• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Trattkantarellen

    Vi kommer (99% säkert) gifta oss i Rottneros park utanför Sunne i Värmland. Vi ska åka dit och kolla på lokalen och boka datum när vi ändå åker hem och hälsar på i oktober (bor i Göteborg men vi kommer båda från Värmland). Där får vi välja valfri vacker plats i parken för vigsel, dom fixar dit bänkar och allt sånt till gästerna, sedan ligger lokalen (Spegelsalen) i parken också, så det blir bara en kort promenad för gästerna. Om det mot förmodan regnar så flyttar dom naturligtvis allt till den stora inglasade altanen i anslutning till festlokalen. Dom har dessutom allt porslin, bord,stolar,dukar, stolsöverdrag etc där och fixar diskning och städning efteråt, vilket känns extremt skönt. Finns både vandrarhem, hotel och spahotell inom en kilometer från parken, så boende finns för alla plånböcker.

    Jag funderar också på det där med fotograferingen, tänker att det nog är lättast att köra fotograferingen innan vigseln (med fotograf) sedan efter vigseln ta lite fina privata bilder under tiden som gästerna promenerar bort till lokalen. Gällande barn så är det bara tre par av gästerna som har barn under 16 (de barnen är 2015 3år, 3,5år, 5år och 8år om jag räknat rätt) så vi har fattat beslutet att be dom skaffa barnvakt och komma utan sina barn. Vi var på ett bröllop här i somras där det var barns om sprang runt i kyrkan och härjade så vi inte ens hörde när paret sa ja till varandra, så vi är båda väldigt överrens om en nedre åldersgräns =p

    Angående tårta har jag kollat lite på konditorier i Sunne, de tar 38 el 42 kr/bit beroende på vilken fyllning man väljer. Catering har jag också kollat upp där i stan, vi kommer köra på buffé då det blir enklast då vi har både LCHFare, vegetarianer, glutenintoleranta m.m på gästlistan. Det stora problemet blir nog att välja vad man ska ha på buffén, finns ju så otroligt mkt gott!

    Sen tänker jag att vi bakar lite olika kakor och har lite snacks och godis så folk kan plocka. Gällande alkohol kommer vi nog köra en tysklandstur, jag tänkte vin, öl, avec och sedan lite drinkmaterial, vi kommer inte ha någon som står och blandar hela kvällen, men vissa lite enklare drinkar typ gin&Tonic etc kan man ju ha, ävennågon bål el dyl. Då vi kommer bjuda lite nykterister också gäller det att se till så att det finns alkoholfria alternativ av allt också. 

    Förresten använder jag den här tråden flitigt när min m2b tycker att jag planerar alldeles för mkt alldeles för tidigt :p "Titta här, dom har bokat datum, och här är en tjej som har börjat med inbjudningskorten... etc. etc."
    Naturligtvis kliar det i fingrarna på mig med för att sätta igång med de bitarna, men då min m2b är typen som planerar max en vecka innan försöker jag lägga band på mig. =p

    Det är så bra att vi är så många som har bra framförhållning här, vet ju definitivt vart jag kommer vända mig med ALLA frågor allt eftersom de dyker upp =p 

  • 20140222
    Trattkantarellen skrev 2013-09-12 19:58:50 följande:
    Vi kommer (99% säkert) gifta oss i Rottneros park utanför Sunne i Värmland. Vi ska åka dit och kolla på lokalen och boka datum när vi ändå åker hem och hälsar på i oktober (bor i Göteborg men vi kommer båda från Värmland). Där får vi välja valfri vacker plats i parken för vigsel, dom fixar dit bänkar och allt sånt till gästerna, sedan ligger lokalen (Spegelsalen) i parken också, så det blir bara en kort promenad för gästerna. Om det mot förmodan regnar så flyttar dom naturligtvis allt till den stora inglasade altanen i anslutning till festlokalen. Dom har dessutom allt porslin, bord,stolar,dukar, stolsöverdrag etc där och fixar diskning och städning efteråt, vilket känns extremt skönt. Finns både vandrarhem, hotel och spahotell inom en kilometer från parken, så boende finns för alla plånböcker.

    Jag funderar också på det där med fotograferingen, tänker att det nog är lättast att köra fotograferingen innan vigseln (med fotograf) sedan efter vigseln ta lite fina privata bilder under tiden som gästerna promenerar bort till lokalen. Gällande barn så är det bara tre par av gästerna som har barn under 16 (de barnen är 2015 3år, 3,5år, 5år och 8år om jag räknat rätt) så vi har fattat beslutet att be dom skaffa barnvakt och komma utan sina barn. Vi var på ett bröllop här i somras där det var barns om sprang runt i kyrkan och härjade så vi inte ens hörde när paret sa ja till varandra, så vi är båda väldigt överrens om en nedre åldersgräns =p

    Angående tårta har jag kollat lite på konditorier i Sunne, de tar 38 el 42 kr/bit beroende på vilken fyllning man väljer. Catering har jag också kollat upp där i stan, vi kommer köra på buffé då det blir enklast då vi har både LCHFare, vegetarianer, glutenintoleranta m.m på gästlistan. Det stora problemet blir nog att välja vad man ska ha på buffén, finns ju så otroligt mkt gott!

