• Blivande Fru G....

Kuvert avgifter...

Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?

Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?

• Svar på tråden Kuvert avgifter...
  • Cecilia J

marsloppan, nej du dömer ju ingen. *asg*

"Bara för att du kanske har ett inskränkt liv som begränsar sig till umgänge endast en ggn per vecka med en snäv krets av människor"

Vad vet du om det? Har jag skrivit någonstans om hur jag umgås? Jag skrev bara att jag inte kallar "bekanta" för nära och kära... Varför alla taggarna utåt?

• marsloppan

Varför alla taggarna utåt Tja, kanske för att jag tycker att du hade en fördömande ton i dina inlägg...

Nåväl, nu tillhög du knappast min bekantskapskrets så varför bry sig överhuvud taget Du har din åsikt o jag min, är dessutom glad o stolt över att ha en stor härlig bekantskapskrets beståenda av både släkt o vänner som alla har en plats i mitt hjärta och betraktas som "nära o kära"

Ett litet ps, jag har sex syskon som alla har respektive plus allt mellan 1 till 6 barn, maken har fyra syskon alla med respektiva o x antal barn. En del syskonbarn har dessutom hunnit växa upp och blivit "stora" med egna familjer - ja det blir en hel del "nära o kära" mao så har vi turen att ha en stor släkt som vi dessutom har väldigt bra kontakt med = mänga nära o kära

• E+P

Här kommer min lilla åsikt som jag hoppas inte stör någon. Jag är lite kluven när det gäller kuvertavgifter. Hade jag själv blivit bjuden till ett bröllop med avgift hade jag inte brytt mig om inte summan var orimlig, typ 400-500 spänn. Det är lite mycket.

Men när det kommer till mig själv skulle jag aldrig ha kuvertavgift eftersom vi just vill BJUDA till fest. Vi har valt att lägga festen på ett ställe där de fixar allt, och visst, det kostar. Men vi sparar så gott vi kan och bjuder inga gäster för att vi känenr oss tvugna för att de "förväntar sig det" eller dylikt. Bara nära o kära som kan förgylla dagen, som vi vet vill dela vår dag med oss.

• samebrud

Vi hade kuvertavgift... Från början var det 470 kronor för en trerätters med två dryck. Men vi lyckades få ner priset till 395 för vuxen genom att vi bjöd på (betalade) en del av kuvertpriset. Vi är nöjda, alla våra gäster är nöjda. De har ringt i efterhand och tackat för en underbart rolig och välordnad bröllopsfest. Jag ångrar inte kuvertavgiften, men självklart hade vi velat bjuda på allt...

Vi hade slutligen 110 gäster. Det var 130 som skulle ha kommit men några fick tyvärr avböja men inte på grund av någon kuvertavgift!!!

• elora

Samebrud:
    Gött att alla var så glada o nöjda över festen!!! Har pratat med mina närmsta vänner och de flesta tackar nästan för ideér kring festavgift för då slipper de leta efter andra presenter ;)

Lycka till nu som nygift! Känns det bra tro? ;)

• samebrud

elora:
    Tack, det känns helt underbart att vara fru!!!

• Mattas

Här kommer en åsikt till. Själv skulle jag inte vilja ha kuvertavgift på mitt bröllop, men skulle självklart gå om någon av mina nära bjöd till det. Det jag har "hakat" upp mig på är att många skriver att "tycker man inte om kuvertavgiften kan man alltid tacka nej". Inte skulle jag vilja tacka nej om någon bjöd mig till bröllop, oavsett vad min åsikt om kuvertavgift är? Det är ju någon jag tycker om, och som vill ha mig på sitt bröllop.
    Det jag egentligen har emot kuvertavgift är att man förutsätter att alla betalar lika m ycket för presenten. 100-200kr/pers tycker jag är helt ok, då kan de flesta gå. Jag och min sambo hade nog lagt en 300-400kr tillsammans för en present, beroende på vem det var. Men när man kommer upp runt 350kr/pers hade vi inte haft råd. Min sambo pluggar, och jag är arbetslös så vi lever på ett studiebidrag båda två. Och jag hade tyckt att det var lite sorgligt att behöva tacka nej till någon jag bryr mig om för att jag inte har råd. Skulle nog inte heller vilja prata med brudparet "privat" och försöka anpassa, då känns det lite orättvist mot de andra gästerna.
    Som sagt, jag är väldigt kluven angående kuvertavgiften. Däremot tycker jag inte att man kan förutsätta att någon "kan tacka nej om det inte passar dem".

