• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • ElinTheres

    Nu har min älskade karl köpt boken Economista till mig! Nu kan det väl inte vara några problem att spara till bröllopet efter att jag läst den va Flört

  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-12 12:04:34 följande:
    har köpt jutegarn/snöre och nå kort och så suttit och tvär-satt-ihop några förslag på inbjudningar.. vad tycks?
    Jag tycker liggande är snyggt! Blir genast lite mer annorlunda då de flesta inbjudningar är fyrkantiga eller i vanlig typ A5-storlek. Och ha gärna med löv, det var fint med lite färg och signalerar direkt att det är ett höstbröllop Glad

    Om du vill ha en ovanlig form. Kör på en rund inbjudan! Hittade bilden nedan på Pinterest och tänkte på dig Flört
    De har gjort den i två lager där översta har en liten ruta. Övre lagret snurrar man på och så ser man information om tid, datum, transport, plats, kontaktuppgifter mm.... Tyckte den var lite rolig. Kanske kan ge ytterligare inspiration? Glad


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • filibustern
    Tessa skrev 2013-09-12 14:50:13 följande:
    Jag tycker liggande är snyggt! Blir genast lite mer annorlunda då de flesta inbjudningar är fyrkantiga eller i vanlig typ A5-storlek. Och ha gärna med löv, det var fint med lite färg och signalerar direkt att det är ett höstbröllop Glad

    Om du vill ha en ovanlig form. Kör på en rund inbjudan! Hittade bilden nedan på Pinterest och tänkte på dig Flört
    De har gjort den i två lager där översta har en liten ruta. Övre lagret snurrar man på och så ser man information om tid, datum, transport, plats, kontaktuppgifter mm.... Tyckte den var lite rolig. Kanske kan ge ytterligare inspiration? Glad


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    med liggande, menar du att snöret och hjärtat ligger eller menar du det vita alternativet? :) tack för tipset! vore ju underbart om man kunde gra något likt denna, men då måste man nästan köpa.. och så avancerat vill vi nog inte ha.. men en cool idé var det! :) 
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-12 16:27:29 följande:
    med liggande, menar du att snöret och hjärtat ligger eller menar du det vita alternativet? :) tack för tipset! vore ju underbart om man kunde gra något likt denna, men då måste man nästan köpa.. och så avancerat vill vi nog inte ha.. men en cool idé var det! :) 
    Det vita alternativet tänkte jag på främst. Glad
    Beror på hur pysslig du är. Materialkostnaden kanske blir lite högre när du använder flera papper och så behöver du någon form av "nit" i mitten så den kan snurra. Skriver du fint så blir det säkert coolt. Men kräver ju såklart mer tid och pill!
    Hur som helst är det alltid roligt att se andras pyssel! Solig
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • filibustern
    Tessa skrev 2013-09-12 17:00:17 följande:
    Det vita alternativet tänkte jag på främst. Glad
    Beror på hur pysslig du är. Materialkostnaden kanske blir lite högre när du använder flera papper och så behöver du någon form av "nit" i mitten så den kan snurra. Skriver du fint så blir det säkert coolt. Men kräver ju såklart mer tid och pill!
    Hur som helst är det alltid roligt att se andras pyssel! Solig
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    haha, ja det var ju där det sket sig - skrivstilen. har hela mitt liv haft problem att skriva snyggt. fått höra ofta om jag ska bli läkare -  "du skriv ju så fult". :P ja. det vita alternativet är nog ganska så läckert om jag finner ett mörk brunt ark. :) men då blir det nog ingen text på det.. och vart ska jag sätta bladen tro? ja.. många frågor helt plötsligt. :P 

    ja det är kul att se andras pyssel - man får så mycket inspiration!
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-12 12:04:34 följande:
    har köpt jutegarn/snöre och nå kort och så suttit och tvär-satt-ihop några förslag på inbjudningar.. vad tycks? har inte limmat NÅT så ha lite överseende om det ser lite slafsigt ut. :P 


    stående/liggande?


    här har jag vikt ihop ett A4. hade ingen annan färg på papperet än vitt, men tanken är väl att försöka ha lika mörkt brun som de övriga korten.. 


    med eller utan löv? :) 


    det ska stå "bröllop" eller "bröllopsinbjudan" eller något ovan/bredvid hjärtarna. (dock ingen text på den vita versionen)

    så.. ärligt. vad tycks? bra, dåligt? förslag? någon som ni tyckte var finare/elegantare/roligare? 
    Har inte hängt här på länge märker jag! En vecka när jag varit helt slut och vad här händer grejer! Kul med alla framstegen! :) 

    För det första, hur fina som helst! Jag tycker faktiskt det var finast med bara hjärta och snöre, och om det ska vara löv så bara ett eller två för att hinta om höstbröllopet!

