• Lapinette

Glamour, mon amour!

Sorry Gemma, trodde du visste allt! MUS är Make Up Store. Ska dit och lära mig en bröllopssminkning och får sen ta produkter för 495 kronor (som kursen kostar). Har gjort det förr men då var det självfallet en party-sminkning jag var ute efter...och det lyckades ju!

Så Shanghai är nästan som Frankrike. Jag menar min blivande ska alltid vara gentleman och bära allting (nästan) men han skulle aldrig komma på tanken att bära min handväska. Där någonstans skulle han förlora sin manlighet.

Oj, ingen morgongåva! Jag har absolut berättat om denna svenska mycket fina tradition. Jag har min morgongåva till honom väl gömd hemma och jag tror han har ångest över vad han ska ge mig. Jag önskar mig ett smycke (dock ingen mer ring!). Gärna något i samma serie som min förlovningsring...det är bara så dyrt men det är ju hans problem då han valde att fria med den ringen. Eller?

• Lapinette

Oj, jag kanske har läggning åt sjukhushållet?!!! Jag stod nämligen bestämt kvar när läkaren skar upp min brors häl (efter hård träning i London i hemska dansskor). Jag skulle absolut se vad de gjorde med min storebror.

Gemma - hoppas konstrundan var trevlig. Här har vi nära till konst men är obotligt okulturella. Konstigt nog är jag en hängiven besökare till Moderna museet när jag är i Stockholm men här njuter vi mer av natur än inomhusbesök.

Idag gör vi dock ingenting. O ligger just nu i sängen och sover och jag har i ett par timmar legat och halvdåsat samt läst på altanen i bikini. Solen är jättevarm och härlig! Men jag klarar inte av att vara ineffektiv i allt för många timmar så nu sitter jag här och skriver ned allt vi ska få klart denna helg. Bara bra att ha det på en lista så vi kan pricka av eftersom.... eller?

Ska försöka få iväg O till skogen för en joggingrunda och sen får vi se om det blir ett härligt restaurangbesök ikväll. O tittade på en middag samt en natt på Chevre d'Or i Eze men insåg att det var "lite väl dyrt".

Gemma, hur blir din klänning? Det är massor med spets över som jag tar med mig till dig när vi ses. Du kan säkert göra en snygg topp utav det.

• Lapinette

Och här hittar ni en som äääälskar att shoppa. Jag har spenderat hur många timmar som helst för att går runt och prova kläder. Nu har jag inte haft den tiden när jag pendlar så mycket men de sista två helgerna har jag spenderat två hela lördagar med väninna på stan. Underbart! Tidigare var jag som sagt var värre och då trodde både min mor och mitt ex att det hade något med förlorad kärlek/saknad att göra dvs jag shoppade i brist på annat... vilket kanske stämmer för nu har jag lugnat mig.

Ahh, är det den här helgen alla konstnärer har öppet hus i Skåne och folk vandrar runt och tittar? Eller är jag helt ute och snurrar? När jag var liten ville jag bli konstnär...eller präst!!!? Ja, saker förändras!

Sitter här nu med min dator i soffan och vi spelar igenom 4 timmars festmusik (bröllopet). Jag har hoppat omkring på golvet många gånger och känner mig jättenöjd med mitt nya liv som DJ. Det kommer att bli drag på bröllopfesten - för mig ett absolut måste då dansen är i centrum.

Innan så tvingade jag min man att ge sig ut i skogen och springa med mig. Det var jättehärligt! Att få motion och samtidigt frisk luft. Sen blev det en god middag med ett dyrt Bordeauxvin. Har bara lyssnat på partymusiken och pratat ikväll...ja, fram tills nu det vill säga. Nu är jag här på BT igen.

• Lapinette

Gemma - vad härligt det låter med Ungern. Måste erkänna att jag inte riktigt vet hur maten smakar där. Själv älskar jag japansk, franskt och italienska köket. Japanska maten är suverän bara man räknar bort deras frukostar och sötsaker...uuuhhh så äckligt! Som sagt hoppas själv på att hälsa på mina rötter på vår "stora" smekmånad i höst.

