• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-11 15:30:28 följande:
    Man är aldrig först med en idé tydligen...

Eftersom vi ska ha lite av ett "musiktema" så tänkte jag göra lp-skålar att ha såser osv i.. Sen tänkte jag även göra tårtställ av lp-skivor att ha tårtan på... nyskapande.. eller? För när jag googlade på pinterest kom flertalet sådana nämligen upp.. Jaja. Kanske kan vara fint ändå även om man inte är först.

Idag har jag klippt klart de svarta skivora, eller ja hälften. Köpte ett 10pack papper och ska köpa 10st till att klippa. Får plats 3 skivor på varje så 30 st är klippta. Tror vi kommer behöva c:a 60st inbjudningar.. Har också börjat skära ur hålen i det svarta papprena där man ser siffrorna och informationen.. När jag är färdig med allt det köper jag fler papper att klippa och skära. Det är ju det som jag kan göra nu innan och som blir så tråkigt om man sitter och gör hur mycket som helst.

Och imorgon smäller det! :) Vi åker och tittar på lokalen och ser om det är "rätt". Om det är där vi ska gifta oss. Ihhh... Så spännande!!

Förövrigt var min m2bs kompis här igår, han ska gifta sig i september.. Jag frågade lite försiktigt hur bröllopsplanerna gick och hur långt de hade kommit och han hade stenkoll på allt men bara "ja, jag är ju inte så intresserad av det.. det är hon som gör allt. Jag tycker inte det är så spännande" varpå min sambo tittade menande på mig och säger "ja, jag vet precis vad du menar". Känns skönt att många killar är likadana och att det inte handlar om att de inte vill, de tycker helt enkelt inte det är lika spännande. :)  
    haha ne du. ofta så är man inte först. tänkte själv också "men hur coolt är det inte att ha en trästubbe som tårtfat?" mmmm. fanns massa sånna haha! 

ne min karl han har sagt som det är: "jag bryr mig inte om bröllopet, bara jag får gifta mig med dig så är jag nöjd": och med det har han ju sagt vad han vill, så jag kan liksom köra på :P (fast självklart frågar jag han ju om allt)   

roligt att få titta på lokal! vi kommer nog inte titta förrän det är ca ett år kvar. men det lär inte vara några problem, då det är sambons farbror som håller nyckeln till byastugan. då ska vi kolla delt uttrymme, hur många bord/stolar ryms utan att det blir löjligt trångt? och så hur det ser ut med porslin och vinglas (om dom har några vinglas öht). om det itne går så blir det nog så att vi ringer andra alternativet.  om vi inte skär ner på gästlistan innan dess. :P
  • frkmaria
    filibustern skrev 2014-01-11 15:35:51 följande:
    haha ne du. ofta så är man inte först. tänkte själv också "men hur coolt är det inte att ha en trästubbe som tårtfat?" mmmm. fanns massa sånna haha! 

ne min karl han har sagt som det är: "jag bryr mig inte om bröllopet, bara jag får gifta mig med dig så är jag nöjd": och med det har han ju sagt vad han vill, så jag kan liksom köra på :P (fast självklart frågar jag han ju om allt)   

roligt att få titta på lokal! vi kommer nog inte titta förrän det är ca ett år kvar. men det lär inte vara några problem, då det är sambons farbror som håller nyckeln till byastugan. då ska vi kolla delt uttrymme, hur många bord/stolar ryms utan att det blir löjligt trångt? och så hur det ser ut med porslin och vinglas (om dom har några vinglas öht). om det itne går så blir det nog så att vi ringer andra alternativet.  om vi inte skär ner på gästlistan innan dess. :P
    Vi ringde ju och kollade om det var ledigt. Så tänkte vi att äsch, lika bra att slå till och kolla.. Känns det inte rätt måste vi ju kanske kolla på flera! Så 1,5 år innan får vara ok! Men tänkte kolla lite hur stor lokalen är, hur mycket det finns i köket, hur stort köket är osv. 

