• heleina

Nån som testat att fasta?

Är det någon här som har testat att fasta i en vecka?
    Jag har själv aldrig gjort det, men hittade ett upplägg med mat och dryck på expressens hemsida om hur man skulle lägga upp en veckas fastan.

Det ska ju vara bra för magen och för att rensa ut slaggprodukter i kroppen sägs det så jag satt och funderade om man inte skulle köra på detta, för en vecka.
    jag vill hemskt gärna höra era erfarenheter om detta! om det är någon som anser det som rent ut sagt farligt? eller bara bra för kroppen att få ut allt "slagg"?

MVH helena

• Svar på tråden Nån som testat att fasta?
  • vixen not a tramp

Alltså det här vet jag verkligen inte om det är sant MEN jag har hört att kroppen klarar bra av att rena sig själv från slagg. Det fastan gör är att frigöra slagg som gör mer skada än nytta när den "far runt" i kroppen. Är det någon annan som oxå hört detta?
    Hursomhelst så tycker jag att du ska testa, det är nog inte så lätt, men säkert skönt efteråt. Människan har ju fastat i hundratals (tusentals?) år så varför inte?
    Pulverbantning är ju en slags fasta och det finns det ju många här som har erfanhet av, inklusive jag själv.

• kanada

Ja, jag har fastat!Började med en nedtrappning enligt ett speciellt schema, vilket tydligen skulle vara bra så att kroppen hinner anpassa sig.
    Tänkte oxå att kroppen skulle få chans att "rena" sig och få ut slaggprodukter.
    Dock funkade det inget vidare!!!!!Jag drack teer och olika drycker som ex katrinplommonjuice, men jag mådde inte bra!!!efter ca 4 dagars fastande mådde jag jätte illa och kräktes!!!!Min kropp sa verkligen ifrån, den mådde inte bra!!!Gjorde det tillsammans med en kompis och för henne fungerade det ganska bra, men hon kände oxå efteråt att det lika gärna hade gått bra att ex. bara äta frukt i ngra dagar... Tror oxå att det är en slags myt det där med slaggprodukter. Man ska aldrig heller tro att man ska gå ner i vikt av fasta, då är man helt fel ute!!!!

• July

Jag har gjort det ett par gånger med nedtrappning, fasta och upptrappning igen. Nedtrappningen och första dagen av fastan gick bra men sedan blev det värre... Jag avskydde den där drycken man skulle ta (köpte fastepaket på hälsokostaffär med speciella drycker man skulle ta, typ juice och även buljonliknande dryck) och kunde inte få ner den mer än ett par gånger. Jag blev helt fixerad vid mat och kunde absolut inte tänka på något annat! Satt och lusläste kokböcker och fantiserade om allt gott jag skulle laga när jag väl fick äta igen.

Sedan blev jag skakig i kroppen, svimmade efter att ha solat och mådde allmänt dåligt med huvudvärk, illamående etc. Så jag kan inte precis rekomendera att fasta. Jag tror man "rensar ut kroppen" rätt bra genom att skippa svårsmält mat i en vecka och se till att få i sig massa vatten och andra nyttiga näringsämnen.

Jag har nyligen opererat bort alla visdomständer och gick då igenom en slags fasta första veckan när jag inte kunde äta. Jag drack en himla massa smoothies, milkshakes (ok, inte det nyttigaste kanske) och soppa som mer liknade buljon eftersom jag inte kunde ha i något som skulle tuggas. Det var mycket lättare än att fasta med äckliga drycker. Säkert gjorde smärtstillande sitt men ändå...

• Tjing!

Jag rekommenderar inte detta.
    Har testat att fasta i hela 5 dagar... (av 6 dagar) köpte ett fastepaket på hälsokosten, men var tvungen att avbryta för att jag mådde så dåligt. Är vegetarian annars så jag behövde inte trappa ner så mycket. Första dagarna kändes okej, förutom att jag var så himla hungrig hela tiden. (Har aldrig fattat att mat egentligen betyder så mycket för mig). Blev på snudd deprimerad på slutet. Kan tala om att hjärnkapaciteten kommer att gå ner skapligt under en fasta. Jag hade så himla ont i huvudet, kunde inte koncentrera mig alls på mina arbetsuppgifter. Jag kände själv att jag blivit "dum i huvudet" vilket var otroligt frustrerande. Flera i min omgivning snackade om denna kick man skulle få av att fasta. Den lös med sin frånvaro kan man säga. Och det där med att man rensar kroppen är bara en myt. Kroppen lever istället på dina muskler, dvs fettet blir kvar på kroppen, men du blir istället svag och orkeslös. Dessutom blir man knasig imagen på slutet.... Tja.. det säger sig självt. För min del blev den där fasteveckan rena mardrömmen och jag kommer aldrig att ens fundera på att göra om det.

Ursäkta, vill inte skrämmas, men upplevelsen blev så stark för mig och i samma stund som jag fick äta något igen så började jag må sååå himla bra. =)

Det finns ju sån där annan utrensande dryck.. typ tonidraine eller vad det heter. Prova att äta mer vegetariskt och drick rensande dryck istället, det tror jag är bättre för kroppen.

/ Bara min erfarenhet

• Ellte

Om man gör det rätt så ska man enligt uppgift må bättre...men då krävs verkligen att man får i sig ALLT kroppen behöver ändå. Att bara dricka katrinplommonjuice och buljonger undrar jag om det verkligen är bra :D

Har kompisar som fastat många gånger (varje påsk typ ;)) och som säger att det är det bästa som finns, man blir pigg, koncentrerad och mår så bra... Samma som när man går på "pulverdiet" (VLCD-very low calorie diet)... Kroppen bildar efter ett par tre dagar ketoner, kroppens eget knark ;) som gör att man inte svälter och mår kass utan tvärtom får en "kick"

Jag har aldrig fastat men jag har gått på en vlcd och jag mådde SÅ himla bra, efter ungefär tre dagar...innan det var det pissigt ;) Därför kan jag inte riktigt fatta hur man kan fasta EN vecka...då hinner man ju knappt börja få en lagom ketonhalt innan man börjar äta igen :)

• heleina

ok, tack för alla era svar. Det känns som att fasta inte är någonting för mig. Låter som att det sliter väldigt mycket på kroppen. Jag stuserar också heltid och har alltid mycket att göra så jag tror inte det är någon bra idé att testa detta...

Har dock hört talas om en produkt man kan köpa på hälsokost som kallas för biodrain eller något likande, den ska tydligen driva ut slaggprodukter. Får testa den.

Tack för alla era svar!

• Sussili

Jag har också fastat, men det var många år sedan. Höll på i nästa 1 månad - jag vet,det är inget att rekommendera!
    Började med nedtrappning med diverse safter körde sedan fastan, under ca. 1½ vecka körde jag enbart på vatten och sedan upptrappning. För mig var det väl för de flesta i början. Jag var jättehungrig först, hade huvudvärk osv. När jag kommit över problemfasen mådde jag jättebra. Jag kände mig på något vis smartare, precis som om jag fått rensa ut något som stog ivägen för min tankeverksamhet. jag vet att det låter konstigt men så var det faktiskt - men detta kom jag väl inte in i förrän efter ca. 2 veckors fastande. Det jobbiga var upptrappningen, fick börja med lite lite mat i taget. Det var ju särskilt viktigt eftersom jag hade hållit på så länge. MEN om du ska fasta så kör med de fastesafter som finns och kör inte bara med vatten såsom jag gjorde, då får du inte i dig den näring som du behöver

Svar på tråden Nån som testat att fasta?