När märker man av att man är...GRAVID???
Tittar in så sent och ser att jag har missat diskussionen både om mammaledigheten och tvåspråkighet.
Vad jag förstår av affärslivet är det så att arbetstiden rätt ofta inte är så väl reglerad (min man är också chef på ganska hög nivå och jobbar minst tio elva timmar om dagen, vilket är jämförelsevis lite) och att man inte kan försvinna i ett helt år om man vill ha jobbet/lönen kvar. Som vi har sagt nu är det min man som gärna vill vara hemma ett helt år. Även om det inte skulle bli lönebortfall i hans fall är jag tveksam till att genomföra ett sådant "projekt" i praktiken. Misstänker att han skulle tappa några möjligheter i framtiden. Skulle nog försöka se till att han kanske är hemma någon/några dagar i veckan och täcka resten med en barnflicka/mormor eftersom jag själv inte vill missa utbildningen (pluggar fortfarande). Äsch, det skulle vara så bra att jag blev gravid NU... men människan planerar medan Gud skrattar. Men om jag jobbade... så vet jag inte hur jag skulle göra. Misstänker att jag skulle tycka att det var skönt att vara hemma 6 mån.
Jag var faktiskt en ärkefeminist för några år sedan, men har blivit botad från åkomman ;)