• Frejis

När märker man av att man är...GRAVID???

Tittar in så sent och ser att jag har missat diskussionen både om mammaledigheten och tvåspråkighet.

Vad jag förstår av affärslivet är det så att arbetstiden rätt ofta inte är så väl reglerad (min man är också chef på ganska hög nivå och jobbar minst tio elva timmar om dagen, vilket är jämförelsevis lite) och att man inte kan försvinna i ett helt år om man vill ha jobbet/lönen kvar. Som vi har sagt nu är det min man som gärna vill vara hemma ett helt år. Även om det inte skulle bli lönebortfall i hans fall är jag tveksam till att genomföra ett sådant "projekt" i praktiken. Misstänker att han skulle tappa några möjligheter i framtiden. Skulle nog försöka se till att han kanske är hemma någon/några dagar i veckan och täcka resten med en barnflicka/mormor eftersom jag själv inte vill missa utbildningen (pluggar fortfarande). Äsch, det skulle vara så bra att jag blev gravid NU... men människan planerar medan Gud skrattar. Men om jag jobbade... så vet jag inte hur jag skulle göra. Misstänker att jag skulle tycka att det var skönt att vara hemma 6 mån.

Jag var faktiskt en ärkefeminist för några år sedan, men har blivit botad från åkomman ;)

• Frejis

Är det böjdagen idag Mindre? Det skrivs så mycket här i tråden att jag ligger efter i läsningen hela tiden. Håller tummarna jättejättehårt :)

Lapinette - Hoppas att din mens inte kommer, att den röda tanten missar din dörr och knackar på hos någon annan i stället :( grymt, jag vet, men vi behöver ett plus här i tråden. Hoppas hoppas hoppas :)

• Frejis

Ang tvåspråkighet - jag misstänker starkt att mitt barn (om jag någon gång får barn, tvivlar starkt :( kommer att vara helt svenskpråkigt om mormor typ inte bor här. På något sätt känns det onaturligt att prata "mitt eget" språk. Förmodligen behöver jag någon annan vuxen, typ min mamma, som gör det hela mer självklart. Har faktiskt alltid känt det så, även när jag var riktigt riktigt dålig på svenska. Egentligen är det ganska konstigt *kliar mig i pannan* men vi får se hur det går. Hade hund här en gång i tiden och hunden var ju svenskspråkig. Lärde honom kommandot *gå ut* på "mitt" språk innan min mor skulle komma på besök för att de skulle kunna "kommunicera" med varandra innan behoven uträttades :)

• Frejis

vickan - jag vill gärna ha ett bra jobb och en ok lön, men överlåter nog en stor del av det finansiella mm ansvaret på mannen. Förmodligen kommer jag aldrig att tjäna lika mycket som han gör och därav... ja, 50/50 uppdelningen på alla sätt skulle inte fungera i vårt hem idag. Får se om det gör det om tio år :)
    Någon större strukturellt förtryck har jag personligen aldrig känt av. Det är dock mina egna högst subjektiva erfarenheter. En kvinnlig chef kan tyvärr vara mer förj*vlig och förtryckande mot andra kvinnor än vad män kommer i närheten av (återigen min egen slutsats :)

• Frejis

Mindre: då Älar vi nästan samtidigt. Min ÄL väntas på onsdag.

• Frejis

Lapinette: min man och jag har talat en del om ämnet, och han säger att många män INTE får vara lediga med sina barn för att kvinnan själv tar nästan hela ledigheten. Förmodligen förändras någonting under gravididetetens gång och kvinnan börjar vilja ta del större del av den välförtjänsta "vilan" och den mysiga tiden med bebisen. Det är nog en del av förklaringen.
    Jag kan helt objektivt förstå den känslan. NU säger jag till honom att han visst får vara pappaledig i ett år om det råkar funka för jobbet, men jag är lite tveksam om jag skulle vilja det. Känner nämligen av ett litet hugg i hjärtat när jag föreställer mig att jag lämnar bort bebisen till honom och är borta i åtta nio timmar. Men min man skulle nog bli väldigt sårad om jag ändrade mig... hm, vilket dilemma för framtiden. Den får utvisa hur det blir.

• Frejis

Vickan - japp, en egen tråd låter bra, med risk att det blir lite blodigt ;) nja, så farligt behöver det inte vara särskilt om man kan se varandra och dela på en flaska vin :) annars får man dricka själv framför datorn.

• Frejis

Vi hörs senare, måste iväg på en liten shoppingtur. Födelsedagspresent till mig skall köpas :)

• Frejis

Sweet: japp, det är första gången med bisolvon. Minns jag rätt att det också var första gången för dig och att det var ganska kort tid före ÄL som du tog det? Väntar med spänning hur det går för dig och hoppas att tanten tar en låååång och härlig semester.

Jag känner ganska tydligt att ägglossningen är på väg. Vad mycket man känner sedan man har börjat känna efter ordentligt ;)

Det här med män och föräldraledighet... jag tror dock att på vissa jobb går det inte att vara föräldraledig tillräckligt länge. Inbillar mig att det handlar om en slags trovärdighetsfaktor. Min man säger dock att det går och att det ofta är kvinnor som inte vill släppa "sina" månader ifrån sig. Kanske... får väl återkomma med en update hur det blev här hemma när och det väl blir aktuellt *knasigt med verbtempus, men jag orkar inte rätta"

Hur är vädret hos dig Sweet?

• Frejis

Lapinette: hur mycket brukar de dricka? Det kan vara så olika, är folk på festhumör så kan det ju gå år en hel del. Vad är det för sprit ni har tänkt er att bjuda på? Vin, drinkar, whisky...?*gissar vilt*
    Jag skulle nog räkna en vinflaska per person. Skulle inte vilja hamna i det läget att folk vill ha något i sina glas, men barskåpet står tomt.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???