• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • goli

Hej! Vi har ett bröllope den 3e augusti och jag har lite problem med att välja min brudbukett.
    I lokalen kommer vi att ha

vita liljor
    ljuslila rosor
    ljusaprikos rosor
    brudslöja+grönt

Brudgummen kommer att ha en vinröd kravatt och näsduk och en vit kalla som knappblomma. Jag hade tänkt att min brudbukett ska skilja sig från blommorna i lokalen men ändå matcha dem. Dessutom vill jag gärna ha något vinrött i min bukett så att jag kan matcha min man. Jag har tyvärr inte så bra koll på blommor och behöver all hjälp jag kan få. Har du några förslag? Tar tacksamt emot alla tips!

• Pippilångstump
    Sara1991 skrev 2013-07-09 17:26:33 följande:

denna:=)
  • Sara1991
    Pippilångstump skrev 2013-07-09 18:22:19 följande:
    denna:=)
    Dreamland heter denna :)
  • ThereseV
    Sara1991 skrev 2013-07-09 16:40:10 följande:
    Hej :) Nej de behöver dem inte :) Gör iordning dem dagen innan ( binda en krans, fästa på hårspännen el liknande) Låt dem ligga i en plastpåse som du sprayar vatten i och lägg den sedan i kylen . Låt den ligga i kyl så länge som möjligt innan dem behöver sättas i håret :) sedan kommer dem att klara sig hela dagen :)
    Ok. Anledningen till att jag undrade är för att vi beställde hårblommor (som hämtades precis när jag skulle till frisören) och min frisör blev lite "upprörd" över att dom inte var sprayade med något, och blommorna började bli lite bruna/fula redan innan jag kom från frisören.. Floristen hade däremot aldrig hört talas om att dom kunde sprayas med något.
  • Sara1991
    ThereseV skrev 2013-07-09 18:56:59 följande:
    Ok. Anledningen till att jag undrade är för att vi beställde hårblommor (som hämtades precis när jag skulle till frisören) och min frisör blev lite "upprörd" över att dom inte var sprayade med något, och blommorna började bli lite bruna/fula redan innan jag kom från frisören.. Floristen hade däremot aldrig hört talas om att dom kunde sprayas med något.
    Det har jag aldrig heller hört talas om tidigare . Man vattenspreyar dem alltid men aldrig med någonting annat :) Har gjort hårblommor massvis av gånger men aldrig hört att dem inte skulle ha hållt under dagen . Nu i midsommar så gjorde jag en krans som jag hade på mig, gjorde den dagen innan och förvarade i kyl och den var lika fin på kvällen som när jag gjorde den så den höll sig hela dagen :)
  • Sara1991
    goli skrev 2013-07-09 18:12:40 följande:
    Hej! Vi har ett bröllope den 3e augusti och jag har lite problem med att välja min brudbukett.
    I lokalen kommer vi att ha

vita liljor
    ljuslila rosor
    ljusaprikos rosor
    brudslöja+grönt

Brudgummen kommer att ha en vinröd kravatt och näsduk och en vit kalla som knappblomma. Jag hade tänkt att min brudbukett ska skilja sig från blommorna i lokalen men ändå matcha dem. Dessutom vill jag gärna ha något vinrött i min bukett så att jag kan matcha min man. Jag har tyvärr inte så bra koll på blommor och behöver all hjälp jag kan få. Har du några förslag? Tar tacksamt emot alla tips!
    Hej :) Eftersom din man ska ha en vit kalla som corsage är det då tänkt att du ska ha de i din bukett också :) Tycker de är fint om man knyter ihop brudbuketten och corsagen så att man ser att dem hör ihop :)
  • 20140222

Sara1991 skrev 2013-07-09 15:28:15 följande: 20140222 skrev 2013-07-09 15:04:11 följande: När man fått din brudbukett. Hur kan man bevara den sen? Jag vill gärna kunna bevara min och ha som minne sen. Hej :) Har aldrig sysslat med konservering av brudbuketter så är inte helt hundra på hur de går till . Delvis så går det ju att torka men alla blommor klarar tyvärr inte de , bland annat rosor går att torka . Vet att det finns ett annat sätt att konservera blommor på men är tyvärr inte helt säker på hur de går till . Hör med butiken där du köpte buketten om dem kan konservera den och om de går att göra med de blommorna du har valt :)Tack för hjälpen!

• Sara1991
    Lakinna skrev 2013-07-09 20:40:20 följande:
    Tack för hjälpen! :)

de var så lite så :)

• ThereseV
    Sara1991 skrev 2013-07-09 19:04:16 följande:
    Det har jag aldrig heller hört talas om tidigare . Man vattenspreyar dem alltid men aldrig med någonting annat :) Har gjort hårblommor massvis av gånger men aldrig hört att dem inte skulle ha hållt under dagen . Nu i midsommar så gjorde jag en krans som jag hade på mig, gjorde den dagen innan och förvarade i kyl och den var lika fin på kvällen som när jag gjorde den så den höll sig hela dagen :)
    Tack för svaret:) Då var det kanske något som min frisör fick för sig att man brukar göra, eller så är det något rätt ovanligt.
    Skumt att mina blommor inte höll alls, det jag fick höra innan var att det inte alls skulle vara några problem med rosor och nu kom dom ju direkt från frisören.. Man tycker ju att dom inte borde se ut såhär efter en halv dag, men det är kanske något man får räkna med när det inte är fejk, men då vet jag i alla fall att det inte hade något att göra med någon missad "spray" haha:)

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)