Jghkvgjnv skrev 2014-02-25 22:57:13 följande:
Chicita: var har hon skrivit att hon ändrar åsikt? Läste igenom hennes inlägg igen och nej, hon är faktiskt inte speciellt trevlig. Jag är jätteledsen men jag kan inte tycka det... Vid ett tillfälle tilltalar hon en medlem med "gumman" vilket är en väldigt välkänd härskarteknik.
Jag läste i alla fall ett inlägg tidigare där hon skrev rakt ut att hon hade insett att det ju inte verkar vara så som hon hade tolkat det först - som man menar, och att inläggen i tråden hade fått henne att se det, så att nu kunde hon se det med andra ögon.
Jag läste ett annat inlägg från henne där hon skrev att hon insåg att det kanske lät lite väl hårt det hon hade skrivit. Och att hon bad om ursäkt om någon tagit illa upp. Men att samtidigt verkade många inte läsa hela hennes inlägg. Och om man inte gör det - tja då får det ju en helt annan innebörd.
Och det kan jag hålla med om.
Jag orkar inte gå igenom hela tråden för att "bevisa" något.
Det finns även en chans att vissa inlägg har raderats för att någon har anmält dessa.
Men jag kan inte någonstans anse att det är ok att bete sig såhär mot en person oavsett om man tycker att den har idiotiska åsikter.
Att "poppa popcorn", "fixa kaffe" och jämföra trådstartaren med Gollum visar inte direkt på den mognad man vill påstå att man besitter.
Det här är inte längre en diskussionstråd - det är mobbing.
ThereseV skrev 2014-02-25 23:27:38 följande:
Jag tror det ställer till det lite att man själv lägger in egna värderingar och tolkningar av ord.
Vissa personer skulle ju tex aldrig säga att dom älskar något materiellt, det är reserveat för levande varelser.
Själv så har jag en hatar/älskar-skala både när det gäller materiella saker och personer. Det är däremot två helt olika skalor som inte går att jämföra eller är beroende av varandra. Jag älskar min man och jag älskar min ring, men "älskar" har inte samma innebörd eller "styrka" av känsla i de båda fallen. Kanske lite luddig beskrivning, men jag skyller på att det börjar bli lite sent. Hur som helst så kan jag absolut förstå att det låter märkligt att säga att jag älskar min ring till en person som inte tänker på det sättet.
Det är nog där det ofta går snett när man diskuterar, man kanske egentligen inte är helt oeninga, utan ord och uttryck har helt olika innebörd för olika människor, baserat på ens egna upplevelser och erfarenheter. (det är i alla fall största boven när jag och mannen bråkar..)
Precis. Man tolkar utifrån egna förutsättningar.
Blir man då upprörd så är det väldigt lätt att inte läsa igenom och ta in hela innebörden, utan man känner sig påhoppad och får ett behov av att "ge svar på tal".
Även om det kanske i slutänden inte var så olika åsikter ändå...
Alyllyra skrev 2014-02-26 09:42:19 följande:
...och den här tråden är ett bra exempel på att vi skulle behöva aktiva moderatorer på BT.
Det skriver jag under på