• Miafina

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

Jessie - JO men det är ju det som är det märkliga... Varken min sambo eller någon annan tycker att det ser ut som jag på kort... Jag hatar iofs att vara med på kort, så det kan ju vara så att man kryper ihop och gör sig till en boll pga det.

JAg förnekar verkligen inte att jag är stor, det vet jag så väl.. men "problemet" är att jag varken känner mig eller tycker att jag är så stor... Ingen aktiv förnekelse, utan en dold isf =)

Men kort på kylen.. nej då skulle jag svälta mig... = inte äta ngt alls, för jag skulle bli så deprimerad, så det skiter jag nog i =)

Nu blir det lunch, börjar bli trött i huvudet av pluggandet, och kall om fingrarna av skrivandet....

Kör hårt =)

• Miafina

Jag kör inte på GI, men svarar på den första frågan... vilket som är bäst...
    Svar - INGEN ANING =)

Men varför är de emot VV kan man ju fråga sig, det är ju vanlig mat - enligt kostcirkeln - fast man får ta de olika bitarna i vettiga mängder.

Men det var väl ungefär så de menar genom att "festa" på helgerna också.. att man får äta allt, fast inte hela tiden ?

Emot GI, tja jag vet inte nog för att svara på det, men att äta fullkornsprodukter och dra ner på socker skulle de flesta må bättre av oavsett så...

Tanken de har är väl bra, men förstår inte varför de sågar andra dieter som ändå menar att man skall äta riktig mat.

Pulver finns ju en anledning att såga.. Även om dem är bra för det snabba (men kanske inte så hålllbara) resultatet...

Min gissning..... rätt eller fel, vem vet ?

• Miafina

Att sockerjakten är absurd kan jag ibland hålla med om.. men de allra flesta av oss (och även dem som inte är överviktiga) äter FÖR mkt socker.... Så att tänka på det är ju bra, men att bli helt vanvettig och inte kunna äta melon låter ju rätt dumt (i ett längre perspektiv)

Att folk går upp efter att ha slutat viktväktarna beror troligen i regel på att man går tillbaka till sina gamla vanor. Och det klart man går upp då, eftersom man gjorde det sist...

Håller med helgonet - OM man äter husmanskost och festar på helgerna, då kommer man få gå hungrig för att gå ner i vikt.

• Miafina

lebrah - men även om man går ner mkt i början så avtar ju oftas effekten efter ett tag... eftersom det finns mindre att ta av, kroppen vänjer sig osv.

För egen del... första veckan 4,4 kilo, andra veckan 1,8... och troligen kommer jag inte att gå ner mer än max 1,5 denna tredje vecka.... Isf blir jag glatt överraskad =)

Jag vet hur det är att vara otålig... sååå mkt, men å andra sidan så sägs det ju att en hälsosam viktnedgång som ger möjligheter att bibehålla sin vikt efteråt är 0,5-1 kg per vecka..... Så allt över det borde man väl se som en bonus....

Men jag vet, jag är lika "girig" som du =)

• Miafina

Oms - jag tycker precis som lebrah.....

Jag har iofs inte gått på viktväktarna helt och hållet, men har en mor som gjort det flera gånger sedan 70-talet, så det har varit en hel del VV-snack hemma.

Hon har gått ner varje gång, efter sina graviditeter, och varit nöjd med det... Men sedan så har det som sagt "kommit smygande"... större portioner, man unnar sig ngt extra, utan att ta den där extra motionsrundan osv....

Vad jag känner är problemet att hela min familj är/har varit överviktig.
    Min far är gubböverviktigt.. dvs han har lite extra på magen.. Min syster är större än jag är, och jag är stor.Min mor har som sagt gått ner i vikt, och lyckats hålla sig bra.

I vår familj har vi sällan ätit nga större mängder smör, grädde, bullar, kakor eller andra sådana saker. Vi har ätit mest vegetarisk mat, och skär bort fettkanter de gånger vi äter kött, lättprodukter osv.

Trots detta var vi alltså överviktiga... Detta berodde alltså inte på att vi ätit fel mat, utan för mycket.

Så jo jag tror att även om det är en kostomläggning så är det lätt att man övar på portioner tex.

Men det är säkert olika.... Det är bara min erfarenhet och tro.

• Miafina

ökar på skall det stå

• Miafina

Oms - JO visst, bara man hittar det som passar för en själv så... Är nog det bästa.

Jo i längden är ju lågkalori inget bra alternativ, utan som du säger, för en kick i början.
    Man kan ju också göra så om man vet med sig att man har lite dålig diciplin att byta ut 1 mål - inte flera..... om man klarar det så sparar man i regel en del där.

Angående det där med ämnesomsättning så var det ngn artikel i.. öhmm kom i form kanske =).... om att man får gå på lågkaloridiet väldigt länge om det skall göra ngn kännbar effekt på ämnesomsättningen. Och så länge vara generellt inte en bantningskur, så man skulle nog inte behöva vara väldigt rädd för det iaf.

Men det finns ju så mkt rön hit och dit så man vet ju knappt vad man skall tro på längre =)

• Miafina

Det kan bara du själv svara på... Jag tror nog att folk förstår om du säger att du inte vill bryta en bra trend... MEn å andra sidan, så är det ju du som måste välja.... Det kan ju kännas tråkigt för dig själv att sitta med stekt ägg, eller vad det nu var. Men frågan är om det itne är tråkigare att behöva "göra om" 1½ kilo eller vad det nu blir...

MEn det är ju bara du som kan bestämma hur viktigt det är för dig... =)

• Miafina

Fuskat idag.... Jag ställde mig på vågen... Det kändes som att det har gått ganska bra, och eftersom jag har en tenta idag som nog kommer gå åt skogen så behövde jag lite uppmuntran... och det fick jag =)

Vågen visade på 1,9 minus sedan i söndags =)
    Och jag mätte mig igår, iom att jag inte gör det direkt regelbundet, och nog hade det försvunnit några cm i midjan och någon runt höften... mätte inte så exakt, eftersom det inte var på morgonen och med kläder, men minskat måste det ju därför gjort =)

• Miafina

Lebrah - Tack =)
    Ja visst gör den det... Riktigt längtar till söndag då det blir riktig mätning, tycks vara bortåt 5 cm som försvunnit på båda ställena =)

Tentan gick åt fanders, men det var väntat och fullt begripligt, så det tar jag med ro =)

Kör hårt tjejer =)

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.