Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

När märker man av att man är...GRAVID???

Storasystern - jag förbereder mig bara för en rolig ÄL-vecka efter helgen. Så det är långt till BIM.

Försöker som bäst förutse vilka varannan-dagar vi ska välja, om ÄL kommer tidigare när mensen var 2 dagar tidig, planera att förbereda middagar så att vi slipper lägga tid på att laga...

Det är avancerat med ÄL i barnfabriken. :D

• Liten med Mindre

Jo, det vore nåt Muggles. Ta patent på den nya "ÄL Project", avancerad mjukvara för ägglossningsvecka-planering.

• Liten med Mindre

FruL, jag kommer att testa med stickor, så vi vet ungefär, och kör extra den dagen och dagen efter ifall det inte passar i "varannan" planeringen.

Vi kommer inte att orka varje dag från fredag till fredag (om vi ska vara ute i god tid och fortsätta tills det garanterat är över).

• Liten med Mindre

Oj, såg att du också var inne på min "ÄL Project" idé FruLlan. :)

• Liten med Mindre

Handlade i alla fall på mig mer Bromhexin igår (motsvarande bisolvon) - så att det ska räcka och bli över. Och så käkar vi solrosfrön och vitaminer för att få tag i zink i mängder.

• Liten med Mindre

FruL - vi äter både solrosfrön och vitaminer med zink. Åtminstone det förra är dessutom gott, och garderar för lite extra zink och nyttiga fetter.

Dagens faktaruta om zink och simmare:

Spermiens arvsmassa stabiliseras av zink
    Spermien är den mest zinkrika cell vi känner till. Zinken lagras in i spermien redan vid själva spermiebildningen i testiklarna och med hjälp av zink stabiliseras spermiens arvsmassa i en slags kristallstruktur. Zinken tycks spela två roller i en. Dels så stabiliserar den arvsmassan genom att bilda så kallad saltbryggor med svavel och dels tycks zink förhindra att dessa svavelgrupper oxideras till så kallade svavelbryggor så länge zinken sitter bunden till svavel. Om man tar bort zinken från spermierna kan den hårt packade arvsmassan snabbt packas upp och bli tillgänglig. Detta kan vara en mekanism som gör arvsmassan tillgänglig för embryonalutveckling när spermien har sammansmält med äggcellen.

Om zinken däremot skulle förloras för tidigt det vill säga innan spermien kommit fram till ägget, kan resultatet bli dels en uppluckring i packningen och dels att det bildas så kallade svavelbryggor som låser fast arvsmassan i en annan slags stabilitet. Man kan resonera och anta att spermier med dåligt packad arvsmassa löper större risk att få skador i arvsmassan och att den arvsmassa som fått en annan slags stabilisering skulle ha svårare att packas upp efter befruktningen.

Saxat ur samma artikel:

Däremot, hade män med låga nivåer av zink betydligt mindre chans att de befruktade äggen skulle resultera i graviditet.

• Liten med Mindre

Jag komplicerar säkert till tillvaron. Men, engång biolog alltid biolog... :) Miljöskadad

• Liten med Mindre

FruL - pillra på du. :)

• Liten med Mindre

FruL - er simmare har ju parkerat sig i ägget - så den måste ju ha varit av toppklass. Så det är säkert ingen fara.

Usch - ville inte införa ångest i tråden. :( Tror nog inte att zink brist är så jättevanligt. Utom i superfeta engelsmäns Du är vad du äter-program.

• Liten med Mindre

Vad då porrig underton?? :? *blinkar oförstående*

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???