Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Hello girls,
Sitter har mitt i natten pa safari i SydAfrika och kunde inte lata bli datorn. Mannen har precis syndat och last sina mail och da dn.se inte verkar uppskattas har sa funkar alltid BT. Har det helt underbart! 6 dagar i Kapstaden blev lite langtrakigt mot slutet samt att jag fick en slang av en magsjuka de har har men nu ar vi pa safari och det ar helt underbart. Hotellet har ni ju redan kikat pa sa jag tror ni forstar. Allt stammer precis!
Det otroliga ar att vi ikvall fortfarande har en veckas semester kvar. Det kanns som vi redan har upplevt sa mycket och ar sa utvilade. Underbart!
Bara for att lite kort redogora sa har vi ikvall varit ute och sett noshorning, atit en underbar middag samtidigt som vi har fatt tips om ytterliggare fantastiska restuaranger for vara sista kvallar.
Ska nu sluta med mina superlativ och onska er en trevlig vecka.
Superkul att höra hur du har det Lapinette! Magsjuka är busnormalt när man vänjer sig vid bakteriefloran, själv har jag det jämt.
Min egen helg har varit lite för lugn. Vädret var fantastiskt och vi promenerade och gick och tränade, sen åt vi på en rätt läbbig restaurang full av turister... med köttbuffé. Åt självklart så mycket att jag mådde dåligt och detta i kombination med att jag tycktes vara den enda som inte fått kollagen eller silikon insprutat överallt gjorde mig dubbelt illamående.
Idag har jag mest kollat DVD medan mannen svurit över att han inte kan få sin GPRS på handdatorn att funka. Jag har inte GPRS i min Smartphone så jag slipper problemet, däremot finns ju numera ett kinesiskt-engelskt lexikon som funkar förträffligt. Nu middag + Paris Je T'aime, har ni sett den?
Hur har ni andra haft det?
Kram, G
Hej!
Då var man tillbaks i kalla Norden igen! 10 dagar har gått skrämmande fort och man sitter igen med en massa intryck och information som ska sorteras.
Vår resa hade en lite dåling början då Gardemoen(ja, vi han inte ens lämna landet..) blev bombhotat och evakuerad! Detta var 20 minuter före vårt plan skulle gå! X-antal tusen människor som skulle ut, flygplats kontrolleras, security check igen, komma in.... Så blev vi 3 timmar försenade och missade vårt plan på Heathrow.... 24 h i london blev följden! Shopping: ja! Kul? nej....
Så missade vi en dag i Cape Town! Intryckena därifrån är delade, väldigt fint och samtidigt "dött". så blir det kanske i en stad där man inte får gå hur man vill, turiststöken är mega-fina och säkra, och det genuina Cape Town inte är till för oss....
Veckan var full av vingårdar och runtskumpning på buss. Om någon av er klagat på vägarna i Norge, anbefalls ett besök här för att sätta saker i perspektiv... långa dagar, sol och lagom varmt(runt 30 med frisk vind) och massa god vin.
Vi bodde mitt i Fanschhoek som är mkt pittoreskt och ett av de dyraste områderna i Sydafrika. Här bor alla släktingar till de franska Huggenotter som utvandrade på 1700-t. Vi har eg. varit runt hela Western Cape med utgångspunkt härifrån, och sett de flesta stora vinodlingsdistrikterna.
För oss gormander så är detta det förlovade landet! Otroligt bra mat och mikoskopiska priser.... Om någon av er ska åka hit och vill bo RIKTIGT bra och få den bästa mat man kan få så rekomenderas Grande Roche... Inte helt lika små priser dock!!
Om någon av er vill ha en sammanställning på vilka besök som varit bäst så kan jag gärna ge det! De flasta vinerna finns tillgängliga i Sverige!
Jag har fått en gåva av alla år i restaurang- Jag blir aldrig magsjuk! Personalmat kan vara lite av varje nämligen! Inget ont som inte har något gott med sig!!!
