• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • katten21

Nu är jag hemma i Sverige under julen och idag ska jag dra med mammsen till kyrkan för att titta lite där inne. Dem har öppet för allmänheten mellan 14-16. Hoppas den ser ut så som jag kommer ihåg på insidan. Vill minnas att den är liten och mysig och det är ju bra för för oss eftersom vi blir så litet sällskap på D dagen :)

• filibustern
    katten21 skrev 2013-12-22 12:37:09 följande:
    Filibustern Hur i hela fridens dar hittar jag det då? Jag är så ny här att jag inte riktigt vet hur det funkar.
    ursäkta.. måste vara lite trög.. vad letar du efter nu igen? vänta. du menar min tråd? ja den har blivit nerflyttad så kolla sid 2 eller 3 på forumlistan. tråden heter "fungerar detta som vigsellöfte?". ids inte söka, för sökfunktionen finns inte
  • Annisen

Hej alla och god fortsättning hoppas det är ok att hänga på här! Nu är det bestämt vi gifter oss den 8/8 2015 :) och som någon sa skönt att snart kunna säga nästa år!! Vi förlovade oss den 8/3 i år, då jag fick frågan om jag ville "förlova mig" frågan om giftermål skulle komma senare närmare då vi kände att vi hade möjlighet att gifta oss, trodde dock inte den skulle komma så snart :). Sen förlovningen har vi fixat i huset vi köpte för ett år sedan och fått en dotter! Den 15 dec på vår dotters 3 mån dag kom så frågan "vill du gifta dig med mig" å va härligt det va! Så nu är planeringen i full gång, haha, med 1 1/2 år kvar! Vi ville dock va ute i god tid för att få den lokal vi vill till rimligt pris! Tidigare var jag alltid inne på ett ganska fint bröllop (slott eller liknande) och enklare bröllopsresa, nu känns det lite tvärtom.. Hur går era tankar? Vi kommer vara ca 80 gäster och jag skulle va så glad om vi klarar det på 60 000 kr men vet inte om det är realistiskt.. Hittills har vi två alternativa lokaler, en ca 20 min från centrala Sthlm för 7000 kr, där får vi dock bara spela musik till kl 01 alla ska va ute kl 01.30 och en mer lantligt belägen 40 min från stan som vi kan va i obegränsad tid på natten för ca 4000 kr.. Vilken hade ni valt? Eller är man klarfestad kl 01 i vilket fall..? Härligt att följas åt!

• filibustern
    Annisen skrev 2013-12-27 17:41:08 följande:
    Hej alla och god fortsättning hoppas det är ok att hänga på här! Nu är det bestämt vi gifter oss den 8/8 2015 :) och som någon sa skönt att snart kunna säga nästa år!! Vi förlovade oss den 8/3 i år, då jag fick frågan om jag ville "förlova mig" frågan om giftermål skulle komma senare närmare då vi kände att vi hade möjlighet att gifta oss, trodde dock inte den skulle komma så snart :). Sen förlovningen har vi fixat i huset vi köpte för ett år sedan och fått en dotter! Den 15 dec på vår dotters 3 mån dag kom så frågan "vill du gifta dig med mig" å va härligt det va! Så nu är planeringen i full gång, haha, med 1 1/2 år kvar! Vi ville dock va ute i god tid för att få den lokal vi vill till rimligt pris! Tidigare var jag alltid inne på ett ganska fint bröllop (slott eller liknande) och enklare bröllopsresa, nu känns det lite tvärtom.. Hur går era tankar? Vi kommer vara ca 80 gäster och jag skulle va så glad om vi klarar det på 60 000 kr men vet inte om det är realistiskt.. Hittills har vi två alternativa lokaler, en ca 20 min från centrala Sthlm för 7000 kr, där får vi dock bara spela musik till kl 01 alla ska va ute kl 01.30 och en mer lantligt belägen 40 min från stan som vi kan va i obegränsad tid på natten för ca 4000 kr.. Vilken hade ni valt? Eller är man klarfestad kl 01 i vilket fall..? Härligt att följas åt!
    välkommen och grattis! :) ja visst är det härligt att snart få kunna säga "nästa år"? :P vi har nog aldrig haft lust för ett stort fint bröllop. i varje fall inte jag. tro inte göbben tänkt så mycket på framtida bröllop. :P vi har inte tänkt på någon speciell bröllopsresa, dock skulle jag vilja fara till ishotellet om vi skulle fara någonstans^^ eller, om vi är halvrika då, skottland/england. 

har ni något tema och så? funderat nåt på typ av klänning? blommor? kör ni kyrkligt?
    ang. lokalen vet jag inte hur det är med hur länge man festar, personligen tycker jag det känns svårt at hålla sig vaken till kl 1. :P men samtidigt har jag hört och läst om de som är klar vid 4-6 på morgonen. men jag hade valt mellan era lokaler hade jag kört extra långt för så mycket billigare pris. faktiskt. och det hjälper ju att hålla ner budgeten :)  
  • Bride2b

Ja just ja!! Haha snart kan man säga "nästa år"! Helt underbart ju :) Vi gifter oss 30 Maj 2015! Man får boka kyrkan tidigast ett år i förväg :( längtar... Kram på er alla!

• Bride2b

Förresten, är några fler än vi som tänker skicka ut ett save-the-date kort långt i förväg? Vi tänkte skicka ut dom i början av Juni nästa år så att gästerna kan avsätta datumet långt i förväg :) inbjudan med detaljer tänker vi skicka 4-5 månader innan bröllopet...

