•  Miss Cee

Vad väljer ni bort?

Vi pratar så mycket om vad vi ska ha och sådär men jag tänkte börja i andra änden, för att se vad ni tycker man kan avvara!

Så en liten undersökning:

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• Svar på tråden Vad väljer ni bort?
  • littlepixiegrl

1) Köpte klänningen och slöjan på tradera, inga favours, bakar egen tårta, inga speciella kläder iaf till tärnorna, gör egna trycksaker, sminkar mig själv, dekorerar lokaler själv, känner en florist som förhoppningsvis ordnar bra pris på buketten, skorna köper jag på typ din sko, struntar i fotograf (hellre kopior från släkt o vänner), har musikaliska syskon och vänner som står för musik till festen

2) Har bara köpt klänning och slöja än, så inget...

Hoppas kunna övertyga fästmannen om att vi faktiskt inte har råd att betala för nya kostymer till all marskalkarna eller att han inte ska betala för sin egen svensexa bara för att hans best man är virrig och oorganiserad. Hade pushat för en buffé också om inte fästmannen vart kock och vägrar ha något annat än en trerätters middag. Kanske iaf inte blir på restaurangen han jobbar på som vill ha 50000 för 40-50 gäster!!!

• TigerLinn

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.
    Svar: fotograf just nu. lite tråkigt men finns inga pengar. dyr mat.. vill hellre ha fler gäster i billigare mat...

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?
    svar: som de ser ut nu blir de inga presenter till gästerna..fast vi köpt askar.. men vi ser väl

• fru_02/06 07

jag har också tagit bort fotografen ska ta egna kort och ta ut dom på dator se glömde det förut när jag skrev...och så ska vi vänta med att åka på smekmånad också

• Mrs Rothchild

Min fastman har lagt extra pengar pa allt, men sarskilt mina ringar som kostade 150 000kr, det far kompensera var brollopresa som uteblir pga av tidsbrist. Och han hade forvantat sig att brollopsklanningen skulle landa pa 30 papp men jag hittade en for 4000.

En annan grej jag garna ville lagga pengar pa var gavor till gasterna, jobbar fortfarande pa vad dock.. forslag?

• Hemlig brud 07

Vi väljer bort alla gäster och festen. Det blir bara vi två. Inget av det jag fixat med skulle jag välja bort. Har ju redan valt bort så mycket.

• NuÄrDetDags

Vi har valt bort
    * efterrätt eftersom vi ska ha tårta, det får räcka.
    * lyxdekorationer; vi har skog som dekorationstema så det är bara att gå ut och samla kottar.
    * starksprit, vi bjuder "bara" på öl och vin (och naturligtvis alkoholfritt).
    * trerätters. Blir både billigare och roligare med buffé.
    * dyra kläder. Allt har blivit uppsytt i Kina.
    * live musik. Det hade blivit på tok för dyrt.
    * frisör/sminkning/manikyr. Vad jag inte kan göra själv (och det är en hel del) fixar en kompis.

Transport från vigsel till festlokal är en grej vi velar lite med... Det känns lite som om det går alldeles utmärkt om pappa kör oss men samtidigt vore det lite lyxigt att bli hämtad och körd lite "finare"...

Morgongåvan är också en sådan grej. Den ser vi båda mer som ett roligt litet extra men vi skulle nog klara oss utan...

Vad av det vi redan köpt/bokat skulle vi välja bort? Hm, det vet jag faktiskt inte, vi klarar oss rätt så billigt ändå. Kanske servetterna med tryck och engångskamerorna på borden. De är ju inte verkligen nödvändiga om man ser det så.

• novali

Vi har valt bort bröllopsnatt. Ingen som jag vet har uppskattat att åka till ett hotell och betala för några timmar. Det blir väl att man anländer sent och sen ska man checka ut när man vaknar...känns onödig. Bättre att vakna hemma i sin egna säng och ta det lugnt.

Har inte köpt/hyrt så mycket ännu så tvåan blir svår att svar på, men än så länge är det väl alla dessa bröllopsmagasin! Men roligt är det!

• Snart_FruL

Det vi har valt bort att lägga pengar på är hittills;

Dekorationer, det ingår visst lite i hyran. Men jag tänker inte dekorera nåt extra. Kommer inte göra nåt extra i kyrkan heller.

DJ/Band på festen, kommer låta datorn sköta musiken.

Engångskameror, jag har hittills aldrig sett bilder tagna med engångskameror bli bra, speciellt inte inomhus. Eftersom vi ändå kommer släpa dit en dator att spela musik på, så kommer gäster med digitalkamera att ombes kopiera sina bilder dit.

Det är väl vad vi kommit fram till hittills.. vet inte vad vi skulle spara in på om vi var tvungna.

• mrztigger

vi har valt bort

catering (vi lagar allting själva)

dyra kläder( jag syr min, tärnornas samt näbbens klänningar, till de andra köper vi på HM)

ringarna (3000 för båda på indo nordic)

frisör, sminkös (vi känner folk, det andra kan jag göra själv)

resa (vi har bett om sponsring, så mycket vi får, så långt kommer vi)

• Andie

Vi har tagit bort transport för gäster/och oss det känns som det minst viktiga faktiskt. Sen har jag tagit bort stora summor från klänningen eftersom jag har valt att ta hjälp av en vän som ska hjälpa mig att sy den. Och sen har jag valt att låta en annan vän fixa mitt hår och naglar. Vi har oxå valt att bara köpa en ring och bara gravera i m2bs ring.
    Det finns massor man kan spara in på faktiskt.

Svar på tråden Vad väljer ni bort?