Så ni kommer kanske att styra kosan mot USA? Har faktiskt aldrig varit där. Har kommit upp vid våra flyttplaner ett par gånger men min blivande är inte alls sugen.

Kaisa - jag har bara en del av Gemmas klänning. Resten finns kvar och ska bli en schysst coctailklänning. Gemma hur går det på den fronten?

Hi, hi, Kaisa när gifter du dig och VAR?

Ska nu ned på marknaden i Cannes och inhandla lite färska råvaror. Sen är det dags att leta dragéer för det verkar min blivande inte kunna vara utan till bröllopet. Hmmm...mig kvittar det!

• Lapinette

Hittade inga dragéer idag. Det är bara en massa påskchoklad i alla affärer. Vi är inga chokladfrälsta någon av oss så det blev väldigt lite påskgodis här....rättare sagt ingenting. Istället har vi mumsat på tsatziki, tapenad och aubergine röra medan vi installerade min ny inköpga mp3-spelare. Nu ska jag slippa lyssna på barnskrik när jag flyger!

Vi skulle ha köpt fisk på marknaden men kom därifrån med superhärliga clementiner som smakar så mycket (till skillnad mot dem man köper på stormarknaden) och några bananer (jag är beroende). Som sagt, ingen fisk så nu måste vi gå ut och äta 2 ggr. Vad trist!

Här är osten ett måste på middagen. Inte en fransk middag utan ost. Vi har det ofta och absolut jämt när vi har gäster. Det som är lite exotisk och trevligt att på bröllopet blir det ost från ett mejeri i Södermanland. Jättegod ost, vi har självfallet provat. Två ostomaner som vi är.

Vi köpte förutom min mp3 en bok om Japan på Fnac. Ska du pressa min far lite angående den resan. Åker vi dit så är det ju en förutsättning att han engagerar sig lite och följer med oss upp till släkten. De bor i bergen nordväst om Tokyo, inte så långt från Nagano. Skulle vara så häftigt att åka dit med min sushi-älskade man (ja i höst är han ju det)!

• Lapinette

Så skoj att läsa denna tråd och om allas liv. Så internationellt, spännande och annorlunda.

• Lapinette

Och här är vi tillbaka efter foie gras med mango (absolut något jag inte kan leva utan), sedan loup (fisk) och till efterrätt något i choklad väg. Min blivande valde jätteräka till förrätt, en stor stycke biff till huvudrätt och något med mandarin till efterrätt. Till detta ett glas champagne som apertif och sedan en flaska rött och en halv flaska vitt ( till min fisk). Allt vin från Provence.

Vi har diskuterat känslor och bröllop. O är rädd hur han kommer att betée sig på denna stora dag. Han är inte lika "självsäker" som mig och har alltid varit lite blyg. Ett högst intressant samtalsämne.

Men otroligt för att våran favoritrestaurang så hamna vi bredvid fyra svenskar. Har aldrig hört det språket där förut. Och vid ett stort runt bord i närheten av oss ca 8 danskar. Increable! Jag kunde inte låta bli att lyssna lite. Svenskarna var från Göteborg och trodde/tyckte de var förmer än andra. Men ok är man på Rivieran och går på denna sorts av restaurang så har man pengar. Men en lördag ute i slips och kostym?! Hmmm... de kanske var ute och representerade på helgen? Kan inte låta bli ibland att tycka att svenskar är lite stiffa... i alla fall de som är här nere.

Annars är vi är ganska så nöjda och yra just nu. Allt detta på en av mina favorit restauranger i Mougin. Du måste prova den när du är här Gemma.

• Lapinette

I somras var vi på bröllop i trakterna söder om Bordeaux. Åt gåslever och anka varje dag! Här kan vi gärna äta en bit på en färsk baguette och så dricka champagne till. Men att ha mango till, eller apelsinkompott eller päron är populärt.