• filibustern

har funderat på det där med save the date-utskick. då vi kommer gifta oss 5 sept, vilket är helgen innan älgjakten.. så kanske det vore bra (många i min familj jagar, lite som en högtid i sig :P) meeen så tänkte jag att nääää.. dels är det ju INNAN älgjakten, och dessutom tänkte vi skicka ut ca 3 månader i förväg, och det tycker jag räcker.. 

• filibustern

Igår blev jag lite förvånad på något vis, när min blivande tog upp en liten fundering, eller vad man nu ska säga,  kring bröllopet. han tyckte, att om vi nu inte lyckades spara ihop till den budget vi har, att vi ändå skulle gifta oss det datum vi sagt. och Jag höll fullständigt med! för annars blir det ju at man skjuter fram och skjuter fram tyckte han. 

då börja ju mina kugghjul snurra. OM det skulle bli så, vad skulle man spara in på? brudbuketten tänker jag, det är inte så noga, kan lika gärna ta björkris. :P antalet gäster definitivt, och kanske ta en lätt lunch/tårta bara istället för en hel middag. och skippa alkoholen. eller att vi håller alkoholfritt och om gästerna vill ha alkohol får de skaffa själv. den ev. "köksan" kan vi hoppa över. etc. 

nu är jag ju lite nyfiken - hur skulle NI gjort? om ni upptäcker att det aldrig i stenen går att få ihop pengarna, skulle ni skjuta fram bröllopet eller köra på? och vad känner ni att ni skulle kunna spara in på? :)  

• Trattkantarellen
    filibustern skrev 2013-12-28 10:04:40 följande:
    Igår blev jag lite förvånad på något vis, när min blivande tog upp en liten fundering, eller vad man nu ska säga,  kring bröllopet. han tyckte, att om vi nu inte lyckades spara ihop till den budget vi har, att vi ändå skulle gifta oss det datum vi sagt. och Jag höll fullständigt med! för annars blir det ju at man skjuter fram och skjuter fram tyckte han. 

då börja ju mina kugghjul snurra. OM det skulle bli så, vad skulle man spara in på? brudbuketten tänker jag, det är inte så noga, kan lika gärna ta björkris. :P antalet gäster definitivt, och kanske ta en lätt lunch/tårta bara istället för en hel middag. och skippa alkoholen. eller att vi håller alkoholfritt och om gästerna vill ha alkohol får de skaffa själv. den ev. "köksan" kan vi hoppa över. etc. 

nu är jag ju lite nyfiken - hur skulle NI gjort? om ni upptäcker att det aldrig i stenen går att få ihop pengarna, skulle ni skjuta fram bröllopet eller köra på? och vad känner ni att ni skulle kunna spara in på? :)  

Hmm, vi har skurit ner en del saker för att få ihop vår budget, t.ex. ville vi gärna ha Live-band, men insåg att det blir för dyrt. Nu önskade jag mig dock bidrag till bröllopet av mina föräldrar i julklapp (kände inte att jag behövde något annat, och tänker sätta pengarna på ett låst sparkonto i ett år med hög ränta), och fick 10.000!!! kr av dom, vilket är 1/6 av hela budgeten! Även m2bs föräldrar har sagt att dom vill bidraga ekonomiskt till bröllopet, så nu verkar det som att vi kommer nå vårt budgetmål i god tid, och kanske snarare kan unna oss de grejerna vi räknade bort... Känns superkul!

Men, det vi ville ha från början som vi tog bort när det blev för dyrt var iaf: Live-band, fotograf (utrusta en bekant el dyl med bra kamera istället) buffé istället för 3-rätters, kina-klänning istället för bröllopsaffär, betalbar kan kanske vara ett alternativ? eller kuvert-avgift?

Lycka till!
  • filibustern
    Trattkantarellen skrev 2013-12-28 15:02:12 följande:
    Hmm, vi har skurit ner en del saker för att få ihop vår budget, t.ex. ville vi gärna ha Live-band, men insåg att det blir för dyrt. Nu önskade jag mig dock bidrag till bröllopet av mina föräldrar i julklapp (kände inte att jag behövde något annat, och tänker sätta pengarna på ett låst sparkonto i ett år med hög ränta), och fick 10.000!!! kr av dom, vilket är 1/6 av hela budgeten! Även m2bs föräldrar har sagt att dom vill bidraga ekonomiskt till bröllopet, så nu verkar det som att vi kommer nå vårt budgetmål i god tid, och kanske snarare kan unna oss de grejerna vi räknade bort... Känns superkul!

Men, det vi ville ha från början som vi tog bort när det blev för dyrt var iaf: Live-band, fotograf (utrusta en bekant el dyl med bra kamera istället) buffé istället för 3-rätters, kina-klänning istället för bröllopsaffär, betalbar kan kanske vara ett alternativ? eller kuvert-avgift?

Lycka till!
    ne kuvertavgift vägrar min karl. och det förstår jag. det var nämligen så att när en av mina systrar skulle fylla 30 så beställde hon planka och tänkte att vi skulle lägga en kuvertavgift för det. och ajg tyckte det var helt ok, då jag anser att det viktiga var att fira min syster med familjen. men många i min familj har det tyvärr ekonomiskt svårt och min karl blev rätt så förbaskad. så sen dess har han sagt att "ska vi bjuda folk på nåt, så ska det bjudas ordentligt!" så ok. och betalbar är jag lite avig mot. vet faktiskt inte varför. :P 

men nu vet vi ju inte hur det ser ut om knappt två år, vi kanske båda har välbetalda jobb, och då är det ju som inga problem^^ 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!