• Blivande Fru G....

Kuvert avgifter...

Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?

Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?

• Svar på tråden Kuvert avgifter...
  • sweetgwendolyn

alltså jag är en av dem som HELT är emot kuvertavgifter, oavsett vilket skälet är ("vi har inte råd och andra skall få sponsra vårt drömbröllop" till "vi har alla pryttlar vi vill ha"). det enda jag tycker är ok, och ett sådant bröllop har jagvarit på, är att man i inbjdan skrev just "vi har levt ihop länge och kan inte komma på saker vi önskar oss annat än bidrag till vår bröllopsresa" och det var helt frivilligt och ingen särskild summa. då kunde all lägga den summa man ansåg att man skulle lagt på en present. jag tycker attd etvar jobbigt änså, för då vet man inte vad som förväntades, men det gick ju att lösa genom att flera gick ihop (några köpte en vas och fyllde med guldtior). jag gillar inte detta heller men är mer ok än en kuvertavgift tycker jag

jag känenr att även om det var kuvertavgift skulle jag känna att man _borde_ ta med en present. konstigt att komma tomhänt. visst, mitt problem, men om jag känner så finns det fler som gör det. och ett bröllop skall ju ge goda käsnlor.

vi struntade i drömbröllopet och hade ett fantastiskt budgetbröllop. jag kunde inte på några villkor låta andra betal för min dröm.

f ö tycker jag att det nästan är ännu värre när man förväntas betala dyra resor och övernattningar i tjottahejti för att folk vill gifta sig i sommarstugan eller födelseorten o s v. det är ännu värre än kuvertavgifter. visst går det att avstå, och det skullejag göra om det inte var en person som stod mig så nära.

jag förstår attd et finns olika synpunkter, vad jag vill säga med mitt inlägg 'är attbara för att _ni_ tycker attde t är ok så finns det _många_ som inte känner så. just för attd et av tradition är så att man BJUDER till bröllop och de som kommer ger en GÅVA utifrån hur nära man är och vad man har råd med.

som det blivit nu skall andra vara med och sponsra en massa (emellanåt helt orealistiska) drömmar...

• marsloppan

CeciliaJ: Ja, tänk vi umgås ofta med våra "nära o kära" i div. sammanhang, på jobbet, fritidsintressen osv. Våra vänner är för oss "nära o kära", dvs. personer som vi delar det mesta tillsammans med på olika sätt o umgås OFTA med, vi människor har tydligen helt olika sätt att umgås med folk vilket jag accepterar - personligen skulle jag aldrig drömma om att döma vilka folk väljer att kalla "nära o kära".
    Bara för att du kanske har ett inskränkt liv som begränsar sig till umgänge endast en ggn per vecka med en snäv krets av människor tycker jag inte att du ska döma andra

• samebrud

Min släkt, de som jag umgås med på jobb och fritid och min M2B's släkt, arbetskamrater etc är våra nära och kära. Och till dem hör ofta en partner och ett eller flera barn! Så "listan" blir lätt över 100-tal. Och våra nära och kära, alltså över 130 personer, är lika värda. Vi har ingen klassifikation på hur mycket när och kär de är!

Vi har inte, vad vi anser, vräkt på med något egentligen på vårt bröllop. Vi åker i svärfars bil, vi syr våra egna kläder, ringen kommer kosta under 4000 kronor (vilket jag inte tycker är speciellt mycket för något jag ska bära på mitt finger för resten av mitt liv), vi åker ingenstans på bröllopsresa etc etc.

Och vi har väl egentligen struntat i vårt drömbröllop eftersom det vore att bjuda ALLA vi känner, NÄRA OCH KÄRA, på en hejdundrandens fest med mat och dans i många timmar.

Ni som är emot kuvertavgift: Jag respekterar er åsikt och ert sätt att göra. (Och förväntar mig respekt tillbaka!)Vi alla människor är ju olika och jag uppskattar att läsa andras åsikter. Man lär sig väl alltid nåt!

• elora

Jag skrattar på mig...

Har ni inte insett att hur man än gör så är det helt enkelt pengar som "byts emellan" oavsett om det går till "Resebidrag"/Duka/ eller festbidrag.
    Någonting betalar man ju för eller hur?

Och FESTBIDRAG tycker jag var ett kanonord som jag fick nys av en BT:are.

En bekant berätta oxå om andra kulturer där de ger festbidrag istället för present. Där ligger ju gästlistan lätt på flera hundra personer och ingen tycker det är konstigt -det är liksom kotym (hur det nu stavas...errrhh) att ge en slant, och allt efter egen förmåga.

• elora

SAMEBRUD:

Ert bröllop liknar vårt, våra "nära och kära" omfattar drygt 50 personer familj/släkt -som vi verkligen träffar o umgås med när det är festligheter (och även privat då de flesta bor nära).

