• Felice

Hur finansierar ni era bröllop?

Hur finansierar ni era bröllop?

• Svar på tråden Hur finansierar ni era bröllop?
  • Butterscotch

Nej, jag har heller inga moraliska åsikter om lånandets vara eller icke vara, det är upp till varje individ. Eller förresten, det har jag nog visst det när jag tänker efter - för ett tag sen var det nån här som skrev om att hon gärna ville låna pengar till sitt bröllop men att de redan hade så mycket skulder att banken inte ville låna ut mer pengar till dem. Då tycker jag att man helt har tappat konceptet om pengar - och att det är dags att rätta mun efter matsäcken!

• tvillingsjäl

Har man en buffert sen tidigare så är det väl okej även om jag personligen skulle tycka att det var jobbigt att betala av en dag i flera år! det jag däremot tycker är viktigt när man lånar pengar är att alltid räkna på en högre ränta än vad det är i dagsläget..då slipper man obehagliga överraskningar senare när räntan stiger...

• E+P

Vi räknar att bröllopet kommer att kosta 40000. Min syster bor hos oss och för det får vi 2250 kr/månad av pappa. Visserligen så kostar hon ju lite i "drift", men inte så himla mycket. Så man kan ju se det som ett garanterat sparande under de 9 månader hon bor hos oss. Sen tar vi de skattepengar vi fått i år samt de vi räknar med nästa år, ca 10000 och sen får vi 5000 i julklapp av min m2b mamma. Så det blir 35000 ca, och resten har vi på vårt vanliga sparkonto. Mamma har sagt att de kanske ska bidra med en summa pengar iaf, men det tror jag när jag ser det. Bättre att utgå från att man fixar det själv.

• Aurella

Vi sparade också höjde vi upp ett banklån vi redan hade med 10.000 till, dessutom betalade mina föräldrar min klänning - min sminkning och frisyr och all alkohol till festen. Hans mamma betalade vår bröllopslunch.

(Inget av detta var något vi hade bett om innan eller så.)

Sammanlagt gick hela bröllopet på ca 30.000.

• Pollymia

Jag skulle aldrig låna pengar till att ha en fest, vilken fest det än må vara! Men alla gör som de vill. Tycker inte heller det är speciellt god etikett att ha kuvert-bröllop.

Min sambo friade i januari och vi satte datum direkt så vi hade bara åtta månader på oss. Då jag var arbetslös visste vi att vi inte kunde lägga undan massor så vi rättade planeringen efter det. När mina föräldrar fick reda på att vi skulle gifta oss erbjöd de sig att betala hälften, dvs 10 000 kr eftersom vår budget var beräknad till ca 20 000. Nu har vi överskridit den och totalt blir det väl kanske 25 000 kr så vi har levt på luft och kärlek på sistone, fniss. Ev kommer hans pappa betala fotografen.

• lokatt

agronom:
    nu när jag vaknat till liv också: tackar...

• Liten med Mindre

Har räknat med att betala allt med sparade pengar.
    Förlovade oss den 8 januari 2005 och ska gifta oss den 3 juni 2006 så det är gott om tid att spara ihop pengarna på.

Om någon av våra föräldrar bidrar ser vi det som en positiv överraskning :)

• Ängla

Det där med lån eller inte lån
    OM vi skulle få för oss att låna på banken istället för att spara de 30 000 som saknas så skulle det bli en merkostnad på 30 kr i månaden, för att vi lånar upp en slant på vårt huslån (har haft tur med ett hus som ökat i värde) så jag skulle absolut kunna låna på banken till bröllopet. Skulle nog inte kunna tänka mig att ta ett helt nytt lån & betala flera tusen extra i månaden, men det är ju bara jag. Alla gör ju som de vill...

• vithajen

Vi ska forsoka att spara 5.000 kr per person i manaden med borjan i januari. Da har vi sju manader pa oss och hinner fa ihop 70.000 som forhoppningsvis racker.

• joan

Vi har räknat med att betala allt själva och började spara drygt ett år innan bröllopet (vi gifter oss i oktober i år). Förutom en fast summa varje månad har vi satt av "extra inkomster", t.ex. min övertidsersättning och sambons skatteåtebäring på ett särskilt bröllopskonto.

Sedan visade det sig att vi har turen att mina föräldrar vill betala en del av middagen + tärnans (min systers) kostnader vilket gör att vi får lite pengar över till bröllopsresa Det hade vi annars prioriterat bort om pengarna inte räckt hela vägen.

Svar på tråden Hur finansierar ni era bröllop?