    Sen tänker jag att vi bakar lite olika kakor och har lite snacks och godis så folk kan plocka. Gällande alkohol kommer vi nog köra en tysklandstur, jag tänkte vin, öl, avec och sedan lite drinkmaterial, vi kommer inte ha någon som står och blandar hela kvällen, men vissa lite enklare drinkar typ gin&Tonic etc kan man ju ha, ävennågon bål el dyl. Då vi kommer bjuda lite nykterister också gäller det att se till så att det finns alkoholfria alternativ av allt också. 

    Förresten använder jag den här tråden flitigt när min m2b tycker att jag planerar alldeles för mkt alldeles för tidigt :p "Titta här, dom har bokat datum, och här är en tjej som har börjat med inbjudningskorten... etc. etc."
    Naturligtvis kliar det i fingrarna på mig med för att sätta igång med de bitarna, men då min m2b är typen som planerar max en vecka innan försöker jag lägga band på mig. =p

    Det är så bra att vi är så många som har bra framförhållning här, vet ju definitivt vart jag kommer vända mig med ALLA frågor allt eftersom de dyker upp =p 
    Så kul att du gifter dig i Sunne, där min morfar föddes.
    Jag har aldrig varit där, men Värmland ska ju vara så vackert!Solig
  • 20140222

    Jag undrar vad en toastmaster & toastmadame gör på bröllop? Glad
    Vad deras uppgifter är liksom?

    Vad heter toastmaster och toastmadame på svenska? Glad

    Vad gör ett värdpar? Glad
    Lika där, så undrar jag vad deras uppgiffter är?

    Jag är dåligt påläst på dessa ämnen.

  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:20:02 följande:
    Åh. BTW. Vad tror ni blir billigast kontra värt besväret: att köpa bröllopstårta (runt 50kr biten kan jag tänka mig och nästan 100 pers = nästan 5000) eller att baka en själv (ingen aning om kostnaderna, man måste säkert testa ett par gånger dessutom, bakar ju inte en till nästan 100 pers bara sådär utan att först testa).. :) (och så måste man komma på bra kombinationer, och jag tror dessutom det blir lättare om man först har en allergilista så man utesluter vissa moment direkt). 
    personligen känner jag att tårtan är väldigt viktig. dessutom är jag inte sådär jätteduktig på att baka, så jag kommer anlita en. hon gör UNDERBARA tårtor, och snygga som f*n! värt varenda peng! jag lägger då gärna några tusen på en tårta. 
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:41:29 följande:
    Har dessutom en toppenidé (m2b mindre exalterad) över att man innan festen för att "fördriva" tiden har en tipspromenad om oss som par, hur vi träffades, osv. och kanske även lite personligt för var och en.
    Var på ett bröllop i somras och det dröjde minst 45-60 min innan brudparet kom efter utsatt tid. Kan tycka att hur mycket mingla än är kul så tyckte jag det var liiiite för segt att vänta så länge. Visst. alla skulle ta kort och infinna sig där INNAN brudparet men ja. Hade det funnits ett tidsfördriv så hade det varit kul enligt mig. :)
    Och snittar är tänkt att serveras till brudskålen också! :)  

    Filibustern: Varsågod och stjäl idén. Tror inte jag är först med att komma på den (även om jag faktiskt kom på det själv och inte har efterapat någon annan... ;) ) 
     
    vill oxå ha en sån tipsrunda! t.ex mellan middag och tårta eller nåt.  mycket bra ide! exempel på frågor (som Jag klurat ut i alla fall) kan ju vara t.ex "vilken är brudparets 'låt'?"  och så kanske "bruden samlar och läser, som de flesta vet, Stephen king-böcker, men hur många har hon?" "vad är brudgumens favoritförfattare?"
    "Vad för sorts fästande ämne symboliserar brudparets kärlek?" (superlim). "Brudgummen, är som de flesta vet, något av en spelfantast. men vad gillar bruden för spel?" "vad har brudparet för skostorlek sammanlagt?" "vad gjorde nnnnnn för rätt första gången han bjöd nnnnnn på middag? 

    några exempel. älskar tipsrunda.. och så är det frivilligt. men ska locka med ett pris i alla fall :P 

    tack! ska höra med karln vad han gillar idén.  :)
  • frkmaria
    20140222 skrev 2013-09-12 20:10:14 följande:
    Jag undrar vad en toastmaster & toastmadame gör på bröllop? Glad
    Vad deras uppgifter är liksom?

    Vad heter toastmaster och toastmadame på svenska? Glad

    Vad gör ett värdpar? Glad
    Lika där, så undrar jag vad deras uppgiffter är?

    Jag är dåligt påläst på dessa ämnen.
    Om jag har förstått det rätt så är det TM som planerar talen. Tar emot anmälningar av de som vill tala och är den som presenterar talaren // säger till när det är dags att sjunga sånger // håller koll så talen inte blir för låååånga och tråkiga. Jag funderar på att fråga min fantastiska gudfar om han vill vara Toastmaster. Han är fantastisk. Tycker inte man behöver båda, man kan klara sig på bara en! :) 
  • WesternCape

    Nu kom texten helt skevt. Med det är i alla fall lite inspiationsbilder för vårt utomhus vingårds bröllop!

