• BlivandeBruden

Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?

Som jag skrev i rubriken. Tycker ni man kan ha det istället om man inte har råd med riktiga diamanter. Jag är jättenyfiken på vad ni tycker så svara gärna

• Svar på tråden Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?
  • BlivandeBruden

Jag kommer ha äkta diamanter i mina ringar för jag kom att tänka på att jag kunde ha min mammas gamla diamant ring i vitguld. Den diamanten är på 0,20 och jag ska ha den i mitten och sen ska jag ha 2 ringar på vardera sida och dom ringarna kommer ha små diamanter på rad.

Så med andra ord har jag tänkt ha 3 ringar för vi har planerat att gifta oss på 2 olika vis, en gång borgligt och en gång hos en imam. Min blivande är turk så det är därför

Men nu funderar jag på om jag kanske ska ha enstensringen i mitten och ha en smal ring brevid med diamanter på rad och på andra sidan en vanlig guldring med 2 små hjärtan på i vitguld (eller tvärt om, att ha vitguldring med 2 små hjärtan i vanligt guld)

Vad tror ni ? Jag vill gärna ha den lite personlig .-)

• Annica70

Vi ska gå och titta på ringar imorgon. Men har nästan bestämt mig för en aliansring i titan.Jag är ingen guldmänniska och har aldrig varit. så det känns rätt med titan. Många som tycker att det är B klass ringar kanske men huvudsaken är att jag trivs i mina ringar

• BlivandeBruden

Ni får klistra in hela texten i sökfältet för att komma till ringen jag menar, det räcker tydligen inte att trycka på länken.

• BlivandeBruden

Ni som kan, är inte denna ring konstigt billig det står ju att det är diamanter och stora såna också.

www.chanti.se/P-Ringar|2325010

• IdaRebecca
    BlivandeBruden skrev 2013-03-22 08:15:04 följande:
    Ni som kan, är inte denna ring konstigt billig det står ju att det är diamanter och stora såna också.

www.chanti.se/P-Ringar#Kvarts_ring_i_14_karat_vitguld_0_25_ct_1_00_ct|23 25010
    Ringen du tittar på där (tror jag, sökte på artikelnumret i slutet), har 50 små diamanter på en total carat av 0,25ct. Varje sten är alltså 0,005ct, den minsta stenen (men de kan vara fina de också, de glittrar ju och är många). Klarheten på dem är SI vilket betyder "small inclusions", alltså kan det vara inneslutningar i, som är som små svarta prickar eller små moln.

Den stora stenen är ingen diamant utan är kvarts, vilket är vackert och glittrar men lååångt ifrån så dyrt som diamanter och därmed blir ju priset mycket lägre.
  • LadyTeague

Jag ska ha cz, mest för att jag faktiskt inte ser skillnad på cz och diamanter och då känns det verkligen inte värt för mig att betala extra.
    Däremot vet jag att de kan bli lite tråkiga och matta efter några år, samma med min blivande mans vigselring som är i silver. Men då sa vi att om vi inte är nöjda med ringarna om tio år så kan vi förnya löftena med nya ringar, som kanske får kosta lite mer i så fall.

Jag har en förlovningsring med cz och den är fortfarande fin så länge man gör rent under stenen och så regelbundet. 

• BlivandeBruden

Vad tycker ni om ringarna jag länkade? Tror ni dom skulle vara snygga ihop?

• Fioona
    Chicita skrev 2013-03-21 22:04:43 följande:
    Min åsikt angående CZ är väl att om man väljer det för att man inte har råd att köpa stenar på över en carat (eller tja oftast flera carat) så kan det ibland se lite ut som om ringen var köpt på Glitter och inte är en vigselring utan bara prålig prydnad liksom...

Men om man väljer en ring som man kanske skulle kunnat haft råd med om man sparat ett tag till den, bara att stenarna är CZ istället för äkta så skulle jag inte ens fundera på om den var äkta eller ej.