• plastfarmor

i mitt planerade bröllop är det 555kr för mat per person.. vad är en rimmlig kuvärt avgift på den summan?

• Ängla

Plastfarmor det handlar kanske en del om vad det är för gäster? Är de flesta välavlönade kanske man kan ha lite högre kuvertavgift.

Men som skrivits ovan jag tycker inte man kan förutsätta att varje person betalar mer än 200 kr för present så då borde ju inte kurvertavgiften ligga högre. Det är min åsikt.

Får jag som jag vill kommer vi att be om en "förklädd kuvertavgift" istället för presenter, att de som vill kan lägga ett festbidrag i sparbössa. Men jag skulle inte räkna med att alla kunde lägga och jag skulle inte räkna med att alla som la kunde lägga mer än 200, gör det de blir det en extra bonus. Men min sambo är än så länge emot idéen.

• elora

Ängla: Ja det är väl du o jag som har den idén i ärmen. Har haft en tuff höst och ännu inte hunnit börja spara vidare mycket (dvs NOLL) och vårt största hopp ligger i att vi får skattepengar som "vanligt". Men nu har ju jag "fyndat" kläder åt både mig och sambon, tyvärr fick jag inte stilla min nyfikenhet ikväll då kostymen kom hem (postorder) för han glömde prova den innan han somnade hos tösa *s*

Men hoppet är väl det sista som dör? *s*
    Och idag kom bekräftelsen på att vi bokat kyrkan...gissa om det gick en ilning i kroppen ändå att läsa raden för "Brudgum och brud"...hihi...

Annars då? Hur långt har ni kommit och vilket datum blir det?
    30 sep för vår del...2006 så klart.

ciao! ;)

• Ängla

Hallå Elora!

Nä vi har inte hunnit spara knappt nåt, hick hick och vi vill bjuda närmare 90 gäster. Vi har hitatt drömställena nu i alla fall, ett för vigsel, mingel och övernattning och ett som ligger brevid för middag och fest. Lutar åt 14 oktober men kan bli 7 oktober också.

Bra att ni kunat boka kyrka det får man inte här ännu, härligt att ni fått bekräftelsen, måste som sagt va en mysig känsla... Hihi det ska bli bröllop för er!

Och för oss också, vi får hitta pengar på annat sätt, hoppas på att få kanske 30 000 i bidrag av våra föräldrar (allt som allt 30 000) sen har vi det så bra att vi gjorde ett riktigt klipp när vi köpte huset så vi skulle kunna höja upp våra lån typ 30 000 och det skulle bli en mer kostnad på typ 30 kr i månaden eller nåt sånt..

Hänger du på några fler trådar hör på BT?

• elora

Ängla: Så skönt det vore att få bidrag till bröllopet! ;) Och att höja huslånet verkar inte helt omöjligt för oss heller men jag tror det inte går än då vi har bundit bottenlånet i 2 år till *snyft* Men men, vi ger oss inte! Skulle det krisa sig så ordnar det nog fram sig med pengar på ett eller annat sätt. Vad är liksom skillnaden på att höja huslån mot att ta en extra kredit ;)

Svar på din fråga; Sept-06 tråden är väl den jag gluttar lite på men annars svarar jag väl både här o där...
    Du då? ;)

TREVLIG HELG! Vi ska hälsa på kompisar i deras nya hus!!! KUL!

• Ängla

Oj Elora hade missat ditt inlägg!

Jag hänger på okt2006 men det är inte så mycket aktivitet där. Kanske borde vi ha en "allmän höst" tråd dessutom? Känns dumt om jag hänger på sept, men det vore kul att snacka med dig igen & denna tråden stänger ju snart..

Fin Fiiiina ringar, spciellt din! Härligt! Jag tycker inte de är så udda, fint med den stilen på ringar, mönstret var kanske lite annorludna men superfint. Vi ska nog göra om min mormors vigsel och förlovningsring!
    Trevlig helg!

vi hörs kram Ängla

Svar på tråden Kuvert avgifter...