• Blivande Fru G....

Kuvert avgifter...

Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?

Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?

• Svar på tråden Kuvert avgifter...
  • ztar

elora
    Måste bara lägga in att det kan verka VÄLDIGT konstigt för andra gäster att era nära "slipper" kuvertavgift, minns en tjej som berättade om hur hon och hennes pojkvän betalat kuvertavgift men att chefen till bruden och vissa andra "sluppit". Kan bli lite skumt.

Vi satte en kuvertavgift på 200:- per person, mest för att vi ville slippa få alla dessa glasskålar och prydnadssaker i all oändlighet. Och 200 kr täckte skumpa, förrätt, varmrätt, tårta, kaffe, avec och öl/vin till maten (rejält tilltaget). Men vi hade betalbar efter middagen p.g.a att slippa allt för mycket fylla.

Och det gick alldeles utmärkt, den vanligaste kommentaren blev t.o.m "200 kr? Va billigt!"

• Prinsessa 05

Jag tycker inte att det är OK med kuvertavgift. Det är ni som valt att gigta er era gäster kommer för att hedra er ska dom då betala er för att göra det?

Tycker i sådana fall att det är bättre att bjuda 10 personer som man har råd att bjua än att bjuda 100 som får betala för sig.

• ztar

Prinsessa 05
    Och jag tycker att det är okej, smaken är som baken. Gästerna har ju faktiskt rätt att tacka nej om de inte gillar att man har kuvertavgift, det är ju liksom inget tvång att komma. Var på ett annat bröllop i sommar där de hade kuvertavgift och vi tyckte att det var stlörtskönt att bara komma dit utan att behöva ränna på stan för att hitta en passande present (som troligtvis hade blivit mycket dyrare än vad kuvertavgiften kostade)

Men det är ju min åsikt, alla har ju rätt att tycka som de vill.

• Ängla

Tycker också det är ok med kuvertavgift om det är vad brudparet själva vill/behöver! Varför skulle det vara fräckt, de som tycker det har ju faktiskt möjlighet att tacka nej.

Dock tycker jag att 200 per person är allra max, för det går inte att "räkna" med att nån köper en present för mer pengar än så ifall det skulle va present å inte kuvertavgift som gällde. Sen får man också ta hänsyn till vilka ytterliggare utgifter som gästerna får kommer många av gästerna få resa över halva sverige för att gå på bröllopet & dessutom betala (dyrt?) hotellrum är det nog inte helt schysst att dessutom ta kuvertavgift, i alla fall ingen hög sådan. Detsamma gäller om man vill att gästerna ska bära högtidsdräkt (frack/långklänning) om så är fallet betyder det ju en rejäl extra kostnad för gästerna så då går nog kuvertavgiften bort enligt mig!

• luzorsus

ja för oss blir det 700 spänn för vår familj med två vuxna..............alldeles för mycket. skulle aldrig köpt så dyr bröllopspresent........

• luzorsus

tror inte heller att alkohol ingår hela kvällen utan bara till maten.

• ztar

Jag tycker att smärtgränsen för kuvertavgift går vid ca 250:-, det är ju inte meningen att kuvertavgiften ska täcka tex kläder, blommor dukning etc. Man vill ju inte gå "plus", utan det ska endast täcka maten och drycken. Får man pengar över efte det har man för hög kuvertavgift tycker jag.

Och finns det verkligen någon som haft kuvertavgift på ett frackbröllop? Det känns ju som attdet är att ta i lite...

• elora

Läste nåt inlägg där Prinsessan05 fnös över kuvertavgift. Lite trist tänkande för jag tycker ändå att man ska se till vilka slags personer man är som håller fest så att säga.

Och att bjuda 10 än 100 som betalar för sig, det lät lite barnsligt för vem känner inte med sig att "åå vi borde bjuda den och den" som man verkligen umgås med, men som faller bort då budgeten är i minsta laget.

Vi tänker gifta oss men har stor släkt och stor umgängeskrets där vi hamnar på 115 vuxna (!) och typ 30 barn i olika åldrar. Hellre emotser vi kuvertavgift som ett bidrag till vår fest istället för att rabbla upp förslag på prylar och annat jox som vi känner att vi har. Ingen av oss är vidare res-sugna, vi har två barn varav ett spädbarn. Resa kan vi i såna fall göra sen. För oss är det festen med våra nära och kära som betyder mest. Att de kommer och delar vår speciella dag. Inte banne mig tänker jag på att de just _hedrar_ oss. Det är väl ändå vi som är hedersgäster?

Alla som känner oss förstår nog avsikten med kuvertavgift. Som för många andra så finns det inga föräldrar som kan punga ut enorma bidrag på 10-15 tusen.
    Jag tror att kuvertavgift är på framfart i landet och jag tycker det är lika schysst att "önska" det liksom för de som önskar resebidrag.

• Ängla

Ztar, ja det vore rätt fräckt kanske att ta ut en kuvertavgift på ett frackbröllop!
    Men man gör ju som man själv vill.. Har inte hört om någon som skulle gå plus efter att de tagit ut kuvertavgift, det tycker jag är lite skumt, skulle jag betala 200 i kuvertavgift hade jag nog "räknat" med att kuvertet egentligen kostade i alla fall 400 eller nåt.

Är egentligen helt klart för kuvertavgift om det är det som brudparet själv önskar, men Skulle det visa sig att brudparet lagat all mat själv med relativt ´billiga råvaror, köpt det billigaste vinet på systemet & serverade på papperstallrikar, då hade jag verkligen funderat på varför de tog ut kuvertavgift...

• elora

ztar!!!

Hej! Måste svara på ditt inlägg.

Jag har 2 syskon och sambon likaså, och tycker det låter trevligare om de hjälper oss med annat istället för att betala kuvertavgift. Våra föräldrar kommer säkert fixa sånt de kan bidra med och det begriper nog våra vänner o övrig släkt med. dvs mostrar/etc) Så nog får chefen betala alltid *s*

Däremot undrar jag hur du/ni skrev i er inbjudan angående kuvertavgift och betalbar. Verkar som ingen tjurade över det sistnämnda? Jag antar ni bjöd på dryck till maten. Så verkar det för oss med.

:)

Svar på tråden Kuvert avgifter...