Hur har ni haft det då?
"stråk" heter det kanske på svenska?
margaux vilken händelsefylld resa ni har haft! Kul att ni kom hem hela. Det verkar har varit väldigt spännande.
Sitter och jobbar med en hemsida på favvofiket... skriver mer sen, är sååå glad att du är tillbaka Margaux! Nu saknar vi bara Lapinette också ;) Inte alls bra med sydafrikaresor och liknande.
Kram, G
Tjenare tjejer!!
Här öser snön ner och SA känns redan långt bort!!! Men min mamma har redan börjat prata om att hon vill åka dit så hoppet gror angående ett återbesök!!
Tråden är så stilla att man undrar var alla tagit vägen! Jag ser också fram emot Lapinettes återkomst och mera småprat om landet långt i söder....
Jag badade i havet 1 gång (i False Bay med vithajarna....) där var det behagliga 16 grader, men på kusten utanför Cape Town är medeltemperaturen 11 grader. Hurr!!
nu har jag lust att köpa längdskidor och ge mig iväg ut.....
Annars har min tärna meddelat att hon gifter sig den 2 feb. för att sen ge sig ut på en 6 månaders bröllopsresa! Så nu brinner det i knutarna om att få sätta ett datum, och innan det!!!
Hon ska alltid vara extrem.....
Vilken skojig banner jag har ovanför mig, om "brudprovning".
Margaux, I have missed you! Men håller med om att tiden har gått fort. Izunia går från klarhet till klarhet, Izunia hur länge måste du vänta och plågas?
Margaux igen, hur var det nu, hade ni hittat något ställe i Norge som passar med era bröllopsplaner?
Sydafrikafrågor: Kan man karaktärisera de lokala vinerna på något vis, alltså... skiljer de sig från de franska när det gäller smak? Och vilka druvor trivs där? Sen undrar jag lite över Cape Town. Liksom FÅR man inte gå i vissa områden eller vill man inte? Och hur är folket på landet, våldsamma eller gästvänliga eller både och? Hann ni få någon uppfattning? Trist också med den missade första dagen, måste ha lagt sordin på lite av den glada semesterkänslan.
Mitt kinaliv har verkligen tagit fart igen, ideliga möten, ganska mycket jobb och en hel massa språkstudier. Vädret är fantastiskt, strålande sol dag ut och in och arton grader! Hade min Burberrytrench igår, plus mammas gamla vintage hermes-scarf i grågrönt. Stora, bruna solbrillor. Hoppas att jag såg mer ut som Jane Fonda 1975 än någons mormor, men man vet ju aldrig.
Började alltså dagen med ett möte, sen träffade jag min kinesiska väninna som jag försöker lära svenska. Rätt snart växlade vi över till Kinesiska, som hon envisas med att prata med mig. Trots att hennes engelska är superb. Är så glad för henne.
Klockan sju hade jag stämt möte med en fransk väninna i turisternas absoluta favvoområde XinTianDi. Även om jag tycker att det är ganska vidrigt där, var det magiskt igår. vi satt utan ytterplagg på en uteservering på en av gågatorna och lät ljumma vindar smeka våra kroppar, under träd som dekorerats med miljoner små lampor. Medan vi drack coca cola för 40 kronor burken (betänk då att en burk kostar under två kronor i butik).
