• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Buspejflii

Hallå alla bröllopsplanerare!

Vi har också tänkt gifta oss 2015, lutar åt den 8:e maj någonstans i Linköpingstrakten. 
    Vi är i full gång med att leta efter kyrka och lokal och har även börjat ta kontakt med några om kostnadsförslag. 
    Det är så himla mycket mer med ett bröllop än vad man först kan tro :o, man vet knappt vilken ände man ska börja i haha än så länge har de stora diskussionerna gått åt budgeten, hur stor budget har ni på ett ungefär? 

• frkmaria

Ja, jag vet precis vad du menar! Började plugga till ingenjör och efter två år kastade jag tillslut in handduken. Dels för det inte var vad jag ville, så jag var inte så motiverad, och det resulterade i att jag hade ett par kurser efter. Sjukt segt att ta 4 år till då för att bli lärare, sitter med sura studiebidrag och jag tycker inte heller alltid om skrikande barn ;) men det är inte alltid de skriker! :) 

Jag rekommenderar dig verkligen att plugga lite småkurser för skojs skull! Även om du inte tar csn.. Jag har pluggat massa kvällskurser både under och efter min studietid. Det har gett mig mycket mer än vad jag väntat mig! Vänner och mer behörighet t.ex. Så vad du än tänker göra sen kan det vara kul att komma in, vem vet, kanske får det dig att utvecklas så pass mycket att det som saknades under utbildningen kommer tillbaka och du hoppar på igen, om det nu är det du vill. Jag menar inte att vara någon översittare som kan eller vet bättre, men jag tänker hur jag utvecklats (nu vet jag inte hur gammal du är iofs) från att jag var 19-20 och började plugga och hur jag är nu 10 år senare. Jag har absolut många gånger satt mig i situationer jag ansett obekväma bara för att utvecklats själv och jag tror faktiskt jag har förändrats (även om jag ibland fortfarande ser mig själv som den blyga och tysta.. haha.). 

Och hantverk är ganska häftigt också. Det är ju lite tillbaka i trenden att göra saker själv och att köpa handgjort/ekologiskt. Är man en bra företagare och nischar sig tillräckligt så kan det ju bli riktigt populärt! 

• Trattkantarellen
    Buspejflii skrev 2014-01-05 18:04:43 följande:

Vi har också tänkt gifta oss 2015, lutar åt den 8:e maj någonstans i Linköpingstrakten. 
    Vi är i full gång med att leta efter kyrka och lokal och har även börjat ta kontakt med några om kostnadsförslag. 
    Det är så himla mycket mer med ett bröllop än vad man först kan tro :o, man vet knappt vilken ände man ska börja i haha än så länge har de stora diskussionerna gått åt budgeten, hur stor budget har ni på ett ungefär? 
    Hej!

Välkommen!
    Vi har en budget på ca 60.000kr, då kommer vi blir 75 personer.
    Dock har vi i den här budgeten räknat bort saker som vi egentligen skulle vilja ha, t.ex. liveband, men vi får se, om ekonomin tillåter kanske vi lägger till det. 
    När jag väl satte mig ner och räknade insåg jag att det är dyrare än man tror att gifta sig :p

• filibustern
    Buspejflii skrev 2014-01-05 18:04:43 följande:

välkommen! :D och jag tycker att "kan det inte bli närmare snart så man kan börja planera!" för mig känns det som att mycket kan man inte göra förrän tidigast ett år innan (5sept) och mycket av dekorationerna gör man ju på en vecka :P men det är ju jag det. :Pvi har just nu 30 000 i budget. vi försöker hålla ner det allt vad vi hinner.men som trattkantarellen säger så är det dyrare än man tror! trodde jag skulle kunna hålla nere det på 15-20 000. men icket, speciellt då min vigselring kostar 10 000! såg nu dock att den var på 20 %rabatt.. men vet inte om vi ska slå till redan...
    vi har nu sagt att om vi inte får jobb i någon ordning, och kanske inte har så mycket pengar när det  närmar sig, så gifter vi oss ändå, vi kan ju hoppa över middagen och bara köra tårta, och jag kan ta en näve björk/granris till brudbukett exempelvis. 
    frkmaria skrev 2014-01-05 19:11:25 följande:
    Ja, jag vet precis vad du menar! Började plugga till ingenjör och efter två år kastade jag tillslut in handduken. Dels för det inte var vad jag ville, så jag var inte så motiverad, och det resulterade i att jag hade ett par kurser efter. Sjukt segt att ta 4 år till då för att bli lärare, sitter med sura studiebidrag och jag tycker inte heller alltid om skrikande barn ;) men det är inte alltid de skriker! :) 

Jag rekommenderar dig verkligen att plugga lite småkurser för skojs skull! Även om du inte tar csn.. Jag har pluggat massa kvällskurser både under och efter min studietid. Det har gett mig mycket mer än vad jag väntat mig! Vänner och mer behörighet t.ex. Så vad du än tänker göra sen kan det vara kul att komma in, vem vet, kanske får det dig att utvecklas så pass mycket att det som saknades under utbildningen kommer tillbaka och du hoppar på igen, om det nu är det du vill. Jag menar inte att vara någon översittare som kan eller vet bättre, men jag tänker hur jag utvecklats (nu vet jag inte hur gammal du är iofs) från att jag var 19-20 och började plugga och hur jag är nu 10 år senare. Jag har absolut många gånger satt mig i situationer jag ansett obekväma bara för att utvecklats själv och jag tror faktiskt jag har förändrats (även om jag ibland fortfarande ser mig själv som den blyga och tysta.. haha.). 

