• Miafina

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

Jag måste, appropå egentligen ingenting säga att: Tänk vilket vanedjur man är.

Jag vet att jag gnölar ibland, och inte alltid går ner så mkt som jag skulle änska... Men å andra sidan så inser jag ju själv att mina "krav/önskningar" ibland är rätt absurda =)... Men det är väl för att det är så mkt att ta bort och man vet att det går tyngre längre fram.

Men jag måste säga att sådan som i början på året såg helt hopplöst ut och som var stora plågor och fasa... Som att vara utan godis..... är numer en "baggis".... Jag kunnde ligga och störtgråta och vrida mig av magsmärtor om kroppen inte fick godis/ordentligt med socker en endast dag. Alltså jag klarade mig inte utan det någon enda dag.

Det är väl olika för olika människor men för mig har det varit ett om inte helt så iaf 3/4 helvete att ta mig dit jag är idag... Och jag ser med optimism på fortsättningen. Att hänga i och göra saker oavsett vad psyket säger tycks bra ibland.

Och det är ju helt ovärderligt att ha sådant stöd som man har här. Tips, uppmuntran och ibland brasklappar gör kampen lättare =)

Ville bara skriva det, eftersom jag tänkte det =)

• Miafina

Drakdal - Öhhm... tack =) Men varför det ? *smått oförstående*

• Miafina

Solstickan, Sweet saint och om ngn mer har en OB - Jag har tränat 2 dagar på den nu. Idag trampade jag på i 23 minuter med ett genomsnitt på runt 15-16 i hastighet. 5 km (för jag antar det är km den visar) blev det.. men den påstår att det är 75 kcal förprukade.. Kan detta verkligen stämma ?
    Med tanke på att en rask promenad = ca 5 km på 1 timme ger ca 300 ???
    Jag tycker att det borde vara betydligt mer att stå och trampa här, eftersom 23 min/5 km är ett helt ok joggingtempo ??

Eller är det att det här är såå mkt lättare än både jogga och gå?? För jag går hellre 2 mil än står en ½ timme på denna, med avseende på "jobbigheten".....

Tycker det verkar skumt, eller finns det ngn förklaring som jag inte har fattat ?

• Miafina

BLä... hur mkt olika bud finns det på hur mkt man förbränner egentligen... f*n... jag blir itne klok på ngnting längre ju

• Miafina

Solstickan - JO klart att det är bra effekter det med =)

Men jag vill ändock ha koll på ungefär hur mkt kalorier jag gör av med, för att ha kläm på kaloribalansen.

Det är viktigt eftersom jag inte äter GI eller ngn annan metod som det finns "schema över" utan går ner med hjälp av kaloriintaget.

Men frågan var, verkar det stämma för er?
    Är det vår som är felinställd eller är det tänkt att den skall visa så?

• Miafina

Sweet saint - =).. tack.. jo det var lite så jag funderade... Att det kan ju omöjligtvis vara så att man förbränner mindre genom att köra på den än en långsampromenad liksom.

Men din räkning där låter vettig... blir ngnstans mittemellan rask promenad och jogging/springa =)

JO det där med vikten spelar ju in.. men med tanke på att jag är plus plusare så kan jag troligen räkna ganska högt =).. Men jag brukar ändå räkna på ngt "medel" för att ha lite felmarginal =)

Men jättebra, då har man en riktlinje iaf =) Tack tack tack!!! trodde jag skulle strypa maskinen där ett tag =)

• Miafina

Tvillingsjäl - Bra idè....

Ännu tvivlar jag dock på att jag tränar för lätt eftersom det känns som att jag håller på att dö... =) NÄ skämt åsido, det känns så, fast det går över väldigt snabbt... jag är förvånad över hur fort kroppen återhämtar sig... Jag brukar vara död i en timme efter jag gjort ngt... nu känns det "som vanligt" efter typ 5 minuter =)

Har träningsvärk i vaderna efter igår =)
    Körde ett pass till igår... på 3,5 km... så 8,5 km totalt... *stolt över mig själv*

Har varit nga jobbiga dagar, känns som jag bara samlat på mig en massa vatten och kännt att jag svällt istället för att droppat, men eftersom det var lingonveckodags så fanns ju en förklaring... Så nu känner jag mig som en vattenballong... Så minus på söndag är bra, med allt det vattnet =)

Nu har mina fingrar magrat ordentligt iaf.... Tidigare så kunde jag tappa förlovningsringarna om jag tvålade in händerna eller så.. av naturliga själv... nu riskerar jag att tappa dem lite när som. Beror väl delvis på att jag är kallare nu än tidigare, eftersom jag alltid varit som en bakugn.... Men nu törs jag knappt använda dem eftersom jag är orolig att jag skall tappa någon av dem, eller båda utan att märka det.....

Det blev långt, men vad gör man inte för att skjuta upp på städning =)

Lycka till från vattenballongen =)

• Miafina

Carlssons pling - välkommen !

Då vet du iaf hur du gör för att det skall funka för dig =)

Jag har själv slutat röka, fast efter jättekort tid, innan jag blev fast i det, så jag kan nog inte säga hur det är att sluta...
    Men fördelen är väl att man får lite "gratis kondition", att syreupptagningen förbättras... Så man kanske kan motionera lite mer och på så sätt få bort sluta-röka-kilona?

Ingen aning, jag bara spekulerar... Men oavsett så välkommen, häng på, hoppas du skall trivas här och lycka till =)

• Miafina

Ohh härligt väder =)

Ska bli riktigt skönt att gå ut nu, även om det biter ordentligt i kinderna av kylan =)

• Miafina

solstickan - Jag vet hur det känns... Jag började året med att dra ner vad som för mig var väldigt mkt på mat och godis..... och tyckte jag skötte mig utmärkt.... 4 veckor gick utan att ett skit hände, det enda som hände var att jag gick UPP 1,5 kilo.

DÅ blev jag heligt förbannad och bestämde mig för att antingen ger jag upp helt, eller så kör jag absolut stenhårt. Om inte det skulle funka så får jag gå och kolla upp ämnesomsättningen.

Men jag kände att "nej f*n heller att jag skall ge upp"... Så då gick det på ren ilska att slopa godiset, och mkt annat. Jag började med en "variant" av GI... Jag struntade i de flesta kolhydrater... inte frukt och sånt, men pasta, vitt bröd och potatis, ris. Åt grovt bröd.

Men om du tycker det är svårt med godiset.. försök att minska på mängden, eller att du inte äter alla dagar (hur ofta du nu äter det)... Så för att ta mig själv som ex... jag åt säkert (minst) i genomsnitt 3 hg per dag... Så jag skulle tro att även en nedskärning till 1 hg per dag, eller kanske 2 hg 3 ggr i veckan gör skilland.

Jag tror ingen av oss här är expert på hur man bäst bör göra, men bara att avstå ngn dag utan att "lägga till motsvarande" nästa dag borde vara bra... klara en dag utan först, sedan kanske 2 osv....

Men oj vad det är svårt, det vet nog vi alla..... Finns väl ingen "lätt" väg den första tiden.. fördelen är att det blir lättare allt eftersom ( i de flesta fall )

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.