Keso skrev 2014-01-06 09:21:31 följande:
Godmorgon, Om det är okej så hoppar jag gärna in i denna tråd? Jag och min sambo planerar att gifta oss i november 2015 på vår 5 årsdag. Vi har samtidigt börjat prata om att försöka bli med barn i höst så det finns en chans att jag är gravid/nybliven mamma november 2015 och då vet jag inte hur man ska tänka kring bröllop ;) kanske blir det då ett litet bröllop med fika efteråt ist för middag/fest. Men iaf så har vi lite lösa planer.. Vi bor i Sthlm men planerar att gifta oss i staden i Småland som jag kommer ifrån. Dels pga kostnader men också för att Jag vill kunna gå tillsammans med gästerna från kyrkan till festlokalen och har inte hittat något lämpligt alternativ i Sthlm (tips?) . Angående mat så har vi en restaurang i tanke men vet inte hur mycket den kostar eller om de kan fixa en hel vegetarisk meny. Min man och jag har lite olika tankar kring maten; jag vill ha buffé och han servering av trerätters. Så vi får se ;) En fråga: Vad tänker ni kring dryckesbiljetter? Är det snålt att bara bjuda på fördrink (champange), 2 glas vin/öl till maten, en avec till kaffetmoch sen ha betalbar? Jag är glad att jag hittade hit så man kan bolla idéer med någon! Min karl tycker 2015 år för långt bort för att kunna planera något :)
välkommen! vi funderar på (om vi har råd då) att köra liknande som er gällande alkoholen. en fördrink, 1 vinglas (vitt/rött) + 1 cider/öl, och en avec till kaffet. sen om de vill dricka mer får de ta med sig eget :P vi kommer ha många alkoholfria alternativ också. haha! min karl blir mest irriterad när jag nämner NÅGOT med bröllopet. jättejobbigt faktiskt. ska bli skönt att få en tärna (om hon svarar ja imorn) att prata med. :P
Helskotta skrev 2014-01-06 12:23:31 följande:
Så kul det är att läsa om hur alla planerar sina bröllop :)
Vi har som sagt bestämt oss för vigsel i Thailand. Pga många olika anledningar så vill vi gifta oss helt privat, så det blir bara vi två och våra två barn.
Tanken är en enkel cermoni barfota på stranden i solnedgången och jag tror att det kommer att bli fantastiskt.
Det är lite av en djungel att ta reda på vilka papper som behövs var och det försöker vi bringa ordning i just nu. Det lutar åt att vi kommer att gifta oss borgligt hemma i Sverige innan vi reser och sedan ha cermonin i Thailand (kommer dock att räkna det Thailändska-datumet som den riktiga bröllopsdagen). Det tycks vara enklast att göra så :)
Hoppas också på att kunna få hjälp av hotellet/resebyrån med att få tag i en vigselförrättare och en fotograf.
Vi har tittat på ringar och jag letar efter en enkel men vacker klänning som passar just våran vigsel.
Våran budget för bröllopet blir såklart liten, men vi lägger "krut" på resan istället :)
å så mysigt det låter! ja papperen är ju ett aber kan jag tycka. funderade själv på om vi skulle fara och gifta oss i skottland, men det var så mycket papper och pengar inblandat så vi sket i det :P
för övrigt så har jag införskaffat bubblet för imornkväll då vi ska fara till min kompis och hennes karl och ha filmkväll. ska baka en blåbärspaj och ta med mig också. och så ska jag fråga na om hon vill bli tärna^^ längtar! kommer bli den första jag berättar för (förutom vår dragspelslärare som ska spela i kyrkan^^). dessutom har jag betalat in pengarna för de 22meter (x23cm) säckväv jag köpt här på BT. hon skulle skicka iväg det imorn, så jag hoppas jag hinner få det innan helgen!. tänkte använda det som bordslöpare. kom på att vi kan ju lägga det på "tvären" så att säga, istället för längst efter bordet på mitten, så kan vi lägga det rakt över bordet, och flera med mellanrum! så då syns dom mer ^^