• MH2014

Bröllop vintern 2013/2014

Hej!
    Tänkte om vi skulle samlas här i en vintertråd. Väldigt många väljer ju sommaren till bröllop och det känns som om det finns lite skillnader med att planera på sommaren än på vintern (förutom väder då).
    Hoppas vi kan följas åt och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 09:20
    14/12-13 Fannypettersson

21/12-13 DaltonMoore

31/12-13 maddeK

4/1-14 Des

18/1-14 dinkaru

25/1-14 PoS

11/2-14 MH2014

22/2-14 20140222

?/2-14 Eliin

31/1-15 Nami

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 19:56
    1/2-2014 WinterWonderland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 09:51
    Nu tar v och uppdaterar med dem som vill vara med :)

11/12-13 Nettan69- Stockholm, vigsel på jobbet en onsdag(förskola), fika efter vigseln med kollegor, familj och vänner och därefter bröllopsmiddag med familj och de närmsta vännerna. Färgtema är ljusgrönt och ivory.

21/12-13 izredam - Lekbergs kyrka i Mariestad. Middag med närmsta familjen på Cafe Mumma.

4/1-14 Lindlund - Björkviks kyrka (Katrineholm), fika efter vigseln med familj och vänner i Sockenstugan och efter det bröllopsmiddag med efterföljande fest med familj och de närmaste vännerna. Färgtema är vinrött och svart.

25/1 -14 PoS - Värmdö Kyrka med efterföljande middag och fest i Hemmesta Bygdegård. Färgtema blått, vitt, silver

1/2-14 Eliin - Hunnebostrands kyrka med bröllopsmiddag och fest i Folketshus i färgerna vitt och silver

11/2-14 MH2014 -Västerås, mingelvigsel en tisdag med avslappnad old hollywood/glamour/bohemisk touch

22/2-14 Jenniien - Åkers kyrka med bröllopsmiddag och fest i Gammelgården på Tallnäs stiftgård

22/2-14 bettansss- Linköping borgerlig vigsel med efterföljande middag. "Klassiskt och elegant" i färgerna svart, vitt och champagne

22/2-14 Maddox- Halmstad, middag och fest på Tönnersjö bygdegård färgtema vitt,lila,silver

29/12-14 Johanne - Jämtland

• Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014
  • MH2014

Lindlund - jag personligen tycker inte om sådana handskar, men gör du det så kör på. Jag tänkte så här, tänk dig en röd bukett framför klänningen, och ta en större variant då får du in mer röd färg :) Du kanske kan ha något rött i örhängen, halsband - rubiner?? Ett rött hårsmycke som knyter samman, röda skor. Då får du in färgen på ett smakfullt sätt!

• MH2014

Vet ni?! - IDAG KOM RINGEN JAG BESTÄLLT ÖVER EBAY!! Va en chansning (tyckte jag) en mycket suverän chansning tycker jag nu när jag fått provat. Ok inte helt vad jag önskat men den budgeten hade vi ändå inte, och kommer aldrig kunna ha ;) Men jag älskar den och vad den kommer symbolisera för mig/oss, min "efternamnsring" med lika många diamanter som vår vigseldag, förlovningsdag och månadsdag, dessutom två st extra diamanter på sidan om symboliserar mannen och mig som par, och/eller våra två barn (vet ju aldrig om fler kommer, men för tillfället är det två barn). Ska bli spännande att värdera den om ett tag,,,har vi gjort ett kap eller ej!?!? Hur som så är detta vår familjering som ska få leva vidare i vår familj! Den är ju dessutom vintage så har redan en annan historia från USA och nu får den leva vidare i Sverige :)

• Kidneybönan

Hej!
    Jag hoppar in här igen. Vi har velat och funderat och har väl egentligen inte bestämt oss helt ännu, men det lutar åt 15/2 och utomhusvigsel(!) för oss. Vi har letat lokal länge och funderat på hur stort/litet vi egentligen vill ha det och först nu tror jag vi börjar landa i något båda två. Som det ser ut nu kommer vi vara ute i närheten av där vi bor i Linköping, en bit in i skogen vid en skogssjö där vi ofta hänger, en fin plats som betyder mycket för oss. Vi tänker oss en vigsel på eftermiddagen i skymningen, med eldar och facklor och bara våra familjer + några nära vänner (ca 20 pers). Vi båda gillar att vara utomhus så varför inte, även om det är kallt och mörkt liksom?! Tänker mig att vi bjuder på något varmt att dricka där ute efter själva vigseln, kanske grillar korv till och med. 
    Vi har också letat festlokal länge också men jag har hela tiden tyckt att det känts fel. Jag gillar inte att stå i centrum och jag ser mer fram emot att vara gift, inte så mycket själva festen. Så nu tror jag det lutar åt att vi kommer ha "festen" hemma hos oss, med mingelbuffé som vi fixar själva och en massa bubbel. Jag vill ha det avlappnat, lättsamt och mysigt. 

Som ni hör, planeringen är inte riktigt klar och jag inser att inbjudningarna bör komma ut typ NU! Däremot är i alla fall klännignen inhandlad och brosch-buketten som klarar vintern är nästan färdig :)  

Kram på er! 

• Lindlund

Du har nog rätt MH! Det röda får komma in via smycken och buketten. Dock kommer den mest bestå av benvita rosor. Men det blir ett par röda kallor också.
    Va härligt med ringen din!

