Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

När märker man av att man är...GRAVID???

Muffa vidare September! Vi håller våra härdade tummar!

Förresten, igår fick vi veta att ett par kompisar fått en dotter - 2 månader för tidigt. Men de mådde tydligen bra både mor och dotter (1,8 kg). Skönt att höra!

• Liten med Mindre

KRAM till dig koko.

Jag får väl erkänna att jag pillade i mig både lätt middag och glass. *rodnar* Straffet kom när ingen av oss kunde somna, men var för trötta för annat...

Hittade lite kuriosaläsning om ägg o spermier för den intresserade. Att naturen satt ihop något så komplicerat...:

Hur skyddar sig ägget mot spermieinvasionen?
    I äggledaren väntar som regel ett enda ägg. Vid utlösningen sänder mannen i väg en armada med cirka 100 miljoner spermier. Om två spermier kommer fram samtidigt blir det inget barn. Frågan är hur ägget med kvinnans hjälp kan skydda sig mot spermieinvasionen.

Ofullständig kunskap vilka medel som används
    Att naturen löst problemet vet vi genom att endast 10-100 stycken spermier kommer fram till äggledarna och att det är mycket ovanligt att två spermier möter ägget samtidigt vid naturlig befruktning. Vår kunskap om vilka medel kvinnans kropp använder för att skydda ägget är ofullständiga.

Frågeställning och resultat
    Frågeställningen för projektet är om kvinnor har antikroppar som kan upptäcka och binda sig till spermier som ett första steg i att majoriteten spermier skall hindras nå äggledarna.

De preliminära resultaten visar att kvinnor har antikroppar som kan upptäcka och binda sig till majoriteten av spermierna.

• Liten med Mindre

Hmm...jag börjar nog bli hårdhudad. Bebisar och barn dog som flugor i CSI igår (gottade oss i flera avsnitt), utan att ögonen ens blev fuktiga. Otroligt!

• Liten med Mindre

Attans Snartis - vilka pottor de är på remisser! Ring och var envis!

• Liten med Mindre

Ursäkta - tömma LITE grann? Hur mycket tortyr får man genomgå egentligen??? ;) Det är ju oerhört plågsamt.

• Liten med Mindre

Oj, och jag som bara minns 2 tillfällen när jag hallucinerat om en kall läsk (Cola), som hälls upp över isbitar och pyser så där som i reklamen.

1/ Magsjuk och sjösjuk på båten från Polen utan så mycket som en droppe vatten att dricka under natten. Enda gången det blivit läsk till frukost.

2/ En dag utan mat i Stockholm under vattenfestivalen (fattar inte hur jag lyckades) - smällde en pizza och jätteläsk när jag kom hem.

Alla är så olika. :D

• Liten med Mindre

:D Numer bubblar jag och pyser så bra utan läsk...

• Liten med Mindre

Izzie - jag stoppade torkad frukt i skrivbordslådan. Har en skål med solrosfrön stående hemma. Gott och mättande.

Dessutom innehåller de Zink som är tydligen bra både för lusten, huden (minskad risk för töjmärken i framtiden om jag har "tur") samt för makens simmare som blir bättre av bra zinknivåer.

• Liten med Mindre

Fast en liten kaka eller godisbit slinker ner på kvällen och mer på helgen.

(glömde säga att jag också är ett mellanmåslmonster...)

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???