ju smaksak men skulle som sagt inte byta ut min vigselring till CZ-ring. Min make skulle nog inte tillta mig det heller :p
Min åsikt angående CZ är väl att om man väljer det för att man inte har råd att köpa stenar på över en carat (eller tja oftast flera carat) så kan det ibland se lite ut som om ringen var köpt på Glitter och inte är en vigselring utan bara prålig prydnad liksom...
Men om man väljer en ring som man kanske skulle kunnat haft råd med om man sparat ett tag till den, bara att stenarna är CZ istället för äkta så skulle jag inte ens fundera på om den var äkta eller ej.
Grejen är väl att om det ser ut som om du bär en hel årslön (alltså din årslön, inte min eller någon annans) eller mer på fingret så börjar man tänka i banorna "det där måste vara fejk" oavsett om det är äkta eller inte.
Om det bara hade varit för "äktakänslan" hade jag alla gånger valt CZ. Problemet med alliansringar är ju att de flesta har dem varje dag och att CZ slits med tiden. Om man ändå vill ha CZ och slippa byta ut stenarna med jämna mellanrum så bör man ha infattningar som gör att stenen inte sticker upp (alls) och därmed inte utsätts för nötning.
En klar safir kanske kunde vara ett alternativ annars? Den är visserligen inte helt immun mot repor som diamanten men i absoluta tal ungefär dubbelt så härdig som CZ (ej Mohs skala som mer är en rangordning).
Jag är helt för att man får ha det man vill. Pärlor, CZ, diamanter eller whatever.
Jag ville ha diamanter för att jag aldrig har smycken på mig annars. Lägger inga pengar på sånt i vanliga fall så jag ville att det smycke jag kommer ha på mig varje dag skulle vara något speciellt. Det finaste jag har liksom =)
En diamantring behöver inte kosta tiotusentals kronor! Man kan ha en liten sten, eller många små stenar.
Min ring kostade inte skjortan direkt för det är många småstenar och det är väl inte de klaraste, men den är jättefin och jag är supernöjd!
Klart man kan! Men för mig var det inget alternativ. Jag ville ha en äkta sten, för känslan och hållbarheten. Hellre en mindre äkta än en större fake. För MIN del. Är jättenöjd med min ring och den byggs på med åren så den lilla stenen vi hade råd med har redan fått sällskap av en till vid vår dotters födelse!
Jag är faktiskt inne på att jag hellre vill ha Cubic Zirconer än diamanter. Jag har nämligen förälskat mig i Schalins Reykjavik-ring.
Förutom att jag aldrig kommer att ha råd med den så skulle jag helt enkelt inte vara bekväm med att vandra runt med något så dyrt på mig. Jag skulle aldrig sluta oroa mig för att tappa den. Så jag har istället funderat på om det går att få en liknande ring gjord med Cubic Zirconer, så jag kan vara lite lugnare.
En sak som många glömmer är att kolla in pantbankernas utbud! Där får ni så otroligt mycket mer sten och guld för pengarna, tro mig, jag jobbar på en och eftersom jag nyss varit på ringjakt själv har jag insett vilka otroliga överpriser butikerna tar för diamanter och guldringar. Helt otroligt!
Ringarna är ju oftast använda, men vänder man sig till en guldsmed är det lätt polerat och fixat. Man kan ju också köpa en ring, antingen solitär eller med många stenar, och använda det befintliga materialet till en ny ring!
Så, kolla in pantbankernas auktioner, det finns mycket fint och priserna är mycket bättre än i butik!
(nu skulle jag inte ha någon sten i min ring och inte min fästman heller, men vi köpte guld och bytte med hos guldsmeden och bara det drog ju ner totalpriset på ringarna ordentligt)
Jag hade planer på att ha det i min vigselring, men ringen med sådana stenar skulle kosta 1600 typ och med äkta diamanter kostar den 3000:- ( och har fått mitten stenen i lite större storlek) Jag frågade smeden vad skillnaden var och fick svaret: ingenting mer än att den oäkta blir grå efter ett tag och då kan man ta en tandborste och puttsa rent med! Så för oss var priset det som avgjorde! Och jag tycker det känns lyxigt med äkta , men hade varit lika nöjd om det var oäkta :) Har ett halsband med 16 cz stenar och den är fortfarande fin efter 3 år Oavsett vad du nu väljer hoppas jag att du blir nöjd :)