Tessa skrev 2013-09-12 19:19:05 följande:
Logistiken är viktig att tänka på så det inte blir rörigt för gästerna eller skapar oro för er. Man vill gärna ha ett bra flöde över hela dagen.
Jag skulle fundera på om det finns en bra plats att vigas utomhus i själva Växjö om det är där gästerna ska bo. Vad gäller sittplatser så beror det ju på om ni har många äldre och små barn som kanske behöver sitta ner? Annars är ju en borgerlig vigsel ganska kort om ni inte väljer att addera musik, dikter och dylikt.
Har Växjö något stadshus ni skulle kunna gifta er i? Vissa stadshus är ju väldigt fina med stora trappor och vacker utsmyckning. Och det brukar inte kosta så mycket.
Kommer alla gäster anlända samma dag som ert bröllop? Om det inte är så många kanske det inte blir så mycket körande fram och tillbaka om ni väljer att vigas utanför bygdegården.
Att ha en buss som finns tillgänglig är perfekt. Enkel logistik och bra för de som vill dricka vin till maten men kanske inte har någon chaufför.
Har ni funderat på tid på dagen som ni ska vigas? Ska ni fotograferas före? Annars passar det ju att fotograferas efter vigseln, men innan festen, om gästerna ska transporteras fram och tillbaka.
Tänk också på om någon reser långt, att ni kanske bjuder på snittar och något alkoholfritt att dricka (t.ex. på bussen eller vid brudskål/mingel), så ingen behöver gå på tom mage eller få huvudvärk innan middagen startar.
Försök förenkla så mycket som möjligt. 100 stolar tar ett bra tag att lyfta fram och tillbaka. Blir lätt svettigt. Och inget man vill göra i finkläder. Hur många behöver du som skulle bära dessa stolar för att det ska gå smidigt?
Många aspekter att tänka på! Bäst är om du har några personer som är dedikerade till att hjälpa till med dekorationer, stolar mm. Har bygdegården någon personal? Kanske är värt att betala lite extra för den extra hjälpen?
Tack för tänkbara tips!
Är det okej att låta folk stå upp på vigslen då?
Eller kanske man bara har det för familjen och låter resten komma på BARA festen? Fast jag vill ju egentligen ha med alla (och min kompis har ju redan tackat ja till brudtärna! ;) )
Det är det med att bära stolar jag är orolig över.. förstår att det kommer ta tid och tycker därför inte det är bra.
Jag har dessutom (jag, jag, jag. jag tänker och min m2b har liksom inga åsikter om något än. han bara ja:ar och nej:ar och mmm:ar än så länge.. ;) )tänkt att vi tar foto innan, tror man är stressad efter vigslen och vill nog hellre ha kort från innan så det är överstökat. :) Jag vet inte hur växjös stadshus passar för vigslar. Kanske ska kolla in det! Min kompis gifte sig borgerligt men de hade inte så många gäster. Vet inte hur bra plats det var där de gifte sig! Men annars är ju det en idé att ta det inne i växjö så kan folk hinna en runda inom hotell innan själva festen.
Jag tänkte dessutom sätta upp anslag runt mars 2015 (vi ska gifta oss 1 aug 2015) på hotell/restaurang-skolor och fråga om 2-4 studenter som vill tjäna lite extrapengar. De har vana och kunskap men kostar inte så mkt. Tanken är nämligen att vi ska göra egen buffé och förbereda så mkt som möjligt på fredagen men att man på lördagen får hjälp med att värma/ställa fram/ duka / plocka /diska /grovstäda.
Har dessutom en toppenidé (m2b mindre exalterad) över att man innan festen för att "fördriva" tiden har en tipspromenad om oss som par, hur vi träffades, osv. och kanske även lite personligt för var och en.
Var på ett bröllop i somras och det dröjde minst 45-60 min innan brudparet kom efter utsatt tid. Kan tycka att hur mycket mingla än är kul så tyckte jag det var liiiite för segt att vänta så länge. Visst. alla skulle ta kort och infinna sig där INNAN brudparet men ja. Hade det funnits ett tidsfördriv så hade det varit kul enligt mig. :)
Och snittar är tänkt att serveras till brudskålen också! :)
Filibustern: Varsågod och stjäl idén. Tror inte jag är först med att komma på den (även om jag faktiskt kom på det själv och inte har efterapat någon annan... ;) )