• Lord_of_the_flies

Bilden av sin partner...

Hej alla!

Jag har nyss inlett ett förhållande med en kvinna jag känt via jobbet i flera år....

Vi har det jättebra tillsammans och jag har "jagat" henne MYCKET målmedvetet för att få henne hit.

Jag borde vara överlycklig men det är precis tvärtemot. Jag älskar henne, men den bild hon gett av sig själv på jobbet stämmer inte riktigt.

Jag föll för henne för att hon är en självsäker, duktig yrkeskvinna med väldigt kvinnlig utstrålning. Verkade väldigt skötsam. Måttligt med alkohol, inga ciggaretter, inget hångel på personalfesterna.

Nu vet jag att hon fram till för ett par år sedan (hon är 42) levt rullan ordentligt. 35 sexpartners, ett par one-night-stands. Rökt och druckit en hel del sprit.... Erkänner t.o.m. att hon haft "dåligt rykte" i kompiskretsen.

Jag känner mig blåst! Hade ALDRIG uppvaktat henne om jag vetat om detta. hon har sannerligen dolt det väl.

Jag är medveten om att jag är rätt konservativ. Dock utan dubbelmoral för jag kräver inget av en kvinna som jag inte kan leverera själv.

Jag har aldrig haft en "one-nightare". Hatar att hänga på krogen och blir äcklad av tjejer som trycker sig mot mig vid bardisken för att få min uppmärksamhet.

Det är inte det att jag inte litar på henne- hon är jättekär i mig.
    Jag mår bara så dåligt när jag tänker på henne i den miljön.

Är faktiskt redo att avsluta förhållandet trots att jag egentligen älskar henne...

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för synpunkter!

/Peter

• Svar på tråden Bilden av sin partner...
  • blåsippa

Jag tycker nog att om man nu inte kan glömma el acceptera den andres bakgrund vad de nu må vara. Som i detta fall, annan politisk åsikt, kanske en kriminell bakgund osv.

Kan man inte acceptera det (trots att man pratat om detta) o så att säga gå vidare o se personen idag, som den är så tycker jag man bör avsluta relationen.

Det är inte heller rätt mot den andra partnern vars bakgrund man ej kan leva med för då finns ju detta alltid med hos dennes partner el hur jag ska skriva!

Visst är det tragiskt om man hittat någon man älskar vars bakgrund visar sig inte alls vara den man trott. Ibland går den att acceptera ibland klarar men inte det.

Tycker nog att alla som skriver att man ska ha överseende med som i detta fallet hennes bakgrund men vi är alla olika o att
    om man fått en bild av en person som idetta fallet på jobbet o sedan visar sig hennes bakgrund vara något man inte kan acceptera ja då är det nog inte bara så lätt för alla att "rycka på axlarna" tyvärr.

• Ariel The Mermaid

Det jag reagerar mest på är sättet du beskriver hur ni "fick ihop det på". Du skriver att du fick jaga henne MYCKET för att få henne hit?! Vad sjutton menas med det? Jag vet inte hur du ser på förhållanden, men jag tycker inte att det lät speciellt hälsosamt! Ditt sätt att beskriva din partner och ert förhållande känns faktiskt allt annat än kärleksfullt.

Du skriver att hon har levt på ett sätt du inte kan stå för, men hur skulle du ha velat att hon skulle ha levt då? Fundera på hur du skulle ha kännt dig om hon bara haft en enda partner, vilken hon varit gift med och älskat otroligt mycket i 20 år - hade det kännts bättre? Jag tror att du skulle ha kännt dig "hotad" även av detta förflutna - bara på ett annat sätt!

Personligen föredrar jag personer med "ett förflutet", det är det som ger dem karisma! Jag skulle nog också känna mig tryggare med en person som hade provat något men valt bort det, än någon som aldrig provat..
    /Ariel

• Miiiaaa

Jag har bara två små frågor till trådstartaren:
    ¤ Hur länge har ni varit tillsammans?
    ¤ Hur länge uppvaktade du henne innan ni blev ett par?

• nano

Oj... jag tänkte egentligen inte skriva här, men när jag läst genom hela tråden blev jag så irriterad att jag inte kunde låta bli.
    Jag undrar vilka förväntningar du hade på en vuxen kvinna. Skulle hon ha suttit och hållt på sig hela livet genom i förhoppning om att en gång träffa just dig? Om det är vad du anser, tycker du att det är ett sunt resonemang? Givetvis har en kvinna på 42 år haft flera män- det är både sunt och fullkomligt normalt. Alla, män som kvinnor, har ett sexualbehov. Att vissa av dem bara har varit tillfälliga kontakter, och andra har lett till förhållanden gör henne inte på något sätt till en sämre människa. Jag måste också påpeka att det verkar vara en väldigt tolerant kvinna som accepterar en man som du. Själv tycker jag att du låter moraliserande, men det är bara min åsikt. Just detta skulle jag själv ha tagit som en stor varningsklocka, men tydligen är hon villig att bortse från det.
    Att ha ett förflutet och leva som den vuxna kvinna hon är, är inget hon borde skämmas för, och inget hon behöver ursäkta sig för.
    Hade du faktiskt älskat henne (för det tror jag inte för ett ögonblick att du gör, snarare älskar du någon slags drömbild av henne) borde du kunna bortse från dessa- i mina ögon- bagateller, om hon nu har ändrat sig. Problemet ligger alltså inte hos henne, utan hos dig, och för att citera en av tjejerna som skrev på första sidan av den här tråden: Gå i terapi.