    Det med snurran var ju jätteroligt! Så roligt att jag nog ska fundera på det till mitt inbjudningskort framöver! ;)

    Förövrigt har m2b gått med på att åka och kolla på bygdegårdar på söndag med mig. Så vi ska markera ut en bra rutt och sen köra runt i växjötrakten och se de bygdegårdar som vi har markerat som intressanta. Sen väntar vi nog ett halvår - år till innan vi bokar.

    Jag är lite orolig över själva vigslen. Jag är inte speciellt religös och bryr mig egentligen inte om kyrkan mer än att det är enkelt. Det finns platser till alla. Det är gratis. Det är ofta vackert (det finns faktiskt riktigt fula kyrkor också, var i en för någon helg sedan på dop, så opersonlig och tråkig!). Men min m2b vill absolut inte gifta sig i kyrka. Och det kan jag gå med på. Men isf vill jag vara utomhus... men då måste man ju fixa stolar till 100 pers och dra dit ljudanläggning? Någon som har en lösning på sånt? Jag kan gärna tänka mig vara utomhus vid bygdegården (en vi ska titta på ligger vid en sjö och det är ju ultimat, och då kanske man även kan ta stolarna från bygdegården och bara få hjälp av några som bär in dem sen) men det ligger ju en bit ifrån växjö och ska man börja med festen direkt efter vigslen då eller ska man ge gästerna en stund för att köra och checka in på hotell och ev byta om/ göra sig av med barn innan det är fest? Det blir mycket fram och tillbaka då! Funderar på att hursom boka buss (antingen till vigslen eller festen) och sen hem på kvällen. Vad tror ni är bäst?

    Dessutom har jag kommit fram till att jag ska hitta en stor tavelram, helst guld (eller kan man ju måla själv med allmogenfärg) som gästerna kan ha på "parkorten" som vi ska sätta in i gästboken. De håller helt enkelt upp ramen (man får gärna se att ramen är i kortet och inte blir ramen på riktigt) och så finns sjö i bakgrund osv. Mys! Vad tror ni om det? :) 
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:03:27 följande:
    Har inte hängt här på länge märker jag! En vecka när jag varit helt slut och vad här händer grejer! Kul med alla framstegen! :) 

    För det första, hur fina som helst! Jag tycker faktiskt det var finast med bara hjärta och snöre, och om det ska vara löv så bara ett eller två för att hinta om höstbröllopet!

    Det med snurran var ju jätteroligt! Så roligt att jag nog ska fundera på det till mitt inbjudningskort framöver! ;)

    Förövrigt har m2b gått med på att åka och kolla på bygdegårdar på söndag med mig. Så vi ska markera ut en bra rutt och sen köra runt i växjötrakten och se de bygdegårdar som vi har markerat som intressanta. Sen väntar vi nog ett halvår - år till innan vi bokar.

    Jag är lite orolig över själva vigslen. Jag är inte speciellt religös och bryr mig egentligen inte om kyrkan mer än att det är enkelt. Det finns platser till alla. Det är gratis. Det är ofta vackert (det finns faktiskt riktigt fula kyrkor också, var i en för någon helg sedan på dop, så opersonlig och tråkig!). Men min m2b vill absolut inte gifta sig i kyrka. Och det kan jag gå med på. Men isf vill jag vara utomhus... men då måste man ju fixa stolar till 100 pers och dra dit ljudanläggning? Någon som har en lösning på sånt? Jag kan gärna tänka mig vara utomhus vid bygdegården (en vi ska titta på ligger vid en sjö och det är ju ultimat, och då kanske man även kan ta stolarna från bygdegården och bara få hjälp av några som bär in dem sen) men det ligger ju en bit ifrån växjö och ska man börja med festen direkt efter vigslen då eller ska man ge gästerna en stund för att köra och checka in på hotell och ev byta om/ göra sig av med barn innan det är fest? Det blir mycket fram och tillbaka då! Funderar på att hursom boka buss (antingen till vigslen eller festen) och sen hem på kvällen. Vad tror ni är bäst?