Förstår verkligen känslan av fööör mycket mat. Det hade vi fått erfara om vi hade varit hos O's mamma den här helgen. Då hade vi ätit långa luncher med 4-5 rätter varje dag och så massor med champagne och Schwarzwald.

Älskar verkligen mat! Tur att jag kan klara mig utan godis annars undrar jag hur jag skulle se ut. En annan sak som det är tur att jag är beroende av - träning. Nej, har inte varit på Corepuls. När jag väl är hemma så vill jag gå på mina favoritpass och på så vis har jag inte hunnit träna alla nymodigheter. Fast sist hann jag med pilates och förra gången yoga...inte så nytt men jag har bara inte kommit iväg tidigare.

Ingen träning här idag men väl en promenad ned till en flod. Det tar ca 20 minuter att gå ned och 35 minuter att gå upp. På sommaren är det smärtsamt att gå upp till bilen igen men nu var det helt ok. Sen stannade vi till i en liten bergsby, Gilette, och gick upp i en slotssruin. Åter igen var det att gå upp, upp, uppför. Köpte sen varsin pissaladiere(Nice motsvarighet på pizza med lök och oliver)och satte oss på en bänk och åt och njöt av utsikten. Underbart!

Det är vad jag älskar med området här nere - att det är så nära ut till naturen och att man kan vara ute och njuta av det hela året om.

• Lapinette

Brud_juni2007 - låter jätteskönt! Ibland behöver man ladda batterierna.

zea - har du också anknytning hit ned? roslagsbrud som brukar hänga här på tråden ska också ned till Cannes i maj. Då hon är här har vi rymt fältet och gifter oss i Stockholm.

Izunia - ser jättehärligt ut! Själva har vi sparat på resor inför bröllopet. Måndagen efter bröllopet åker vi på en mindre resa, en vecka till Amalfikusten. Det är mest tänkt som att "landa" efter den stora dagen. Förstå att vi är gifta, vila upp oss och njuta av kultur, god mat, gott vin och sånt som vi uppskattar i livet. Sen hoppas vi på att åka på en längre resa i höst - Japan.

Om jag skulle välja mellan kryssning och Tanzania tror jag då skulle välja Tanzania. Går det att kombinera lite safari med sol och bad? Karibien är fint men blev själv inte så där överväldig av Guadeloupe när vi var där (exakt ett år sedan). Jättevackert men tja jag vet inte det gav i alla fall inte oss den där jättekicken typ att hit måste vi åka tillbaka!

• Lapinette

Åhh, här kommer ett svar från en där biologiska klockan verkligen tickar som en inställd bomb. Jag är 35, snart 36 och har aldrig haft någon längtan efter barn. Känner mig aldeles för egoistisk och som Gemma skrev älskar att vara "fri", kunna träna, resa och bestämma min dag. Vet att den dagen det finns en liten som stirrar på en med stora ögon så är jag fast. MEN jag har samtidigt alltid sagt att jag vill prova (försöka bli gravid). Skulle ångra mig bittert om jag aldrig försökte och nu är det hög tid.

Nästan alla mina vänner har fått sitt andra barn nu. Även här så började det ploppa ut efter 30. Jag trodde jag skulle komma till skott när de var påväg med sin andra men icke sa nicke. Har man inte träffat den rätta så har man inte...och som sagt min längtan har aldrig infunnit sig och kommer nog aldrig göra det. Fick i förgår veta att O's bror väntar sitt andra barn i november. Jätteskoj om vi kunde få till en kusin typ 5-6 månader senare.

Trist Gemma att din man inte har mer semester. För när ni ändå är där så vore det ju trevligt att se en massa. Vi har försökt att utnyttja de ställen O har bott på. Tagit bilen och åkte runt och besökt. Var i norra Italien och bilade när han bodde i Österrike och nu har vi åkt runt en del här i Frankrike.

Nej, ska nu hålla min man sällskap ute på altanen. På med bikinin och fram med en god bok!

Svar på tråden Glamour, mon amour!