Problemet med oss är att vår gästlista ökar. Har några på jobb jag vill bjuda.. Tror säkert min sambo får klasskamrater han kommer vilja bjuda. Även folk i hans band vi inte skrivit upp som känns som ett måste när vi bjuder de andra i bandet liksom. Sen har jag ångest över släktingar men tänkte att jag någon gång i höst sätter mig med mina föräldrar och frågar dem om det liksom. Lite mer seriöst. Om de är ok med att jag bjuder vissa och inte alla. För det är dem jag är orolig för att de blir arga att jag bjuder nån syster men inte nån annan. Vi får se. Annars får man helt enkelt låta bli att bjuda men det finns några jag faktiskt vill ha där.  
  • filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-11 15:43:27 följande:
    Vi ringde ju och kollade om det var ledigt. Så tänkte vi att äsch, lika bra att slå till och kolla.. Känns det inte rätt måste vi ju kanske kolla på flera! Så 1,5 år innan får vara ok! Men tänkte kolla lite hur stor lokalen är, hur mycket det finns i köket, hur stort köket är osv. 

Problemet med oss är att vår gästlista ökar. Har några på jobb jag vill bjuda.. Tror säkert min sambo får klasskamrater han kommer vilja bjuda. Även folk i hans band vi inte skrivit upp som känns som ett måste när vi bjuder de andra i bandet liksom. Sen har jag ångest över släktingar men tänkte att jag någon gång i höst sätter mig med mina föräldrar och frågar dem om det liksom. Lite mer seriöst. Om de är ok med att jag bjuder vissa och inte alla. För det är dem jag är orolig för att de blir arga att jag bjuder nån syster men inte nån annan. Vi får se. Annars får man helt enkelt låta bli att bjuda men det finns några jag faktiskt vill ha där.  
    jo de där med gästerna är hopplöst känns det som. man försöker hålla ner. och det går ju, men går det utan dispyter? det är ju det som är frågan. men man får skapa en enad front som brudpar och stå emot omgivningens åsikter. :P
  • Kinder

Hur många har ni planerat att bjuda på era bröllop? Jag känner lite så att jag vill inte att vi ska bli allt för många men sen känner jag mig dum som inte bjuder alla i släkten! Hur ska man kunna avgöra det? Men har man inte pratat md folk på 3 år så måste man verkligen bjuda dem då?

• Trattkantarellen
    Tessa skrev 2014-01-10 21:57:12 följande:
    Har själv tänkt börja kika på klänningar i sommar. Tycker det finns så många fina modeller och ju mer man tittar desto större blir klänningsdjungeln. Tror det är bra att testa lite olika modeller till att börja med för att veta vad som passar bäst för ens figur.

Fick tidig födelsedagspresent av mina föräldrar (fyller år i slutet av månaden)! Flyg till Stockholm över en helg och besök på bröllopsmässan! Solig  Ska bli sååå himla kul, passa på att träffa vännerna jag har kvar där och bara gå runt och prata bröllop och få inspiration en hel lördag!

Någon av er som har varit på bröllopsmässa tidigare eller ska gå på någon bröllopsmässa i år?

Gjorde lite beräkningar på sparandet till bröllopet och det ser lite tufft ut. Men det finns en ljusning.
    Jag har jobbat hårt och gjort ett par event för ett bilmärke under förra året när jag fortfarande bodde i Stockholm. När jag flyttade hem till de norra delarna behövde jag köpa en bil för att ta mig runt, och hade givetvis förälskat mig i just detta bilmärke. Eftersom jag hade jobbat så tight med dem och gjort lyckade event fick jag köpa en sprillans ny bil till ett jättebra pris. 
    Nu verkar det som att min darling ska börja plugga till hösten, och om han kommer in på någon av skolorna han önskar så flyttar vi ner till Stockholm igen. Det betyder att vi inte längre kommer behöva ha en bil - en onödig kostnad (även om det gör ont i hjärtat av tanken för jag det är äkta plåtkärlek till min bil Flört).
    Eftersom jag fick bilen till ett så bra pris och detta är ett bilmärke med extremt bra andrahandsvärde, betyder det att jag kommer ha pengar ÖVER, ungefär hela den tänkta budgeten på 60 000 kr!

Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    Jag och m2b ska gå på bröllopsmässan här i Gbg 15-16 februari.
    Jag ska börja kika lite på klänningar snart också tänkte jag, är ju precis som du säger en djungel, så man vill vara ute i god tid :p
    Lycka till med budgeten, oavsett om det blir mer eller utan bil  
  • Trattkantarellen
    Theres2015 skrev 2014-01-10 22:01:01 följande:
    hej! nyförlovad med gifteål aug 2015! så himla härligt!
    Grattis, och välkommen!
  • Trattkantarellen
    Kinder skrev 2014-01-11 19:53:11 följande:

Hur många har ni planerat att bjuda på era bröllop? Jag känner lite så att jag vill inte att vi ska bli allt för många men sen känner jag mig dum som inte bjuder alla i släkten! Hur ska man kunna avgöra det? Men har man inte pratat md folk på 3 år så måste man verkligen bjuda dem då?

Just nu har vi 73 gäster på listan. Jag har mamma, pappa och två bröder, samt en moster som ingen av oss pratar med, så för min del blev det ett lätt val.
    Sen har min m2b ganska stor släkt, men av någon konstig anledning är dom verkligen supertrevliga ALLIHOP! Så jag vill verkligen att hans släktingar ska komma, eftersom jag tycker så mkt om dom!
    För min del är problemet just kring kompisar, jag kommer hela tiden på fler som jag vill bjuda :p Men vi får se när det börjar närma sig :p
  • filibustern

vi har nu 36 st på vår lista, om jag inte missminner mig. vi sa från början "bjud de vi vill", vilket innebär att sambon bjuder en kusin från varje syskonskara :P han har inga syskon själv.. han bjuder båda sina mostrar, inga farbröder (tro ja, i så fall bara 1eller2 av tre) jag kommer bjuda min enda moster, men inga kusiner. så det blir lite random :P 

en del känner jag mig lite tveksam till, "om man bjuder dom, måste man inte bjuda dem då?" osv. men vi får se hur listan artar sig. har redan ändrat lite då en kompis gjorde slut med sin sambo. 
  • frkmaria

Vi har i nuläget mellan 80-90 gäster tror jag. Men vi har sagt att vi toppar det till 100 (det är så många det får plats i lokalen vi tänker på) om så behövs. Vi bjuder hellre alla vi vill ha med lite billigare än att bjuda få och få en fin trerättersmeny med servering vid bord liksom. Eftersom det är ett år kvar tills gästlistan ska sättas inser vi att vi nog har lättare för att lära känna fler vi vill ha med än att vi ska "förlora" gäster på listan. Tycker nästan det svåraste är släktingar då jag vill bjuda några men inte alla. Speciellt kusiner. Sen bjuder jag de flesta farbröder/fastrar/morbröder/mostrar dock inte mammas två systrar på mormors sida (rörig släkt). Men tänkte prata med mamma och pappa om de bir ledsna, för det är mest mamma och pappa jag oroar mig över, inte mina mostrar. 
    Vi får se. Ska snart iväg och titta på lokalen vi tänkte vara i! :D Om vi får bra vibbar behöver man liksom inte oroa sig mer över det. Härligt!  
  • Vichy

Just nu har vi 120 personer i vår lista... Och då har vi verkligen begränsat oss till dom allra nämsta. Det går typ inte att få ner det antalet för oss (om inte folk tackar nej till inbjudan) snarare är det fler som "borde" med.. 

Nåja, finns ju alltid sätt att få ett fint bröllop även om man har lite mindre budget.. :) 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!