    Dessutom har jag kommit fram till att jag ska hitta en stor tavelram, helst guld (eller kan man ju måla själv med allmogenfärg) som gästerna kan ha på "parkorten" som vi ska sätta in i gästboken. De håller helt enkelt upp ramen (man får gärna se att ramen är i kortet och inte blir ramen på riktigt) och så finns sjö i bakgrund osv. Mys! Vad tror ni om det? :) 
    kul du gillade mina kort! :D hmm. ja kanske mindre löv skulle vara smidigare. :) 

    oj.. de där med vigseln och festen vet jag faktiskt inte vad jag ska tipsa om.. tyvärr..

    däremot gillade jag idén med tavelramen! jag har sett sånna kort förut, så det är inget nytt, men gillade idén att alla par får använda den och att sätta in dom i albumet. tro jag ska stjäla idén faktiskt!  kör på det! :D och ramar är ju ganska lätt att finna!

     
  • Tessa
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:03:27 följande:
    Jag är lite orolig över själva vigslen. Jag är inte speciellt religös och bryr mig egentligen inte om kyrkan mer än att det är enkelt. Det finns platser till alla. Det är gratis. Det är ofta vackert (det finns faktiskt riktigt fula kyrkor också, var i en för någon helg sedan på dop, så opersonlig och tråkig!). Men min m2b vill absolut inte gifta sig i kyrka. Och det kan jag gå med på. Men isf vill jag vara utomhus... men då måste man ju fixa stolar till 100 pers och dra dit ljudanläggning? Någon som har en lösning på sånt? Jag kan gärna tänka mig vara utomhus vid bygdegården (en vi ska titta på ligger vid en sjö och det är ju ultimat, och då kanske man även kan ta stolarna från bygdegården och bara få hjälp av några som bär in dem sen) men det ligger ju en bit ifrån växjö och ska man börja med festen direkt efter vigslen då eller ska man ge gästerna en stund för att köra och checka in på hotell och ev byta om/ göra sig av med barn innan det är fest? Det blir mycket fram och tillbaka då! Funderar på att hursom boka buss (antingen till vigslen eller festen) och sen hem på kvällen. Vad tror ni är bäst?
    Logistiken är viktig att tänka på så det inte blir rörigt för gästerna eller skapar oro för er. Man vill gärna ha ett bra flöde över hela dagen.

    Jag skulle fundera på om det finns en bra plats att vigas utomhus i själva Växjö om det är där gästerna ska bo. Vad gäller sittplatser så beror det ju på om ni har många äldre och små barn som kanske behöver sitta ner? Annars är ju en borgerlig vigsel ganska kort om ni inte väljer att addera musik, dikter och dylikt.

    Har Växjö något stadshus ni skulle kunna gifta er i? Vissa stadshus är ju väldigt fina med stora trappor och vacker utsmyckning. Och det brukar inte kosta så mycket.

    Kommer alla gäster anlända samma dag som ert bröllop? Om det inte är så många kanske det inte blir så mycket körande fram och tillbaka om ni väljer att vigas utanför bygdegården.

    Att ha en buss som finns tillgänglig är perfekt. Enkel logistik och bra för de som vill dricka vin till maten men kanske inte har någon chaufför.

    Har ni funderat på tid på dagen som ni ska vigas? Ska ni fotograferas före? Annars passar det ju att fotograferas efter vigseln, men innan festen, om gästerna ska transporteras fram och tillbaka.
    Tänk också på om någon reser långt, att ni kanske bjuder på snittar och något alkoholfritt att dricka (t.ex. på bussen eller vid brudskål/mingel), så ingen behöver gå på tom mage eller få huvudvärk innan middagen startar.
    Försök förenkla så mycket som möjligt. 100 stolar tar ett bra tag att lyfta fram och tillbaka. Blir lätt svettigt. Och inget man vill göra i finkläder. Hur många behöver du som skulle bära dessa stolar för att det ska gå smidigt?

    Många aspekter att tänka på! Bäst är om du har några personer som är dedikerade till att hjälpa till med dekorationer, stolar mm. Har bygdegården någon personal? Kanske är värt att betala lite extra för den extra hjälpen?
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • frkmaria

    Åh. BTW. Vad tror ni blir billigast kontra värt besväret: att köpa bröllopstårta (runt 50kr biten kan jag tänka mig och nästan 100 pers = nästan 5000) eller att baka en själv (ingen aning om kostnaderna, man måste säkert testa ett par gånger dessutom, bakar ju inte en till nästan 100 pers bara sådär utan att först testa).. :) (och så måste man komma på bra kombinationer, och jag tror dessutom det blir lättare om man först har en allergilista så man utesluter vissa moment direkt). 

