• A.M.

När märker man av att man är...GRAVID???

CicciL, vår egen lilla pappersmuff - du är ju GRAVID!!!

Jag gjorde precis som du vid BIM, låtsades inte om att jag kunde testa för att jag skulle ut och festa med några kompisar som jag ABSOLUT inte kunde berätta om en ev. graviditet för. Så jag gick ut och festade (lite behärskat dock), testade dagen efter och plussade såklart. Utan dåligt samvete faktiskt. Så tidigt ska det inte ha någon betydelse.

• A.M.

viktualia:
    Verkar gott med lassi - men ska det verkligen vara lika mycket salt som socker om man ersätter ...? 8 msk är mycket!!!

Och Jessie: Helt riktigt! Jag är en riktigt tungviktare just nu - visserligen är jag JÄTTElång men det är ändå lite jobbigt att man börjar närma sig 100kg-stecket ... Hoppas på att det mesta är vätska som rinner bort efteråt

• A.M.

OK. Det verkar förövrigt vara ett bra recept - bra letat! Undrar hur mycket salt som kan vara lagom ... man får prova sig fram helt enkelt. Blev väldigt sugen på mango!

• A.M.

Moppy:
    Usch vad tråkigt! Det finns liksom inte ord ... Många kramar!

missZapon:
    Mitt beräknade förlossn.datum var i tisdags - så nu är jag i v 40+3. Skapligt överjäst m a o.

• A.M.

Hej tjejer - ha en trevlig helg. Och ni som ska ses: ha en mysig brunch! Själv ska jag ägna mig åt färdknäppar o att åka fram och tillbaka på vägbulor...

Kram till alla!

• A.M.

CicciL:
    Jätte-GRATTIS-kram!!! Åh, vad roligt för er!

Jag måste få säga - vad var det jag sa! Har hållit tummarna för dig hela helgen ... när jag inte klockat mina sammandragningar. För här har ingen liten bebis velat göra entré än (tänkte det hade varit lämpligt på Fars Dag, men icke).

GRATTISGRATTISGRATTIS! Vet att du inte haft jättebra erfarenheter av MamaMia - men måste ändå slå ett slag för dem, och min barnmorska Soheila ...

• A.M.

BrudSommar2006:
    Klart du ska få göra blodprovet också om det finns tid!? Resultatet blir 90% säkert med blodprov och 80% utan ... Stå på dig om det går! Ring MamaMia på Karlavägen! De har egen provtagningsavdelning där och så kanske du kan göra nuppen där också? Lycka till!

• A.M.

Och Moppy:
    Jobbigt för er att kastas mellan hopp och förtvivlan på det där sättet. Jag håller tummarna och hoppas att det hjälper. KRAM!

• A.M.

CicciL:
    Grattis igen! Jo - blodprovet hör ju till NUPP-testet (tillsammans har jag för mig att de kallas KUB-test). På MamaMia lämnar man blodprov en vecka innan man går dit och gör nupp-testet (ultraljud) så får man risksiffrorna för kromosomavvikelser sammanräknade på en gång. Nu är ju du så ung så du har inte så hög risk ändå men man gör som man känner!

Tycker du ska ge MamaMia en chans - jag har inget annat än gott att säga om dem. Min barnmorska är super, gyn Jan-Åke finns ju där och man gör ultraljud/nupp/provtagningar på plats - på ett o samma ställe. Och det ligger geografiskt bra till!

Storasystern:
    Jo bet börjar VERKLIGEN bli dags nu. Tycker alla inblandade, utom möjligen Baby B. Ska imorgon gå på ultraljud för att kolla att bebin mår bra därinne i lyxsviten. Om inget händer så får de plocka ut den om en vecka ...

• A.M.

Jessie76:
    NUPP-test - genom att mäta en vätskespalt i nacken på fostret samt titta på lite annat (typ näsbenet) så kan man beräkna risken för kromosomavvikelser. Man utgår från mammans ålder. Är du född 76 som ditt nick hintar om så har du en väldigt låg åldersrisk till att börja med ... Om man är över 35 så är testet gratis, är man under 35 kostar det 1500 (beroende på var man går i o f s)
    NUPP-testet ger en säkerhet på 80%, men kombinarar man det med ett blodprov så blir säkerheten 90%. Men det är ändå bara en risksiffra man får, inga klara besked ...

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???