Kuvert avgifter...
Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?
Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?
Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?
Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?
Verkar som att de flesta härinne tycker att det är okej med kuvertavgift.
Själv skulle jag inte kunna ta ut kuvertavgift då det känns som om gästerna ska "betala" för att få gå på mitt bröllop.
Men var och en gör ju som de vill...
Håller med dig elora.
Ska själv ha kuvert-bröllop o vi har dubbla mor o far föräldrar,så det blir en väldigt stor släkt.130 stycken.
Med välkomstbål,
Förätt-öl eller cider,
varmrätt -vin eller öl/cider,
tårta med kaffe champange,
snacks o varmkorv till natt vickningen
Blev summa 350kr.per vuxen.
Helt okey tycker jag.
Med dans o underhållning o en massa kul tillsammans med dem man tycker om.
klart man kan ta kuvertavgift!!!
Har varit på ett bröllop i sommar och ska snart på ett till där de båda tagit 250 kr i kuvertavgift :) Jag tycker att det är toppen, man slipper köpa present och ha ångest för att man köper fel och man vet att man hjälper brudparet att få det bröllopet de vill ha :) Bara bra saker alltså :D
Mia
Mafalk: Tack för uppmuntran ;)
Och ändå är vi rätt "billiga" -tänkte max 150-175 kr/vuxen vilket i stort sett täcker endast middagen så då står vi ju ändå för dryck och resten av kvällen (efterrätt, tårta, "chipsbord" och ev lite nattamat) ;)
Ännu inget exakt bestämt så vi får se hur långt vi kommit med sparandet i feb-mars innan inbjudan går ut ;)
Mafalk- när slår ni till? :)
Det där med kuvertavgifter är nog något typiskt svenskt, i mitt hemland vore det fullständigt otänkbart. Men jag förstår att de med extrema priser som gäller för restauranger och liknande här så kan det finnas skäl för en sådan lösning.
Summorna tycks variera rätt mycket men 100:- är ju definitivt inte särskilt mycket, det borde ingen klaga över. Vi är bjudna på ett bröllop senare i höst där man har en kuvertavgift på 450:- och det kan ju vara lite högt för en del. Man får ju känna sina gäster och är det någon man vet har det kärvt ekonomiskt men som man gärna vill ha med kanske man kan ta kontakt med den/de privat och låta dem förstå att kuvertavgift efter förmåga är ok också.
Ni som tar ut en kuvertavgift på era bröllop.. Exakt hur formulerar ni er i inbjudan?? Måste ju också framgå att man inte vill ha presenter..
Tips??
Vi har en rätt hög kuvertavgift , men ska göra allt som står i vår makt för att pruta på restaurangen Som det är nu ligger priset på 470 kronor för en trerätters middag inkl dryck. Det är på gränsen, men jag hoppas att restaurangen går med på att sänka priset!!
Samebrud:
Förstår hur du tänker. Vi funderar kring 300kr och det känns ju lite mkt men samtidigt vill vi inte ha presenter o då tycker jag att 300kr inte är särskilt mkt/person. En bröllopspresent kan ju gå på mer än 600kr menar jag. Å andra sidan kan man ju fixa fina presenter under 600kr oxå...mycket att fundera på det där. Men jag tycker iaf att det är helt OK med kuvertavgift och det får mina gäster "lov att tycka" de oxå.. :) Det viktiga är ju att vi kan göra vårt bröllop till det vi vill och att de som vi vill bjuda kan komma. Hellre kuvertavgift o vi får råd att ha det som vi vill än ingen kuvertavgift o inte den mat vi vill t ex men kanske presenter "vi inte vill ha" om du/ni förstår.. :)
Så känner iaf jag.
Kram
Annis
annis8
Precis! Vi hade tre val: Gifta oss borgerligt och gå ut och äta bara vår familj, gifta oss och bara bjuda på kaffe och tårta (de närmaste vännerna) eller göra som vi gör nu. Låta gästerna betala och så får vi ha det bröllop som vi drömt om! Vi har inte möjlighet att bjuda och vill inte låna pengar. Självklart skulle jag och min blivande vilja bjuda alla på allt, men för oss är det omöjligt!!!
Kram
Samebrud
Varför säger ni att ni bjuder gästerna? Det gör ni ju inte. Det är ju gästerna som bjuder er!
Jag skulle inte tacka nej till ett kuvertbröllop om jag hade råd att gå men att påstå att "hellre låta gästerna betala och få mitt drömbröllop än betala själv och inte få det jag vill ha" tycker jag är en förolämpning mot gästerna
. Kan helt klart förstå att man vill ha kuvertbröllop i stället för presenter, men att låta gästerna betala för att man vill ha mer än man har råd med tycker jag inte är ok.
Varför ska "gästerna" betala era bröllop? Personligen skulle jag nog mer uppskatta ett enkelt bröllop som jag är bjuden på, än ett lyxigt bröllop som jag får vara med att betala.
Själv skulle jag inte vilja riskera att några av mina gäster till bröllopet känner att de måste tacka nej för att de inte har råd. Hur mycket gillar ni egentligen era vänner när ni säger "Om man inte kan/vill betala är det ju bara att tacka nej"?