Anonym (-91) skrev 2014-02-23 21:36:58 följande:
hatar också de där. haha :P. men kan säga att både jag och min fästman har gått i de tankebanorna. men insett att det är totalt värt att skippa att "pröva på" andra, för att vara med varandra. och det har egentligen inget med ålder att göra. finns de som varit singel och oskuld ända upp till 30-40 år - alltså inte "prövat på någon", träffar första killen och hittar rätt på en gång. :)
känns ibland som att livet går ut på att man måste ha haft ett minimum antal partners innan man kan gifta sig. vilket jag tycker känns.. pressat. det är samma som att man måste skaffa sig en karriär och vara över 30 innan man skaffa barn.... nu skrev du ju inget sånt, men det är det jag har fått uppfattningen om livet hittills. när jag berättat om hur länge jag och min fästman varit ihop har det någon gång låtit "du har förstört ditt liv"(fick jag höra av en äldre dam) eller "men oj, du ska inte pröva andra då??" ehm. varför? och samma om giftemål och barn. "men ooooh du är ju bara barnet, vänta tills du är 35". haha!
oj, tro jag for lite OT helt plötsligt haha!
Man behöver naturligtvis inte ha dussintals med partners, men det är nog inte heller bra att vara oskuld vid bröllopet. "Lagom är bäst", so man säger. Jag tror man behöver veta vad man vill ha och vad man inte vill ha, och att man också kan ge det till någon annan. Men visst kan man hitta rätt direkt och det är ju underbart om man gör det och ingen börjar "spana på andra" senare! Ni ska känna att det är rätt för ER och inte bry er om vad andra (surtanter på internet te x
) säger!
All lycka till er!
Vad gäller barnafödande ökar ju förstagångsföderskornas ålder, vilket kan vara skadligt för barnet. Även pappans ålder påverkar risken för te x Downs syndrom, hörde jag nyligen. Somliga kvinnor väntar så länge med att skaffa barn att när de väl börjar försöka kan de inte bli gravida. Det blir utredningar och dybara behandlingar. Fertiliteten blir sämre redan vid 30-årsåldern, så man bör ju skaffa barn innan dess.
Samtidigt får det ju inte bli
för tidigt, det är inte så bra att skaffa barn innan 20-årsåldern åtminstone (men då är fertiliteten på topp...) Det gäller alltså att börja försöka vid exakt "rätt tillfälle".
Anonym (Fullvuxen) skrev 2014-02-24 06:05:10 följande:
Jag är 30 år gammal, aldrig gift tidigare, inga barn sen tidigare osv. Jag är glad att jag inte gifte mig med mannen som var " den rätta som det ska hålla med för alltid" som jag hade när jag var 20-25 år. Idag har jag helt andra krav på en relation och på en partner, det jag trodde var normalt då ( gräl, lat man, ingen romantik och inga kärleksfulla överraskningar i vardagen osv) är saker som jag aldrig skulle vilja ha nu. Hjärnan utvecklas tills man är 25 år mycket händer i ens liv i den ålder och man ställer nya, större krav på sitt liv osv osv. Statistiken för folk som gifter sig innan dom är 25 år är jättesorglig, många många par skiljer sig. För de par som gifter sig efter dom fyllt 30 år så är det extremt få som skiljer sig. Men om man är 20 och gärna vill gifta sig så all rätt till detta! Det kan ingen annan styra över. Dessutom så kan det finnas juridiska eller religösa anledningar till ett så tidigt äktenskap. Jag är fullvuxen, jag älskar min man och vi tar äktenskapet på allvar(vilket vi bevisat eftersom att vi inte ha skilsmässor bakom oss) men jag har ÄNDÅ en stor diamant på en snygg designerring. Och jag ser fram emot äktenskapen men jag ser samtidigt fram emot att få bära den snygga ringen, för den är skitsnygg ;) Precis som jag ser fram emot att bära min svindyra klänning bara en kväll och dricka upp en massa dyr champagne! Äktenskapet är det viktiga, med småsakerna runt omkring är ganska underbara dom med ;)
Låter härligt!