  • Tessa
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:41:29 följande:
    Tack för tänkbara tips! 
    Är det okej att låta folk stå upp på vigslen då?
    Eller kanske man bara har det för familjen och låter resten komma på BARA festen? Fast jag vill ju egentligen ha med alla (och min kompis har ju redan tackat ja till brudtärna! ;) )
    Det är det med att bära stolar jag är orolig över.. förstår att det kommer ta tid och tycker därför inte det är bra.
    Jag har dessutom (jag, jag, jag. jag tänker och min m2b har liksom inga åsikter om något än. han bara ja:ar och nej:ar och mmm:ar än så länge.. ;) )tänkt att vi tar foto innan, tror man är stressad efter vigslen och vill nog hellre ha kort från innan så det är överstökat. :) Jag vet inte hur växjös stadshus passar för vigslar. Kanske ska kolla in det! Min kompis gifte sig borgerligt men de hade inte så många gäster. Vet inte hur bra plats det var där de gifte sig! Men annars är ju det en idé att ta det inne i växjö så kan folk hinna en runda inom hotell innan själva festen.

    Jag tänkte dessutom sätta upp anslag runt mars 2015 (vi ska gifta oss 1 aug 2015) på hotell/restaurang-skolor och fråga om 2-4 studenter som vill tjäna lite extrapengar. De har vana och kunskap men kostar inte så mkt. Tanken är nämligen att vi ska göra egen buffé och förbereda så mkt som möjligt på fredagen men att man på lördagen får hjälp med att värma/ställa fram/ duka / plocka /diska /grovstäda.  

    Har dessutom en toppenidé (m2b mindre exalterad) över att man innan festen för att "fördriva" tiden har en tipspromenad om oss som par, hur vi träffades, osv. och kanske även lite personligt för var och en.
    Var på ett bröllop i somras och det dröjde minst 45-60 min innan brudparet kom efter utsatt tid. Kan tycka att hur mycket mingla än är kul så tyckte jag det var liiiite för segt att vänta så länge. Visst. alla skulle ta kort och infinna sig där INNAN brudparet men ja. Hade det funnits ett tidsfördriv så hade det varit kul enligt mig. :)
    Och snittar är tänkt att serveras till brudskålen också! :)  

    Filibustern: Varsågod och stjäl idén. Tror inte jag är först med att komma på den (även om jag faktiskt kom på det själv och inte har efterapat någon annan... ;) ) 
    Jag tycker det är helt okej att låta gästerna stå om det inte handlar om mer än 15 minuter. Ni står ju själva upp hela tiden Flört Kan vara bra att ha någon som ger lite direktiv till gästerna så de inte står för nära/långt bort och att de allra längsta inte ställer sig längst fram och skymmer sikten.

    Annars kan man snickra enkla bänkar som bara är att montera ihop på plats och montera ner när vigseln är klar.

    Tycker du ska ha med dig alla under själva vigseln om det är det som känns bäst Glad

    Kul att vi gifter oss samma dag! Solig
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa

    Och ett tips till er som gillar tipsrundor och frågelekar.

    Under middagen; låt brudparet testa kunskaperna om deras gäster! Går till som följer:

    Toastmaster/madame eller liknande ställer sig bakom brudparet med en skylt med ett påstående.
    Tillexempel "Vi har barn", "Vi är gifta", "Vi har hus", "Vi har rest till Thailand" etc...
    Alla gäster som tycker att påståendet stämmer in på dem ställer sig upp och så ska brudparet gissa vad alla dessa gäster har gemensamt.
    Det här kan man ju göra så svårt eller så lätt som man själv vill.


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Zaarah84
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:20:02 följande:
    Åh. BTW. Vad tror ni blir billigast kontra värt besväret: att köpa bröllopstårta (runt 50kr biten kan jag tänka mig och nästan 100 pers = nästan 5000) eller att baka en själv (ingen aning om kostnaderna, man måste säkert testa ett par gånger dessutom, bakar ju inte en till nästan 100 pers bara sådär utan att först testa).. :) (och så måste man komma på bra kombinationer, och jag tror dessutom det blir lättare om man först har en allergilista så man utesluter vissa moment direkt). 
    Vi kommer att köpa tårta, kommer kosta runt 65-70 kr/bit och runt 80 gäster. Jag brukar baka mindre tårtor till kalas och liknande, med dekorationer och täckta med marsipan/sugarpaste och det blir sällan så billigt som man tänkt och tar tid. Jag ska göra en tårta till tisdag och baka bottnar har jag redan gjort, sen ska man göra fyllningar som ska stå i kylen ett tag, den ska fyllas, den ska få gosa till sig en dag, sen dekoreras. Men det beror ju som sagt på vilken typ av tårta ni vill ha och hur avancerad den ska vara. Men personligen vill jag inte stå och baka tårta dagarna innan bröllopet, lär har tllräckligt att tänka på ändå
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!