19 augusti - ny tråd
Vår gamla tråd är avstängd så jag öppnar en ny! Nu är det knappt två månader kvar...
Vår gamla tråd är avstängd så jag öppnar en ny! Nu är det knappt två månader kvar...
Tack för det svaret CicciL.
Minan föräldrar har lite av de uppgifterna. ska båda förälderparen hälsa välkommna till kyrkan eller bara mina?
Becciz: Jag tycker att båda ska göra det om båda är värdpar (eller om man skickade svar på inbjudan till båda). Igentligen är det ju brudens föräldrar som betalar kalaset och är värdparet, men eftersom vi får pengar av båda föräldrar paren så kör vi så. Min pappa för in mig, så hans uppgift är det samt välkomst talet på middagen så klart. När min mamma o svärmor har delat ut alla programmen och gästerna sitter ner i kyrkan, tar min m2bs mamma sin make under armen och gå in näst sist och sätter sig, sen tar min bror, som är en av bestmen, och leder in min mamma sist av alla i kyrkan vartpå han ställer sig vid altaret.
Tacktalet på kvällen kommer min m2bs mammas make hålla till mina föräldrar som värdpar, även att de med är värdpar.
Oj vad krångligt det blev.
kanske är bättre att prata med sina föräldrar o stämma av, så har vi gjort, så gör det
Vi ska ju ha planeringsmiddag i morgon så då ser vi hur det blir. Men mina föräldrar är väldigt engagerade medans hans inte bryr sig så mycket överhuvud taget. Min pappa har väldig ångest inför att hålla tal. ja,ja, va är en bal på slottet!
Trevlig helg på er alla.
Vi har inte tänkt ha ngt värdpar. Men igår när vi träffade prästen så bad jag henne att hon kunde be alla gäster att bara fota när vi går in i och ut ur kyrkan. Men det ville hon inte, hon tyckte att vårt värdpar kunde göra det...
Så nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Kan man skriva någonstans i vigselprogrammet om fotning? Vad tycker ni? Har ni några smarta idéer? :)
ja det va väl en super bra ide..att skriva i vigselprogrammet...
då får alla veta det.
så skulle nog jag oxå göra om jag ville få fram info.
vi har nämligen inte heller något värdpar då det vart så illa pratande om varandra för att få bli paret så ansåg jag och min kille att det kunde vara
Vi kör kombistilen då tärna och marskalk även är toastmasters. Jag har funderat på det där med värdpar, men inte heller riktigt förstått. Våra föräldrar kommer att se till att allt flyter smidigt med catering o.s.v. men vi har lagt välkomnandet på toastarna.
Läste en tråd nyss om en tärna som får göra allt. Min tärna hjälper till mycket, men vi har hela tiden haft en öppen diskussion och hon får säga nej. Ibland känns det nästa som tvärtom att hon vill vara med på möten och dylikt. Jag har gjort ett superval, men vad har man annars en bästa kompis till?
Nähä ska man väcka sin blivande. Han kom hemrullande (lät som en flock elefanter när han kom in genom dörren) 03,45 inatt efter en mycket blöt svensexa. Men han var nöjd och de hade haft roligt.
Iiiiih, nu har grabbarna hämtat min blivande för svensexa.... Har hört det ryktas om stringkallingar och en gitarr... GULP! Tur att jag ska till sömmerskan nu och får lite annat att tänka på. Må så gott, tjejerna!
Har följt den här tråden lite på avstånd men aldrig orkat göra ngt inlägg. Men sitter nu här sömnlös mitt i natten, så vad göra Har alltid haft problem med att jag vaknar vid tre - halvfyratiden på natten och har svårt för att somna om, men nu inför bröllopet är det värre än vanligt...mycket irriterande.
Vi håller också på med festprogrammet och det är väl det som spökar i mitt huvud nu... håller på och skriva några rader om varje gäst. Jag och sambon gör dock helt olika, så vårt festprogram lär bli helt schizofrent...
Jag skriver fåniga nödrim som
"Brudens far, en bestämd foxterrier-fan,
och Arilds egenutsedde handyman"
och
"Brudens tärna och nybliven mor,
solar sig gärna i rivierans glamour"
medans sambon kör mer en kort presentation av gästen och sedan en mening eller ett uttryck som den personen sagt....jaja, det får bli som det blir, inte mycket tid att spela på nu, med tanke på att vi ska lämna in det till tryckeri snart.
Angående värdpar och så har vi inget sådant. Eller rättare sagt, vi är väl värdpar. Vi betalar det mesta av bröllopet själva (även om vi kommer att få bidrag från våra föräldrar), och vi tog också emot gästernas svar. Vi kommer också att hålla ett kort välkomsttal till gästerna och bjuda dem till bords. Brudskålen kommer våra fäder gemensamt att hålla, sedan vet jag inte mer... Hoppas att vår toastmadame har koll på resten, typ
Vår toastmadame är väl den som har haft mest jobb med bröllopet, förutom vi då. Tärnorna anordnade min möhippa (som var förra lördagen ) men annars har de inte gjort så mycket. Jo, den ena var med när jag skulle välja klänning (vilket tog typ en kvart
) Hon kommer också att vara med oss dagen innan, för att hjälpa till att fixa ev sista-minutengrejer. Annars har en mammas väninna hjälpt oss med målningar till inbjudningskorten och min pappas fru hjälper till med design & tryckning av trycksakerna. Annars har vi fixat i princip allt själva. Jo förresten, min mamma (som bor i USA) har fått agera kurir för mina önskemål, bla att köpa sådant där hjärtformat bröllops"ris" och presenter till tärnorna - Philosophys låda "Here comes the bride" (det fanns ingen som hette "Here comes the bridesmaid"
) som innehåller lite olika Philosophy-produkter.
Jo förresten, var och provade in min klänning igår. Stod och höll in magen under hela inprovningen för jag kände mig väldans svullen. Skyllde på att jag nog snart skulle få mens men sedan slog det mig att jag kanske bara hade blivit fet efter semestern! Fast nu kom mensen, så jag hoppas att det var därför
Har dock varit dålig på att träna och äta nyttigt nu de senaste veckorna, så får väl ta ett sista ryck och skärpa till mig nu
Jo förresten, vi har delegerat ett uppdrag till. Sambons & min lillasyster ska få dela ut rosblad och tyllknyten med ris till gästerna utanför kyrkan.
Sedan kommer båda föräldraparen att stå vid kyrkan och hälsa folk välkomna. Tror att det är den bästa möjligheten för dem att hälsa på alla eftersom under minglet innan middagen är det lätt att man fastnar med familj och släkt som man redan känner, eftersom många inte har sett varandra på länge. Skönt också för dem att få ett hum om vilka gästerna är (eftersom de inte träffat alla) och vice versa.