Fast jag gillar inte det där med diamantringen
)... Nej, jag skojar bara och det hoppas jag du förstår!
Det verkar som att ni har bra inställning till äktenskapet och tar det på allvar. Det gör jag och min man också, trots att vii bägge har skilt oss tidigare. Ibland händer ju tyvärr saker som gör det omöjligt att fortsätta.
Men jag ska inte ursäkta mig här, utan fortsätta besvara ditt inlägg!
Det är härligt att se att vi har samma syn på giftermål i tidig ålder,det du säger stämmer exakt; tidiga äktenskap spricker i betydligt högre grad än de som ingås i högre ålder. Jag hade statistik på det men datorn gick sönder och nu hittar jag ingenting. Som jag skrev i ett svar är det ju inte ör att vara taskiga vi säger detta utan i all välmening. Men jag förstår att de unga tjejerna blir ledsna..
Grattis till ditt härliga förhållande!
LMF skrev 2014-02-23 23:58:16 följande:
Visst kan tankar om saker och ting finnas, men för mig är detta en icke-fråga. Varför någon ser fram emot att bära sin ring är inte min ensak och heller inget som behöver diskuteras, kort och gott. Alldeles för privat.
Ja, men nu har jag inte nämnt någon enskild utan bara talat generellt. Och du, i likhet med de flesta i tråden, har inte helt förstått vad jag menar. Man måste läsa inläggen i en tråd
ordentligt för att helt förstå. Det gäller även denna tråd!
Anonym (Ondskan) skrev 2014-02-24 08:15:09 följande:
Är TS seriös?
Om du gifte dig för 15 år sedan, vad gör du då inne och läser på bildtrådar om ringar? Är du inte nöjd med din egen? Personligen kvittar det vad det är för ring, men om andra vill ha det är det ju upp till dem. Vem är du att döma?
Jag blir 24 i år och vi ska gifta oss till sommaren. Som någon säger så tycker jag det är fruktansvärt nedlåtande att ni äldre menar att man inte är mogen förrän efter 25 år. Jag känner flera äldre som är mer omogna än 18-åringar. Så omogenhet är väldigt inviduellt. Er grad av mognad verkar inte så speciellt hög om ni påstår något annat. Ungefär som i Ondskan, alla försteringare ska mobbas av de äldre... Jag tycker ni ska skämmas lite grann.
Oy vey, jag vågar mig på att ha åsikter som inte överensstämmer med majoritetens, hur vågar jag... Vad jag har förstått är detta inte bara ett ställe där man visar upp sina ringar, det är också ett
diskussionsforum. Och på ett diskussionsforum ger man uttryck för sina åsikter, som inte alltid är samma som de flesta andras.
Är
du seriös? Varför skulle man inte kunna titta på ringar trots att man varit gift i många år? Kanse har jag en anledning till att titta, vad vet du om det?
Jag har inte sagt att man inte är mogen förrän efter 25 år, det jag säger är att
förmågan att se konsekverna av sina handlingar inte är fullt utvecklad förrän man är i 25-årsåldern.
Jag har, redan från början, sagt att det finns mogna 18-åringar såväl som mindre mogna 30-åringar. Dvs jag har sagt precis det du säger; att det är
individuellt. Men generellt är man inte så mogen i 18-årsåldern. Och eftersom jag varit 18 själv vet jag det av egen erfarenhet.
Att jämföra en tråd i ett diskussionsforum på internet med en roman om pennalism på en internat känns inte vidare moget, men du kommer väl vara av en annan åsikt. Och det har du all rätt att vara! Jag hoppas att du snabbt förstår att andra har rätt att ha en annan åsikt än du också.
Nej, jag skäms inte alls. Sådana här uppläxningar biter inte på mig...