  • frkmaria
    Tessa skrev 2013-09-12 19:19:05 följande:
    Logistiken är viktig att tänka på så det inte blir rörigt för gästerna eller skapar oro för er. Man vill gärna ha ett bra flöde över hela dagen.

    Jag skulle fundera på om det finns en bra plats att vigas utomhus i själva Växjö om det är där gästerna ska bo. Vad gäller sittplatser så beror det ju på om ni har många äldre och små barn som kanske behöver sitta ner? Annars är ju en borgerlig vigsel ganska kort om ni inte väljer att addera musik, dikter och dylikt.

    Har Växjö något stadshus ni skulle kunna gifta er i? Vissa stadshus är ju väldigt fina med stora trappor och vacker utsmyckning. Och det brukar inte kosta så mycket.

    Kommer alla gäster anlända samma dag som ert bröllop? Om det inte är så många kanske det inte blir så mycket körande fram och tillbaka om ni väljer att vigas utanför bygdegården.

    Att ha en buss som finns tillgänglig är perfekt. Enkel logistik och bra för de som vill dricka vin till maten men kanske inte har någon chaufför.

    Har ni funderat på tid på dagen som ni ska vigas? Ska ni fotograferas före? Annars passar det ju att fotograferas efter vigseln, men innan festen, om gästerna ska transporteras fram och tillbaka.
    Tänk också på om någon reser långt, att ni kanske bjuder på snittar och något alkoholfritt att dricka (t.ex. på bussen eller vid brudskål/mingel), så ingen behöver gå på tom mage eller få huvudvärk innan middagen startar.
    Försök förenkla så mycket som möjligt. 100 stolar tar ett bra tag att lyfta fram och tillbaka. Blir lätt svettigt. Och inget man vill göra i finkläder. Hur många behöver du som skulle bära dessa stolar för att det ska gå smidigt?

    Många aspekter att tänka på! Bäst är om du har några personer som är dedikerade till att hjälpa till med dekorationer, stolar mm. Har bygdegården någon personal? Kanske är värt att betala lite extra för den extra hjälpen?
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    Tack för tänkbara tips! 
    Är det okej att låta folk stå upp på vigslen då?
    Eller kanske man bara har det för familjen och låter resten komma på BARA festen? Fast jag vill ju egentligen ha med alla (och min kompis har ju redan tackat ja till brudtärna! ;) )
    Det är det med att bära stolar jag är orolig över.. förstår att det kommer ta tid och tycker därför inte det är bra.
    Jag har dessutom (jag, jag, jag. jag tänker och min m2b har liksom inga åsikter om något än. han bara ja:ar och nej:ar och mmm:ar än så länge.. ;) )tänkt att vi tar foto innan, tror man är stressad efter vigslen och vill nog hellre ha kort från innan så det är överstökat. :) Jag vet inte hur växjös stadshus passar för vigslar. Kanske ska kolla in det! Min kompis gifte sig borgerligt men de hade inte så många gäster. Vet inte hur bra plats det var där de gifte sig! Men annars är ju det en idé att ta det inne i växjö så kan folk hinna en runda inom hotell innan själva festen.

    Jag tänkte dessutom sätta upp anslag runt mars 2015 (vi ska gifta oss 1 aug 2015) på hotell/restaurang-skolor och fråga om 2-4 studenter som vill tjäna lite extrapengar. De har vana och kunskap men kostar inte så mkt. Tanken är nämligen att vi ska göra egen buffé och förbereda så mkt som möjligt på fredagen men att man på lördagen får hjälp med att värma/ställa fram/ duka / plocka /diska /grovstäda.  

    Har dessutom en toppenidé (m2b mindre exalterad) över att man innan festen för att "fördriva" tiden har en tipspromenad om oss som par, hur vi träffades, osv. och kanske även lite personligt för var och en.
    Var på ett bröllop i somras och det dröjde minst 45-60 min innan brudparet kom efter utsatt tid. Kan tycka att hur mycket mingla än är kul så tyckte jag det var liiiite för segt att vänta så länge. Visst. alla skulle ta kort och infinna sig där INNAN brudparet men ja. Hade det funnits ett tidsfördriv så hade det varit kul enligt mig. :)
    Och snittar är tänkt att serveras till brudskålen också! :)  

    Filibustern: Varsågod och stjäl idén. Tror inte jag är först med att komma på den (även om jag faktiskt kom på det själv och inte har efterapat någon annan... ;) ) 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!