• BlivandeBruden

Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?

Som jag skrev i rubriken. Tycker ni man kan ha det istället om man inte har råd med riktiga diamanter. Jag är jättenyfiken på vad ni tycker så svara gärna

• Svar på tråden Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?
  • fayefaye

Klart du kan ha cz diamanter om du vill det :)

Själv valde jag äkta, fast i den storleken jag hade råd med, ville inte ha nån jättediamant ändå. Har en på 0,05ct mitt i (nedsänkt), den va inte så farligt dyr som jag trodde, kanske 1000kr med finaste klarheten (kommer inte ihåg vad det heter på diamantspråk).
    Nu har jag lämnat in den igen för att sätta in två lite mindre diamanter vid sidan om, 0,03ct. Kommer bli totalt 0,11ct sen. De mindre kostade 900kr styck men jag tror säkert man kan komma billigare undan också om man inte vill ha den finaste klarheten (tror ändå inte ett otränat öga ser nån skillnad).

• IdaRebecca

Att tänka på är att briljantslipning ger den bästa ljusåtergivningen, alltså glittrar en sten av lite sämre kvalité mer om den är briljantslipad än t ex princesslipad, om du nu skulle välja diamanter till slut :)

• BlivandeBruden

Jag försöker lägga in bild på min ring får se om jag lyckas

• BlivandeBruden

Tydligen går det inte, vad störande!

• Sara 120707

Jag tycker den här frågan är jätterolig eftersom det egentligen inte finns så mycket logik i det hela.

Jag kan också uppleva att det känns "fejk" när jag har på mig cz istället för diamanter MEN det är ju faktiskt som ngn sagt tidigare verkligen en fix idé.

En cz är faktiskt ordentligt hård (inte så hård som en diamant men i klass med MÅNGA andra ädelstenar) tror man räknar med att den ligger på en 8 om den är i bra kvalite.

Sedan det där att de skulle bli schabbiga med åren är inte heller riktigt sant, OM man väljer en i bra kvalité, det är stor skillnad på det tydligen även bland cz. Och även diamanter kan faktiskt bli lite schabbigare med åren framförallt om man bär dem varje dag. Men köper man en ring för 100 lappen på glitter så går det inte riktigt att jämställa.

Appropå den sista punkten som jag tycker tas upp ofta att diamanten och vigselringen ska symbolisera evigheten så måste jag bara lyfta frågetecknet om hur fruktansvärt populärt det blivit med vitguld i vigselringar!

Finns det ngt som är mindre evigt? En vitguldsring är ju egentligen grå men täckt av ett tunnt lager patina som ger den där riktigt vit/silvriga ytan och detta slits bort vilket gör att man måste rhodinera om den med ngr års mellanrum.

Bara lite tankar kring det hela.

Tror det hänger mer ihopa att förr så var smycken i högre grad egentligen ett sorts vilande kapital som oavsett ekonomin aldrig förlorar sitt värde. Valutor kan krasha men guld och diamanter har ett mycket mer stabilt värde och detta tror jag ligger kvar i mångas tankar. Naturligtvis i kombination med att smycken även i alla tider har varit till för att dekorer sig själv men även ett påtagligt tecken på rikedom vilket ju har skapat en del hjärnspöken när man nuförtiden kan få tag i så mkt snygga och bra "fejk" varianter.

• jolm

"Kan man ha?" Ja, man kan ha en bit grus i sin ring ifall man känner för det. Det viktigaste är att man känner sig nöjd och glad över sin ring. Ifall frågan hade varit ifall jag skulle kunna tänka mig CZ så är svaret nej. Inte för att jag tycker det är "fel" på något sätt utan för att jag gillar känsan av bra kvalité (även om jag håller med att skillnaden är liten).

Jag håller med om det flera andra har skrivit tidigare att köpa färre saker av bättre material. Sen blir ju pris per använding för en diamant vigselring man har dygnet runt säkert lägre än många klädersplagg i garderoben just för att man har den hela tiden.

För att sammanfatta: Det viktigaste är vad plånboken, partnern och personliga preferenser säger.

Svar på tråden Vad tycker ni, kan man ha ringar med cubic zirkon istället för diamanter?