Hej,
Jag har inte läst alla trådarna och jag är i samma sits som du. Funderar över livet, barn eller inte etc. För mig har det alltid varit mycket skrämmande, men sedan jag börjat reda ut mitt liv så börjar jag ändå kunna se att barn kanske man ska ha någon gång.
Hur som helst. Jag tror att många tycker och känner att det är ett previlegium att få gå gravid, amma och hela baletten. Kanske känns det annorlunda när hormoner och annat börjat spela in, men min iinställning är att jag inte kommer att amma. Jag tror att det har med min kroppsuppfattning att göra. Bara tanken på amning får mig att känna obehag. Jag tror att det finns många fördelar med att amma, men det finns många som inte kan och deras barn tror jag inte mår sämre av det. Det är ju mycket kulturellt betingat också. I många länder (USA, England, Holland) är det inte alls självklart att man ammar. Jag ser dessutom att om jag inte är den som är "matpaketet" kan ju min man få samma närhet till barnet som jag om man har nappflaska. Jag tror att det är viktigare med kärlek än bröstmjölk. Barnet skulle känna av mitt obehag och kanske påverkas av det. Kontroversiellt kanske, men så känner jag nu.
Vi har även kommit överens att under graviditeten så ska heller inte min man dricka alkohol. Jag har ju inte valt att uppoffra min kropp i nio månader men så är det biologiskt och om han kan förstå detta genom att även han tvingas ändra sina vanor så tror jag att han kanske känner sig mer delaktig i graviditeten. Han kan få mer förståelse och även kanske känna mer glädje eller delaktighet när barnet väl är fött, att man gjort det tillsammans.
Bara några tankar, men jag tror inte att kvinnans främsta uppgift är att skaffa barn, man har ett egenvärde också och i dagens samhälle måste männen vara mer delaktiga på alla plan. Man får bjuda på det goda och dela på det onda. Jag tror att det är helt naturligt att känna oro inför detta och man är inte sämre människa, kvinna eller mor för det för att man inte längtar efter graviditet, amning eller trampet av barnafötter. Den dagen man bestämmer sig tror jag att det ordar sig.