Hur finansierar ni era bröllop?
Vi sparar också. Lägger undan 1000:- var/månad, började i januari. Vi gifter oss 19/8 2006, så då bör vi ha fått ihop c:a 35-40000:- i sparpengar. Därutöver ska jag FÖRSÖKA stoppa undan extra när jag får sång-pengar. Jag sjunger själv på bröllop nämligen, samt konserter o dyl... Det är dock rätt svårt att verkligen stoppa undan pengarna, det finns många hål att täta.
Jag har ingen aning om ifall vi får något bidrag från mina eller hans föräldrar. De har inte sagt något, och jag skulle aldrig få för mig att fråga, så vi får väl se om det kan bli något välkommet bidrag...
Tyvärr är budgeten jag gjort här i planeringsverktyget på BT uppe i runt 60000:- , så vi får väl se hur det ska gå. På något sätt ordnar det sig nog! I värsta fall får man ju börja göra avkall på saker som man kan tänka sig avstå ifrån. Kanske göra billigare inbjudningskort, billigare alternativ till mat (det är ju det allra dyraste!) osv.
Sambon har också lite extrajobb, så han ska med lägga undan de extra pengarna som han får in.
Vi kommer under 1,5 års tid spara 1000kr var i månaden (detta är mycket för oss som är studenter!). Detta går mestadels till vår bröllopsresa som är det vi lägger tyngden på rent ekonomiskt. Sedan kommer vi nog använda lite pengar från den vinst vi fick när vi sålde vår gamla lägenhet. Fästmannens pappa vill ev. bidra lite, men detta blir mer ett plus i såna fall, vi kommer ha råd ändå. (budget: ca 15-20 000 för enkelt bröllop för 25 pers, resp. ca 35 000kr för bröllopsresa)
vi önskar pengar och presentkort som bröllopsgåvor istället.
Vi har inte ens med bröllopsresan i vår budget... Vi ska önska oss pengar eller presentkort till resan!
Jag tycker som Sanasol_ att de är mkt kosntigt att låna till sitt bröllop. Har man inte råd så får man vänta lite längre o spara. Eller så får man försöka göra de så billigt man bara kan. Fast jag har iof samma åsikt när de kommer till de mesta som resor och så oxå. Har man inte pengarna så har man inte. Känns konstigt att använda pengar som man inte har. De är en sak med kapitalvaror. Som bil, hus osv. Då man inte har något val.
Men men, de är bara en åsikt i mängden o alla ska ju göra de som känns rätt för dom
Miss Niles, Sanasol_:
Visst jag håller med att det är konstigt att låna mycket pengar som skall spenderas på en enda dag. Men så skall ni inte se det.
Se det istället som så, att det är superbra för vår svenska ekonomi att vissa människor kan tänka sig spendera stora belopp som de inte själv har råd med. Och sen gå och betala av det i flera år.
Vi kör på budgetvarianten och ska börja spara nu när min inkomst börjar rulla in. Det är 10 mån. kvar. Prioriterar bröllopsresa före stor fest.
Vi hoppas, hoppas att mina föräldrar (morsan främst) ska bli lite mer positivt inställda till det hela och kanske bidra med en liten slant...
Lippi, det var ju också ett sätt att se det! haha
vi sparar så mkt vi kan, och tar extrapass som vi lägger undan pengarna ifrån. utöver det får vi ett bidrag från mina föräldrar - skillnaden mellan den "göra-allting-själv"fest vi hade planerar och den fest de bad oss ordna, en där vare sig vi eller de behöver jobba.
jag kan däremot helt klart förstå de par som väljer att sas spara i efterhand, dvs ta ett lån. under förutsättning att det inte rör sig om allt för mkt. men säg att ett par jättegärna vill gifta sig på juldagen, fast i den takt de kan spara så har de eg inte råd förrän till påsk eller midsommar. då tycker jag inte det är så farligt att fortsätta spara ett tag efteråt i stället för att antingen skjuta på bröllopet (då ångrar man sig nog) eller stryka något som känns viktigt för dem (brukar också leda till att man ångrar sig).
däremot så har jag svårt att förstå om man säg skulle låna 150000 på ett bräde till hela bröllopet, det känns lite väl magstarkt för mig.
men tack & lov lever vi i ett land där alla får hitta den lösning som passar dem bäst - vare sig det är spara, låna eller bli sponsrade på ett eller annat sätt (och då menar jag med både tid och arbete)