• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Allrakäraste

Åh är lite nedstämd. Kommer ju att flytta och börja på mitt nya jobb i slutet på maj så sitter just som en galning och letar bostadsrätter på mäklarbyråernas hemsidor. För sambon kläckte häromdagen ur sig att det är inte är säkert att vi kan gifta oss i oktober utan måste skjuta upp det... Är vi mitt uppe i en flytt eller kanske bor hemma hos hans föräldrar så vill han inte stressa med att dessutom genomföra ett bröllop. Alltså, jag förstår ju hur han tänker och mitt förnuftiga jag håller med honom. Men jag ser ju fram emot oktober och vill så gärna gifta mig med honom... :(

• Plättis

Förstår precis vad du menar, Allrakäraste. Vi hade tänkt gifta oss i somras, men insåg att vi inte skulle få det att fungera. Sambon är lite mer "level headed" medan jag är uppe bland molnen för det mesta. Och det var han som sa att vi inte skulle kunna få bröllopet vi ville utan borde skjuta på det lite. Vi blev arbetslösa båda två, trots att sambon precis fått fast jobb och jag hade fått antydningar om förlängning av min tjänst.

Jag grät floder då, men är tacksam över att vi väntade och inte behövde kompromissa med allt. Nu kan vi fokusera helt på bröllopet och behöver inte grubbla på jobb, boende och såna stora saker. Det löste sig på vägen.

Om det är giftermålet som är viktigast går det ha en borgerlig ceremoni bara ni och två vittnen. Vi funderade på det men insåg att vi ville ha med våra familjer, och då var det lika bra att ha ett stort bröllop eftersom vi ändå skulle bli minst 20 personer.

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    Nightrod skrev 2015-03-31 15:40:23 följande:

Ha ha ha

Jag är van att hålla låda men jag skulle inte risker att försöka mig på egna löften, kommer va supermanlig och bita mig i läppen under hela vigseln troligen för att inte gråta som en liten flicka när damen min träder in

Jag har sagt att jag inte tänker släppa hans hand på hela dagen, så vi kommer att gå in tillsammans. Vem av oss som är mest nervös får vi se, jag brukar bli väldigt fokuserad i nödsituationer. Sambon också, men han är utbildad brandman så det räknas inte Gråta kommer jag absolut göra, det går knappt en dag utan att jag fällt en tår över något. Men min sambo börjar faktiskt vänja sig vid det nu. efter sex år tillsammans
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-03-31 23:49:39 följande:
    Jag har sagt att jag inte tänker släppa hans hand på hela dagen, så vi kommer att gå in tillsammans. Vem av oss som är mest nervös får vi se, jag brukar bli väldigt fokuserad i nödsituationer. Sambon också, men han är utbildad brandman så det räknas inte Gråta kommer jag absolut göra, det går knappt en dag utan att jag fällt en tår över något. Men min sambo börjar faktiskt vänja sig vid det nu. efter sex år tillsammans
    Vi hade massor med tankar om hur vi skulle gå in och vem hon skulle gå med osv osv. Men det slutade i att hon kommer gå själv, dels för att klänningen tar upp så förbannat mycket plats och dels för att det blir snyggare bilder på henne om hon går solo in i kyrkan

Ha ha tur att han vant sig, han binder ju upp sig på livstid nu
    Live free, ride free
  • Emmasara

här har det stått still ett tag, men nu börjar det äntligen hända saker. 
    I helgen kommer mina föräldrar att hämta upp våra ringar, sen ska vi träffa de som ska vara toasmadame (vi har 2 stycken tjejer) och så ska vi planera vad de ska ha för ansvar och uppgifter innan och under bröllopet, på måndag ska vi till lokalen där vi ska gifta oss men även till lokalen där vi ska ha festen för att kolla lite om hur man kan placera borden, förutsättningarna i köket (vi har med oss en av de två som är köksansvariga) 

nu är det barra 5 månader kvar, är inte stressad men det känns fortfarande så overkligt 

5 september 2015
  • Emmasara

är det någon som har bra koll på vad som gäller vid namnändringarna och sånt? 

Jag ska ju byta till min sambos efternamn och mitt pass går ut 10 dagar efter att vi har gift oss och vi kommer nog att ta en sista minuten resa efter bröllopet och jag vill gärna inte behöva stressa med att byta namn precis efter bröllopet men samtidigt vill jag ha hans efternamn när jag väl har gift mig, så går det att byta innan och sätta typ ett datum när det ska börja användas och skaffa nytt körkort och pass innan? 

5 september 2015
  • tessguss
    Emmasara skrev 2015-04-02 20:09:46 följande:

är det någon som har bra koll på vad som gäller vid namnändringarna och sånt? 

Jag ska ju byta till min sambos efternamn och mitt pass går ut 10 dagar efter att vi har gift oss och vi kommer nog att ta en sista minuten resa efter bröllopet och jag vill gärna inte behöva stressa med att byta namn precis efter bröllopet men samtidigt vill jag ha hans efternamn när jag väl har gift mig, så går det att byta innan och sätta typ ett datum när det ska börja användas och skaffa nytt körkort och pass innan? 

Jag har blivit informerad av Skatteverket att först meddela innan vigsel att jag behåller mitt namn. För att sen när jag kommer hem skicka in en namnbytesblankett. Tycker det känns lite drygt och olustigt. Men då slipper man oroa sig för att bli fast med ett ogiltigt pass.
  • Emmasara
    tessguss skrev 2015-04-03 11:58:37 följande:
    Jag har blivit informerad av Skatteverket att först meddela innan vigsel att jag behåller mitt namn. För att sen när jag kommer hem skicka in en namnbytesblankett. Tycker det känns lite drygt och olustigt. Men då slipper man oroa sig för att bli fast med ett ogiltigt pass.
    Grejen är den att man inte får åka utanför eu med ett pass som har mindre än 6 månader kvar innan de går ut. 

Men får ta och ringa till skatteverket på tisdag och se hur vi ska lösa de 
    5 september 2015
  • Emmasara

har nu fått bild på våra ringar som mina föräldrar har hämtat idag :D 

5 september 2015
  • Plättis

Iiiih! Jag postade inbjudningarna i morse på väg till jobbet, så nu går jag runt och flinar som ett fån eftersom jag bara längtar efter att telefonen ska ringa och gästerna ska börja tacka ja Skrattande

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!