Kuvert avgifter...
Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?
Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?
Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?
Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?
Själv skulle jag inte vilja ha kuvertavgift på mitt bröllop, men det är ju upp till var och en :)
Utgiften finns ju där ändå för gästen, om den hamnar på presenten eller på en kuvertavgift anser jag inte spelar någon roll. Du kan ju gå och lämna tillbaka alla de presenter som du inte har någon som helst användning för efteråt och leva för de pengarna i stället. Vad är skillnaden?
Tessideluxe:
Hej, jag har inte skrivit att vi ska bjuda våra gäster (så jag tar inte åt mig av det men vill svara ändå) :) men så här är det för oss. Ska vi kunna genomföra vårt bröllop som vi vill (med 3-rätter samt bordservering) så kommer det att gå på mer än 300kr/pers i kuvertavgift vilket betyder att vi står för en del av kuvertavgiften o gästerna för en del. Därför kan man säga "bjuda" ändå tycker jag. Kanske finns det fler som tänker så o därför skriver "bjuda"? Ville bara ge ett förslag på hur det kan vara, alltså att vi pratar lite "förbi" varandra. Kanske har jag fel..
Visst kan man tycka att då kan man väl välja ett annat ställe och inte ha 3-rätter t ex men då känner vi att vi vill göra detta en gång o då göra ngt extra. Då vi undanber oss presenter (vilket de flesta tycker är skönt, man slipper leta efter ngt man ändå inte är säker på passar) blir ju presenten till oss att våra vänner hjälper oss att fixa vårt bröllop och det är ju jättefint tycker jag. På det sättet blir det bra både för oss och för våra gäster. Men vi tycker så klart alla olika.
Kram
Annis
Jag tycker det är skillnad på att gäster spenderar pengar på en present de väljer ut själva (det finns ju Önskelistor på Cervera som man kan registrera och de kan nås från alla deras butiker) och en avgift de måste betala för att få vara där på er speciella dag. Hade mina vänner bett mig betala 300 spänn för att få vara med på deras bröllop hade jag nog blivit lite besviken, en present är ju något helt annat. Men vi har alla olika värderingar och det är ju NI som ska trivas med ett beslut och NJUTA av er dag :) Hoppas ni får en underbar dag :)
Ja, det är tur att smaken är som baken... Vi har valt att ha kuvertavgift och gästerna betalar bara för det de äter och dricker, INGET ANNAT! Jag respekterar allas åsikter och självklart skulle jag vilja bjuda på allt, men som jag skrev tidigare skulle VI aldrig kunna göra det. Och om vi skulle bjuda skulle endast våra föräldrar och syskon vara bjudna... Och då skulle det verkligen inte bli någon trerätters....
Förstår inte varför det är en förolämpning mot gästerna (varför nu de hamnade mellan citationstecken...?)att man har en kuvertavgift. 130 gäster är för oss ett kvitto på att vår släkt och våra vänner accepterar vår kuvertavgift. Personligen tycker jag det i sådana fall är mer förolämpande mot gästerna att "låta" dem köpa saker som ändå hamnar längst in i förrådet, eller lämnas tillbaka till inköpsstället... Men det är MIN åsikt...
Så, alla ni där ute: Kuvertavgift eller inte. Alla bröllop blir/blev förhoppningsvis så som brudparet önskat.
Såvitt jag vet är det i många kulturer ger man kontanter i bröllopspresent just för att bidra till festen och att man anpassar summan man skänker till ungefär vad man tror utgiften för festn är (+lite extra som present kanske). D.v.s. egentligen detsamma som kuvertavgift bara det att man där är säker på att få det utan att be om det
Jag har lite svårt att förstå varför man väljer det dyraste alternativet = restaurang med bordsservering när det går att hyra lokal med catering för bra mycket lägre penning. Skulle jag som gäst betala så vill jag iaf att brudparet gjort sitt yttersta för att sänka kostnaden. Inte att jag ska betala deras drömvariant av bröllop...
600 kr för en present är mycket om jag ska slå ut vad vi fick, vill bara säga det.
Och 130 gäster och uppåt kan väl knappast vara alla nära och kära? För även om man har stor släkt så umgås man nog inte med alla, jobbiga fördelsedagskalas i så fall.
Cecilia J: Du kan väl knappast uttala dig om vad som är nära o kära i det här fallet
Vi hade 170gäster på vårat bröllop, alla nära o kära dvs. folk vi faktiskt umgås med OFTA, ävern om vi inte firar födelsedagar tillsammans så var det en självklarhet att dess skulle bjudas till vårat bröllop.
Bara för att din släkt/bekantskapskrets kanske är liten tycker jag inte att du ska döma andra...
Hur folk gör med kuvertavg. tycker jag andra rent ut sagt ska sk*ta i, var och en planerar sitt bröllop efter sin förmåga och så länge gästerna inte protesterar så varför skulle okända människor här på BT tala om för andra vad som är rätt o fel i frågan
Det står var och en fritt att tacka ja/nej till ett bröllop där det tas ut en kuvertavgift, bröllopet är brudparets dag och brudparet själva vet bäst hur dom vill utforma sin dag.
Vi har oxå tänkt att ta ut en kuvertavgift istället för presenter för att kunna ha en sådan fest som vi vekligen skulle vilja ha. Har hört oss för bland våra vänner och familjer och det är ingen som tycker att det är något fel med det, tvärtom, de flesta tycker att det är en väldigt bra idé. Det är vår dag!!!
marsloppan, så ni umgås ofta med 170 personer? Du vet att det bara finns 365 dagar om året men ni umgås alltså med dessa 170 st flera gånger i veckan? Hmm...
Jag har också stor släkt men för det kallar jag dem inte för nära och kära, det var mest det uttrycket jag reagerade på.
Just på ett diskussionsforum blir det ofta debatter om rätt eller fel, hur mycket man tar åt sig är ju upp till dig. Jag vidhåller att kuvertavgift känns fel när man "bjuder" till bröllop. Och klart inte gästerna säger något, skulle inte jag heller göra, de är väl väluppfostrade.