Men alltså jag hade fortfarande såååå ont i kroppen efter mina dubbla gympass i måndags, var tvungen att boka in mig på en shiatsumassage igårkväll, fick en massös som var helt adorable. Hon såg på pricken ut som de där kineserna i filmer, ni vet, ansikte som en fullmåne med små, sneda streckögon och en skär mun som skrattade hela tiden. Knut i nacken och liten puckelrygg. Hon var 23 år gammal och kom från Xian-provinsen in västra Kina. Drog mig till minnes att jag hört något om någon terrakotta-armé som grävts fram och frågade om hon sett den. Hon var ju väldigt intresserad av kultur och historia. Men... det hade hon inte för inträdesavgiften var för hög. Och nu när det är Chinese Newyear och alla åker hem till sina provinser stannar hon och jobbar, och bor i sitt lilla kyffe utan badrum. För hon har inte råd. Såååå sorgligt. Men hon verkade hyfsat glad ändå och erbjöd sig att följa med mig till Xian och guida om jag någonsin ska dit. Kineser har ofta en häpnadsväckande förmåga att acceptera svårigheter och streta på, utan att beklaga sig. Och vi hade en trevlig stund. Hon lärde mig lite Xian-dialekt också.
(Stålis, håll i hatten: I Xian talar man alltså en dialekt där ORDEN oftast är desamma, men TONERNA är annorlunda! Exempelvis "nihao", som ju på vanlig mandarin har ton 3 + 3, har på Xiandialekt två aggressiva fyror! Och ZaiJian (hejdå) har inte två fyror utan två flata ettor! Fatta det är ju OMÖJLIGT!!!)
På hemvägen köpte jag ljuvliga nyplockade jordgubbar och småtjattrade med mannen i fruktståndet, innan jag klapprade hem genom tomma, trädkantade gator. Mannen hade just kommit hem från företagets årliga nyårsfest. De hade hyrt en jättestor restaurang och bjudit samtliga anställda, även arbetarna. Trehundra pers åt en buffé bestående av bland annat kokta maneter och wokad sköldpadda. Sen lekte man lekar, rockring-tävling, eller "kläm fast en ballong mellan dig och en kollega", ja ni fattar. Förstapristagaren fick en mobiltelefon från Nokia. Men innan prisutdelningen var klar var det dags för den årliga presentutdelningen, stora röda boxar hade dukats fram på ett bord. "Lugna nu, det finns en box per person", meddelade ansvarig från personalavdelningen fåfängt, för trehundra kinesiska anställda hade redan vräkt sig upp från stolarna och stormade mot bordet som en bistucken buffeljord.
Mannen låg på soffan när jag kom hem, inte lika full som förra året eftersom man valt att slopa den vita spriten och uteslutande köra öl (för många personer blev medvetslösa tidigare år). På bordet stod den röda boxen innehållande - tada - kinesiskt instant coffée som luktade brännt hår, en "non dairy creamer", en mugg där logotypen hamnat på sned och en tesked. Eftersom det är mannens år i år fick han dessutom, tillsammans med de andra "grisarna", en bonuspresent: en knallgul gosedjurs-gris som höll i den enda tänkbara symbolen för lycka och välgång: En glansig pengapåse med ett stort dollartecken på.
Margaux, vilken tur att du inte la alltför mycket jobb på att bikinitrimma kroppen om du bara badade en gång.
Det är en sak jag älskar med Kina. Här finns inget klotter, i princip inget våld och väldigt låg brottslighet. Visst läser man fruktansvärda saker i tidningarna och de är säkert sanna, men den typen av strömningar ligger inte i luften generellt. Man känner sig fri, trygg, lätt om hjärtat. Sa till mannen igår att om folk i europa lekte lika mycket lekar som kineserna, då skulle antalet depressioner garanterat halveras. För vi behöver ju inte bli deprimerade på grund av att vi jobbar sexton timmar per dygn, sju dagar i veckan, träffar vår familj en helg i halvåret och sover under en presenning.
Nu ska jag kolla lite DVD och sen bär det iväg till en powerlunch / möte. Jag är ju så insyltad numera.
Kram, G
tihi, långt va?
Var precis och kollade min mammas jumperset på custom cashmere-butiken, det blev lite bakläxa för dem pga några knasiga sömmar men annars är jag HUR nöjd som helst! Egendesignat och allt ;) På fredag skickar jag iväg plaggen med DHL.
Hämtade mina nya glasögon också, jättefina och bra, 1000 spänn inklusive allt. Precis lagom.