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • stensparre

Idag har jag varit och provat klänningen som är inlämnad för lite ändringar hos en skräddare. Bara fem veckor kvar till bröllopet nu, och idag var första gången det kändes "på riktigt". Kände mig så fin i klänningen! :) Har fortfarande två huvudbrys kvar att lösa. Transport från kyrkan till bröllopsfesten. De flesta veteranbilar som man kan "hyra" under sommarhalvåret står ju i garage under vinterhalvåret! Och så psalmerna i kyrkan. Har läst och googlat men hittar INGEN som jag känner för. Vilka har ni valt?

• izredam

Vi har också problem med transport. Just nu verkar enda alternativet vara limo, och det är vi inte så sugna på. (i närmaste familjen så har vi i alla fall 3 sport/muskelbilar som vi hade kunnat välja mellan under sommarhalvåret..) Vi klurar vidare. Tänkte bolla lite med familjen nästa gång vi är där...

Psalmer sitter vi och tittar på just nu och det lutar åt se jag vill bära ditt budskap herre och må din väg gå dig till mötes. Jag är dock osäker på om ens någon av dem egentligen är psalmer och om de är okej på bröllop. Men annars löser det sig. Nu tändas tusen juleljus är ju också fin Flört

• izredam

Jag har mejlat idag. Dels har jag mejlat med restaurangen, fått bekräftat vad det är för menyalternativ som gäller. Var ingen större skillnad från vad vi trodde, dock hade de höjt priserna med 40kr/person, men det ska vi väl klara av. Sen ville hon boka ett möte för att visa vad hon tänkt sig för dukning. Super tyckte jag, hoppas vi kan få in det när vi åker ner vid advent för att besiktiga bilen.

Dessutom mejlade jag prästen. Vi vill ha Over the rainbow och Concerning Hobbits in och ut ur kyrkan och vill få det okejat så vi kan skicka noter och sådär till hon som ska spela. Dessutom så funderar vi på en instrumental låt mitt i, vad tror ni om det? Startade en egen tråd om det men har inte fått några svar än... Känner ingen som kan sjunga bra nog på engelska (och låtarna vi i så fall vill ha är på engelska tyvärr) och har inte råd att hyra in någon...

Nu ska vi leva på nudlar och kärlek i ungefär 45 dagar tror jag, för billagningen blev dyrare än vi trodde så sparkontona kommer vara tommare än tommast lagom till jul...

• Bella84

Oj vad här hänt grejer. Lindlund, tycker din klänning är superfin! Personligen föredrar jag enfärgat men man ska ju själv gilla klänningen :) Har också håller på med festprogrammet nu i flera dagar. Eller rättarsagt delar ur festprogrammet. Vår toastmadame gör det mesta men just presentationen av gästerna gör vi, svårt ibland kan jag tycka :/ Nu har vi snart bara en månad kvar till vigseln. Känns galet. Och känns som det är massor kvar att fixa. Vi har också transport kvar. Som alla andra verkar även vi bara hittat limo. Tycker det är helt galet att betala 3000kr för 8 km. Vi funderar på att ta morsans bil. Ingen superlyxig men ändå fin Chrysler 300cc kombi. Men ja vi får se. Vi ska träffa prästen den 18 och då gå igenom allt. Vi har valt psalmerna Hosianna samt Bereden väg för herran. Mest för att vi tycker om dem. Hur kommer ni gå in? Tillsammans? Med pappa? Har ni tärnor osv???

• Lindlund

izredam både "må din väg" och "se jag vill bära" är psalmer! Så jag tror nog absolut de är ok! :) Ibland kan de vilja ha en psalm med som hör till årstiden men de kommer dem tala om i så fall! Jag älskar klänningen jag har provat Bella! Jag fick bara en sån oändlig dipp häromkvällen och blev osäker men jag tror det kommer bli kanon!

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • stensparre
    izredam skrev 2013-11-05 21:59:16 följande:
    Vi har också problem med transport. Just nu verkar enda alternativet vara limo, och det är vi inte så sugna på. (i närmaste familjen så har vi i alla fall 3 sport/muskelbilar som vi hade kunnat välja mellan under sommarhalvåret..) Vi klurar vidare. Tänkte bolla lite med familjen nästa gång vi är där...

Psalmer sitter vi och tittar på just nu och det lutar åt se jag vill bära ditt budskap herre och må din väg gå dig till mötes. Jag är dock osäker på om ens någon av dem egentligen är psalmer och om de är okej på bröllop. Men annars löser det sig. Nu tändas tusen juleljus är ju också fin Flört
    Vi vill verkligen inte heller ha limo. Dessutom ligger kyrkan upp för en pyttliten snäv och trång grusväg med en väldigt liten vändplan. Vore ju fantastiskt om den körde upp för att hämta oss, men inte kunde komma ner...dessutom tycker jag det är hutlöst dyrt med transporten. Jag lägger hellre dem pengarna på något annat! Vi får leta vidare även vi.Obestämd

"Nu tändas tusen julejus" är ju jättefin. Den ska jag helt klart föreslå för sambon. Har försökt med Betlehems stjärna (dvs Gläns över sjö och strand) samt När det lider mot jul (det strålar en stjärna), men har inte riktigt fått gehör för dem än. Tycker att de passar perfekt eftersom vi gifter oss den 14/12! Vill hellre att psalmerna är stämningsfulla och välkända än att de är okända och "ska" sjungas på bröllop. Alla vet ju varför de är där med oss. Hjärta
Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014