Mina vänner blir min "familj" då det är min M2B som har stor släkt, och 15 nära kompisar (jepp det har jag!) med respektive ökar ju fort antalet i gästlistan ;)

Sen är det ju barnen...varenda kusin har ju fått barn så det plussar på och vi låter dem själva bestämma om de vill ha barnfritt eller ej. Många två-åringar blir det annars

Till alla andra som läser:
    För mig är det ett fritt land o åsikter är fria att sprida. Men det vore ju kul att se hur de som är emot kuvertavgift (FESTBIDRAG....) agerar när den dagen kommer då de blir bjudna på ett sådan arrangemang.

Jag kan tänka mig att de som anammar festbidrag har ingen annan möjlighet att få ihop sin stora dag på annat sätt.
    Vi har ingen rik familj som backar upp och ger BIDRAG på flera tusen kronor...istället hjälper de till med annat. Svärmor bjuder på bröllopstårtan, min mamma kommer hjälpa mig med dukning etc och annat praktiskt.
    För mig är detta mycket värt och visar att de bryr sig även om de inte kan bidra med det i pengar.

Så länge alla får gifta sig -det är väl därför vi är här?

• samebrud

Elora:
    Instämmer helt!!! Inget mer att tillägga för närvarande...

• Ängla

1 Jag tycker det är helt OK med kuvertavgift
    2. Jag tycker alla ska få tycka som dom vill
    3. Jag tycker att 200 är max man kan "begära" i kuvertavgift - för mer kan man inte räkna med att någon vill ge per person i present. Nåja max 250 kanske..
    4. Jag tycker det är fel att låta gästerna betala hela kuvertavgiften, exempel om middan´med dryck är 500 så betalar varje gäst 500. Enbart om det gästerna betalar hälften eller mindre tycker jag man kan säga att man "bjuder till bröllop".
    5. Personligen skulle jag vänta och ha bröllopet senare om jag inte kunde bjuda på hela bröllopet/alternativt upp till halva kuvertavgiften, tills dess vi hade de pengarna. Eller så skulle det bli budgetvarianten.
    6. Det är viktigt att komma i håg att gäster betalar för annat än bara presneten/kuvertavgiften. Vad är det för klädkod? Måste nån köpa klänning/hyra frack? Måste de flesta gäster färdas många mil? Måste de flesta gäster betala hotellrum? Är det troligt att möhippan svensexan kommer att kosta en del... Är svaret ja på någon eller alla av frågorna kan ju gästerna få betala flera tusenlappar, då tycker jag det är ännu "sämre" med kuvertavgift som är dyr.
    7. Om ekonomin tillåter skulle jag gå på kuvertbröllop oavsett kostnaden, men om jag svarat ja på ovan frågor är det i nuläget inte troligt att jag skulle kunna va med på bröllop kuvert avgift exempel 500 kr per person - var på bröllop förra helgen där brudparet bjöd på ALLT & ve dessutom bodde hos vänner - det kostade oss ändå minst 2500 med kläder, resa, svensexa, present på 500 (per två) etc, lägg till én extra 500 för det andra kuvertet & hotellrum för runt 700 så är vi uppe i 4000 för nåns bröllop...

1-7 - det här vara bara mina åsikter, vet att det är många som har helt andra & tur är väl det!

• mickelina

Ängla!
    mycket bra sammanfattat...
    glöms ofta bort att ett bröllop för gästen kostar en himmla massa pengar om det är resa och boende..sen sexorna ska vi inte prata om hur mycket som man kan få lägga ut..
    Är ganska så pank efetr ha varigt på 3 bröllop denna månad...

• Ängla

Mickelina, oj tre bröllop bara denna månad, jiiises, & sen sexor/hippor på det?
    Fattar du är ruinerad.
    Hoppas ni hade det urkul i alla fall!

• elora

Vi har precis oxå varit på 3 väldigt olika bröllop:
    Ett gay-bröllop (partnerskapsreg.), ett indiskt (vi och 400 andra) och ett "vanligt" kyrkbröllop.
    Till alla gav vi presenter för ca 350-400 kr. Resorna låg på mellan 35 mil och 1,8 km ;) Den långa resan planerade vi in i semestern så att bo på camping kändes kul med töserna (fast rått!!! Det regnade ju som attan, så tur har de fått -pojkarna).

Vi har ju ändå tur när det gäller våra gäster då de flesta bor inom "pendlingsavstånd" och åker hem på efteråt. De långväga bor hos sina föräldar så inga utgifter för hotell vad jag vet...

Däremot är frågan var VI tar vägen efteråt...stan är liten och det finns inga höjdarhotell direkt. Men Stadt får väl duga om inte annat...*tss*
    Eller vanliga sängen hemma som sambon föreslog *haha* Men det vet jag inte...lite mys vill jag nog ha!

Svar på tråden Kuvert avgifter...