Grejen är väl att om det ser ut som om du bär en hel årslön (alltså din årslön, inte min eller någon annans) eller mer på fingret så börjar man tänka i banorna "det där måste vara fejk" oavsett om det är äkta eller inte. 
    Chicita har en mycket bra poäng här!
    Märkte det väldigt tydligt själv när vi var och provade ut min förlovningsring. Jag var helt inställd på att jag ville ha en relativt stor diamant (0,5-1,0 carat), men när jag började prova kändes det som att det bara skulle se fejk ut, så jag fick gå nerlite i storlek och det landade på 0,37 till slut. (mest för att vi hittade en sten/ring till bra pris, hade tänkt 0,30 annars)
    IdaRebecca skrev 2013-03-21 23:18:17 följande:
    En sak som många glömmer är att kolla in pantbankernas utbud! Där får ni så otroligt mycket mer sten och guld för pengarna, tro mig, jag jobbar på en och eftersom jag nyss varit på ringjakt själv har jag insett vilka otroliga överpriser butikerna tar för diamanter och guldringar. Helt otroligt!

Ringarna är ju oftast använda, men vänder man sig till en guldsmed är det lätt polerat och fixat. Man kan ju också köpa en ring, antingen solitär eller med många stenar, och använda det befintliga materialet till en ny ring!

Så, kolla in pantbankernas auktioner, det finns mycket fint och priserna är mycket bättre än i butik!

(nu skulle jag inte ha någon sten i min ring och inte min fästman heller, men vi köpte guld och bytte med hos guldsmeden och bara det drog ju ner totalpriset på ringarna ordentligt) 
    Här ovan ser ni någon som vet vad hon pratar om!
    Det slutade faktiskt med att det var så vi gjorde, köpte en ring med en 0,37ct WVS diamant från en pantbank och lämnade in hos en guldsmed, han smälte ner den och gjorde en ny ring från grunden som ser ut ungefär som Schalins Seine. Om vi hade beställt ringen över disk hos en guldsmed hade den kostat ungefär 21 000 kr och då varit fabriksgjord. Istället fick vi en handgjord ring, men de små ändringarna som jag önskade, för ca 13 000 kr totalt.

När det kommer till min vigselring vill jag egentligen ha en alliansring med kanalinfattade pricessslipade diamanter, men då ekonomin inte är på topp nu iom bröllop och så, så ska jag ha en slät guldring, i samma kupning som förlovningsringen och sedan kommer vi att sätta i diamanter senare. En ny diamant på varje årsdag.
    Så det löser bekymret med ekonomin just nu och blir en väldigt trevlig och vacker tradition i framtiden!

Nu märker jag att jag inte svarade på den egentliga frågan och nej, jag skulle själv  inte välja det. Då skulle jag hellre köra utan diamanter. Det är nog mest en fix-idé jag har. För mig är diamanten en symbol för evigheten och den kan inte ersättas av CZ. (det är alltså vad som rör sig i mitt huvud och är väl inte på något sätt egentligen rätt, bara mina tankar)
     Alternativet som jag ser (och även har funderat på själv)  och som flera har skrivit innan är att välja en annan ädelsten.

Sen är det så att "små" diamanter inte behöver vara så himla dyra. Priset beror både på slipning och klarhet. När jag tittade på 0,03 ct diamanter kostade de briljantslipade ca 600 kr/st, medan de pricesslipade i samma storlek kostade ca 1300 kr/st.

Vet inte om du blir så mycket klockare av detta, men det är lite av mina erfarenheter och tankar kring diamanter!

Angående länkarna så är jag mest bara lite fundersam på om det inte kommer att bli för brett? Det beror såklart på hur dina fingrar ser ut och vad den exakta bredden är på ringarna. Det du kan göra är att prova ringar med motsvarande bredd tillsammans så att du kan känna hur det känns på.
     Alla såna här val handla om personlig smak och om du gillar ringarna så är det rätt val! :)

Jag tycker förresten att det är jättefint att du ska ha två vigselringar, en för varje ceremoni ni gör! :)
Svar på tråden Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?