filibustern skrev 2013-12-28 10:04:40 följande:
Igår blev jag lite förvånad på något vis, när min blivande tog upp en liten fundering, eller vad man nu ska säga, kring bröllopet. han tyckte, att om vi nu inte lyckades spara ihop till den budget vi har, att vi ändå skulle gifta oss det datum vi sagt. och Jag höll fullständigt med! för annars blir det ju at man skjuter fram och skjuter fram tyckte han.
då börja ju mina kugghjul snurra. OM det skulle bli så, vad skulle man spara in på? brudbuketten tänker jag, det är inte så noga, kan lika gärna ta björkris. :P antalet gäster definitivt, och kanske ta en lätt lunch/tårta bara istället för en hel middag. och skippa alkoholen. eller att vi håller alkoholfritt och om gästerna vill ha alkohol får de skaffa själv. den ev. "köksan" kan vi hoppa över. etc.
nu är jag ju lite nyfiken - hur skulle NI gjort? om ni upptäcker att det aldrig i stenen går att få ihop pengarna, skulle ni skjuta fram bröllopet eller köra på? och vad känner ni att ni skulle kunna spara in på? :)
Hmm, vi har skurit ner en del saker för att få ihop vår budget, t.ex. ville vi gärna ha Live-band, men insåg att det blir för dyrt. Nu önskade jag mig dock bidrag till bröllopet av mina föräldrar i julklapp (kände inte att jag behövde något annat, och tänker sätta pengarna på ett låst sparkonto i ett år med hög ränta), och fick 10.000!!! kr av dom, vilket är 1/6 av hela budgeten! Även m2bs föräldrar har sagt att dom vill bidraga ekonomiskt till bröllopet, så nu verkar det som att vi kommer nå vårt budgetmål i god tid, och kanske snarare kan unna oss de grejerna vi räknade bort... Känns superkul!
Men, det vi ville ha från början som vi tog bort när det blev för dyrt var iaf: Live-band, fotograf (utrusta en bekant el dyl med bra kamera istället) buffé istället för 3-rätters, kina-klänning istället för bröllopsaffär, betalbar kan kanske vara ett alternativ? eller kuvert-avgift?
Lycka till!