• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991
    ThereseV skrev 2013-07-09 21:00:36 följande:
    Tack för svaret:) Då var det kanske något som min frisör fick för sig att man brukar göra, eller så är det något rätt ovanligt.
    Skumt att mina blommor inte höll alls, det jag fick höra innan var att det inte alls skulle vara några problem med rosor och nu kom dom ju direkt från frisören.. Man tycker ju att dom inte borde se ut såhär efter en halv dag, men det är kanske något man får räkna med när det inte är fejk, men då vet jag i alla fall att det inte hade något att göra med någon missad "spray" haha:)

De ska absolut hålla . Men de är som sagt levande så man ska såklart vara medveten om att de kan sloka, ärför tipsar jag alltid om att dem ska ligga i kyl tills man ska sätta i dem . Då bör de hålla flertalet timmar i alla fall :) Men framåt festen så kommer dem troligen ha börjat tröttna, så hela dagen kanske dem inte klarar sig .
  • Chicita
    ThereseV skrev 2013-07-09 21:00:36 följande:
    Tack för svaret:) Då var det kanske något som min frisör fick för sig att man brukar göra, eller så är det något rätt ovanligt.
    Skumt att mina blommor inte höll alls, det jag fick höra innan var att det inte alls skulle vara några problem med rosor och nu kom dom ju direkt från frisören.. Man tycker ju att dom inte borde se ut såhär efter en halv dag, men det är kanske något man får räkna med när det inte är fejk, men då vet jag i alla fall att det inte hade något att göra med någon missad "spray" haha:)
    Jag undrar om dom verkligen hade förvarats kallt så länge som möjligt.
    Om frisören har fått dom från floristen och kanske inte kylförvarat dom tills du kom tänkte jag alltså.
    Eller om dom inte var ordentligt vattendragna innan.
    Men hur som helst så håller dom nog inte en hel dag från morgon till kväll Glad
  • ThereseV
    Chicita skrev 2013-07-09 21:44:35 följande:
    Jag undrar om dom verkligen hade förvarats kallt så länge som möjligt.
    Om frisören har fått dom från floristen och kanske inte kylförvarat dom tills du kom tänkte jag alltså.
    Eller om dom inte var ordentligt vattendragna innan.
    Men hur som helst så håller dom nog inte en hel dag från morgon till kväll Glad
    Vi åkte och hämtade dom direkt från floristen och körde med dom raka vägen till frisören, så dom borde ju ha haft optimala förutsättningar på det sättet.. just därför kändes det lite skumt att dom började bli bruna innan jag ens var ute därifrån. Tills på kvällen hade jag inte räknat med att dom skulle se helt fräscha ut i alla fall. (Lite läskigt dock att dom blev helt geggiga efter en halv dag..) Inte så att det var hela världen, frisyren såg bra ut ändå, jag var mest fundersam.  
  • Sara1991
    ThereseV skrev 2013-07-09 22:13:57 följande:
    Vi åkte och hämtade dom direkt från floristen och körde med dom raka vägen till frisören, så dom borde ju ha haft optimala förutsättningar på det sättet.. just därför kändes det lite skumt att dom började bli bruna innan jag ens var ute därifrån. Tills på kvällen hade jag inte räknat med att dom skulle se helt fräscha ut i alla fall. (Lite läskigt dock att dom blev helt geggiga efter en halv dag..) Inte så att det var hela världen, frisyren såg bra ut ändå, jag var mest fundersam.
    Då är de troligen en skada sedan innan , i odling eller frakt . Kan vara fuktskadad eller liknande :) Tur att frisyren blev bra ändå :)
  • passionsblomman
    Jag tycker blomman ser ut att kunna vara frostskadad-dvs de kan ha förvarats för kallt eller blivit för blöt.
    De ska inte se ut sådär-en ros som är rätt vattendragen och av bra kvalité kan utan vidare ligga som dekoration på ett bord eller sitta i en frisyr whatever, utan att bli sådär. Den slokar ju inte-som av vattenbrist,  men någon skada har den. Hade du likadana blommor i buketten och blev även de sådär?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    20140222 skrev 2013-07-09 15:04:11 följande:
    När man fått din brudbukett. Hur kan man bevara den sen? Jag vill gärna kunna bevara min och ha som minne sen.
    Konsten att konservera en bukett är det i stort sett ingen som längre ägnar sig åt. det har blivit fullständigt omodernt och dessutom är det väldigt kostsamt, eftersom man måste montera ner hela buketten, torka varje enskild blomma i speciell sand, för atts edan försiktigt avlägsna all sand inannman återigen moterar ihop buketen och fäster upp den i en ram under en glaskupa. Det blir dessutom sällan särskilt vackert eller likt ursprungsbuketten, då det döda materialet aldrig kan komma i närheten av de tlevande.
    så, ytterst få florister kan ens den här tekniken, och de som kan har slutat erbjuda tjänsten eftersom det är lögn att få betalt vad man behöver för att gå med vinst på det-det tar lång tid!

Att bara torka genom att hänga buketten uppochner blir ju som det blir-även den typen av torkat känns väldigt 80/90-tal.

Mitt stående tips för att bevara sin bukett är:

Se till att ta bra närbilder på buketten och dra sedan upp väl vald(a) på canvas så får du en mycket vacker tavla där känslan komemr fram på ett fint sätt

Se till att maken har koll på blomsorterna och hinta om hur romantiskt det vore att få just en sådan bukett på kommande bröllopsdagar-då får du varje år chansen att njuta din bukett ännu en gång-helt levande.
  • Chicita
    Ojdå... ja då var det konstigt...
    Måste varit något från frakten då. Kanske varit för varmt eller för kallt i bilen eller något. Så där ska det ju inte bli.

• Chicita
    passionsblomman skrev 2013-07-09 23:56:20 följande:
    Mitt stående tips för att bevara sin bukett är:

Se till att ta bra närbilder på buketten och dra sedan upp väl vald(a) på canvas så får du en mycket vacker tavla där känslan komemr fram på ett fint sätt

Se till att maken har koll på blomsorterna och hinta om hur romantiskt det vore att få just en sådan bukett på kommande bröllopsdagar-då får du varje år chansen att njuta din bukett ännu en gång-helt levande.
    Skriver under på det här...
    Och så kan jag ju tipsa om att ta en eller två av dom finaste blommorna ur buketten och lägga mellan hushållspapper (eller annat fuktdragande papper).
    Jag har någon gång även tagit dubbla lager hushållspapper och pudrat mellan lagren med potatismjöl för extra absorbering av fukt.
    Pressa sedan blommorna var och en för sig i / eller mellan tunga böcker.
    Då bör man få minst en blomma kvar från ursprungsbuketten som man sen kan sätta in i gästboken eller något när den är helt torr 
  • Tessla
    20140222 skrev 2013-07-09 15:04:11 följande:
    När man fått din brudbukett. Hur kan man bevara den sen? Jag vill gärna kunna bevara min och ha som minne sen.
    Läste ett reportage i tidningen för en tid sedan om en speciell sätt att konservera blommor... 
    http://www.flowermagic.se/Brudbuketter.htm
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)