• yrvädret

Lord_ of_the_flies:

Welcome to the 21th century!

Kanske är dags för dig att inse att dagens kvinnor är självsäkra, dugliga, har utstrålning och även ett LIV!
    Förstår ärligt talat inte dessa fördomar som vissa karlar dras med. Vem är du att döma? Om du ska hitta någon som ska passa in i dina "konservativa" drömmar får du nog börja leta på ett kloster, för jag har en känsla av att det finns måååånga kvinnor som haft ett annorlunda liv innan de träffade rätt man. Som sagt kan man inte bara sitt i ett hörn och vänta på att den rätte ska komma förbi en dag - man måste ut o kolla själv oxå, och dessutom passa på att ha lite kul på samma gång.

• EmmaPemma

Måste lägga mig i ännu en gång (den här gången får jag nog försvara trådstartaren lite).

Tycker att många inlägg varit lite väl hårda. Självklart kan man värderingar om hur man som människa bör leva och för en del är det inte okej att man byter sexpartner rätt ofta (för det måste man ju ha gjort om man hunnit med 35 st).Trådstartaren kanske inte själv har haft många sexparters, druckit, rökt och haft dåligt rykte - så självklart måste ha isf få ha funderingar ikring det.
    Lord_of_the_flies skriver ju inte att han respekterar detta beteende hos män heller. (Många här verkar ha uppfattat det som att det bara är kvinnor som han anser inte "får" ha för många sexpartners). Och om det skulle vara så så kan jag ju bara hålla med de flesta som har skrivit här, men man behöver ju inte döma ut honom på en gång.

Jag anser fortfarande att det är Du, trådstartaren, som måste ändra på dig för att få det att fungera - för hennes förflutna kan ju ingen ändra på. Du skriver ju även att du tidigare haft en flickvän med samma bakgrund och att det tog slut. Hur kommer det sig att du ännu en gång blir kär i "fel" tjej som du har svårt att respektera? Jag tror inte alls att det är omöjligt att hitta en kvinna i hennes ålder som haft få sexpartners (för det finns ju många som sysselsätter sig med annat än att ha sex, dricka osv under sitt liv). Däremot tycker jag det är onödigt att göra slut med den här tjejen om du verkligen älskar henne (men av ditt inlägg att döma verkar det lite tveksamt).

Lycka till iaf vad du än beslutar dig för att göra.

• Gerda

Det är väl hennes förflutna som gör henne till den hon är idag, den kvinna som du älskar?!

Det är heller inte du som ska stå för hennes tidigare liv eller värderingar - det är hon själv och det låter som om hon klarar av det galant.

• marian

Jag vidhåller att det *inte* säger särskilt mycket att man har haft sex med trettiofem män när man är fyrtiotvå år gammal. Det innebär 1,5 per år om man debuterade som tjugoåring.

Återigen, att stirra sig blind på ett nummer tjänar ingen på. Det säger absolut ingenting om hur den här kvinnan ser på sex, hennes värderingar och övertygelser. Det innebär inte att hon är lätt på foten, eller att hon tar sex lättvindigt. Det säger inte mycket om hennes livsstil. Hon har, enligt trådstartaren själv, bara haft "ett par" one night stands. Det kan bara innebära tre saker: att hon har haft flera uteslutande sexuella relationer, att hon har haft flera kärleksförhållanden, eller en kombination av dem båda.

Trådstartaren har inte nämnt att de har diskuterat hennes värderingar kring sexuella förhållanden. Jag tycker att de borde prata om det. Om han är av den åsikten att sex är någonting som ska sparas till bröllopsnatten, ja, då kan jag förstå hans betänksamhet. Om trådstartaren tycker att sex är någonting som hör ett kärleksförhållande till, då tycker jag att hans beteende är lite irrationellt. Han har inte nämnt någonting om hennes historia (annat än som ett nummer, vanskligt att gå efter i sammanhanget) och oss veteligen vet han ingenting om det själv.

Att man får dåligt rykte i en bekantskapskrets behöver inte heller innebära någonting. Jag har vänner och familjemedlemmar som har fått oerhört dåligt rykte, utan att ligga med folk till höger och vänster. Min syster blev baktalad och kallad 'sl-mpa' endast för att var och varannan kille förälskade sig i henne, inte för att hon betedde sig som en sådan.

• Smulu

Precis, det gick ett rykte om att jag hade haft sex när jag gick i mellanstadiet. Då hade jag som mest pussat en kille på munnen under klassfestens ryskaposten.

Många rykten beror också tyvvärr på avundsjuka. En lite snyggare/mer framgångsrik tjej som vågar vara sig själv "ska" enligt vissa tryckas ner i skorna...

• Cassiopeja

Har du tänkt på att det är hennes förflutna som har gjort henne till den kvinna som hon är idag och som du har blivit kär i!? Det borde väl vara det som är NU som betyder något? Man kan ju inte ändra det förgångna även om man vill.. Acceptera eller släpp henne om du inte kan det!!

Svar på tråden Bilden av sin partner...