Och hantverk är ganska häftigt också. Det är ju lite tillbaka i trenden att göra saker själv och att köpa handgjort/ekologiskt. Är man en bra företagare och nischar sig tillräckligt så kan det ju bli riktigt populärt! 
    jag är 23 i sommar. har pluggat konstant i princip. många säger att plugg kan komma senare. och det är ju sant, men samtidigt hade jag ju som planen att vara färdigutbildad, ha en "titel", lön, innan man skaffa barn. men som det känns nu kanske barnet hinner komma före jobb.. men det har då funkat för min äldre syster. :P en del av mig säger att jag ska jobba ett tag innan plugg, och kanske är det det som behövs.
     jo och att ha småkurser och träffa folk, ja mena man kan ju få kontakter! :) har nästan inga vettiga kontakter just nu. 

har broderat sen jag var.. 10-11. tog faktiskt hem bland mina första broderier från mamma och pappa för inte så längesen. ^^ den var hemsk.. :P kan tyvärr inte virka och sticka så bra. men jag vill hemskt gärna lära mig väva mattor och dukar. tur då att jag fick en bordsväv av svärfar i julklapp :P nu bara att sätta ihop den och hitta någon som kan dra upp varpen (tråden man väver i) haha. är kanske inte så företagssam av mig dock, men kan ju göra som mamma och sälja på julmarknader och om folk beställer :) 
  • Trattkantarellen
    frkmaria skrev 2014-01-05 12:28:11 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har varit borta sjukt länge. Skyller på för mycket jobb. Har varit helt utbränd. :/ Men nu så. Nya år och nya tag. Har jullov i 1,5 dag till så jag njuter! :) Hihi. Ska försöka läsa igen mig lite i tråden! Men säckväv funkar absolut filibustern! :)  
    Välkommen tillbaka!

Hmm, synd att det ska vara så bökigt för er, Filibustern och frkmaria.
    Jag håller tummarna för att Filibustern och båda era sambos hittar sina drömjobb!
  • filibustern
    LillKim skrev 2014-01-05 23:33:08 följande:
    Gifter oss också 2015 :) är ny på sidan, blev medlem idag
    välkommen! :) 
  • Keso

Godmorgon, Om det är okej så hoppar jag gärna in i denna tråd? Jag och min sambo planerar att gifta oss i november 2015 på vår 5 årsdag. Vi har samtidigt börjat prata om att försöka bli med barn i höst så det finns en chans att jag är gravid/nybliven mamma november 2015 och då vet jag inte hur man ska tänka kring bröllop ;) kanske blir det då ett litet bröllop med fika efteråt ist för middag/fest. Men iaf så har vi lite lösa planer.. Vi bor i Sthlm men planerar att gifta oss i staden i Småland som jag kommer ifrån. Dels pga kostnader men också för att Jag vill kunna gå tillsammans med gästerna från kyrkan till festlokalen och har inte hittat något lämpligt alternativ i Sthlm (tips?) . Angående mat så har vi en restaurang i tanke men vet inte hur mycket den kostar eller om de kan fixa en hel vegetarisk meny. Min man och jag har lite olika tankar kring maten; jag vill ha buffé och han servering av trerätters. Så vi får se ;) En fråga: Vad tänker ni kring dryckesbiljetter? Är det snålt att bara bjuda på fördrink (champange), 2 glas vin/öl till maten, en avec till kaffetmoch sen ha betalbar? Jag är glad att jag hittade hit så man kan bolla idéer med någon! Min karl tycker 2015 år för långt bort för att kunna planera något :)

• frkmaria

Välkomna alla nya! :) 

Var i småland tänkte ni gifta er?
    Själv ska vi förmodligen hålla vårt bröllop i Växjös omnejd. Vi ska gifta oss utanför festlokalen då min sambo inte vill ha en kyrklig vigsel (jag bryr mig inte direkt om det är i kyrkan eller ej.. tycker dock det är smidigt med sittplatser och dyl i en kyrka).
    Och vad kul att ni planerar barn! Vi har bestämt oss för att vänta med det till efter bröllopet, men det är för att det ekonomiska och så står på spel. Då har min sambo inte så långt kvar av sin utbildning och det blir inte så tight med pengar, spec inte om han får jobb direkt.
    Alla gör ju som de vill med alkoholen. Tror ingen tar illa upp. Man kan skylla på att baren inte är öppen för man inte vill att det ska bli ett supar-kalas, det är det många som gör!
    Själv kommer vi bjuda på bubbel till brudskålen och sen förmodligen öl/vin/cider under kvällen. Möjligen färdigblandade drinkar. Ingen sprit och ingen avec just för att vi inte vill att folk ska bli FÖR fulla. Visst, det kan man säkert bli ändå men spriten gör det ju inte bättre. Vi tänkte åka till tyskland och köpa in. Blir det över får vi väl jobba på det sen eller sälja till familj och vänner det som är över.
    Har funderat på det där med avec, vissa tycker ju det är viktigt så kanske att man köper det också. Men vet inte hur mycket man behöver köpa då. Helst ska man ju ha ett par att välja på och sen får man ju räkna med att alla väljer en av dem. Uhh. Vi får se!

Btw köpte jag ännu mer grejer till inbjudningskortet. Nu ska ju bara allt spikas innan man får börja på det på riktigt... :P  

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!