•  Miss Cee

Vad väljer ni bort?

Vi pratar så mycket om vad vi ska ha och sådär men jag tänkte börja i andra änden, för att se vad ni tycker man kan avvara!

Så en liten undersökning:

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• Svar på tråden Vad väljer ni bort?
  • Andie

kom på fler saker där vi dragit ner på utgifter. Alkoholen då vi inte kommer ha starksprit. Fotografer eftersom vi har tänkt be två personer om hjälp till detta och de har foto som en extremt stor hobby.
    Vi har inte heller något band som ska spela. Papperet till inbjudningarna där vi inte har några stora kostnader förutom frimärken...

Det kanske märks att vi planerar ett buget bröllop som ligger under bugeten för vad vi här på BT kallar buget.

• Ansgar&Evelyn

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.
    Vi kommer att laga all mat själva.. eller tillsammans med mor och svärmor :) Vi kommer att använda eget coh lånat porslin, inget hyrt. Proffsfotograf har vi tyvär valt bort :(

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?
    Hmm.. det var svårare, men det får nog bli min klänning som inte skulle få kosta så mycket!

• njoy

1: Vi har valt bort:

*Att bli uppassade på restaurang. Kommer att ha catering i en hyrd lokal.

*Jag ÄLSKAR att pyssla så jag gör alla dekorationer, brudbukett och trycksaker själv.

*Dessert. Bröllopstårta räcker gott och väl

*Starksprit i baren (kommer att ha fri bar) Tyvärr har det visat sig att flera av våra vänner och släktingar inte klarar av spriten så då blir det lite svagare grejjer istället.

*Dyra kläder. Kommer att hyra klänning.

* Eftersom vi är ute i god tid har vi tid att handla skor, ev. smycken och dekorationer på rea eller när vi kan hitta till ett bra pris.

* Speciell transport. Vi kommer att låna en bil från M2B:s jobb som är lite finare men ingen jättefancy sak.

* Bröllopsnatten spenderar vi tillsammans med våra gäster i den anläggning vi hyrt hyfsat billigt..Vi får ändå ett dubbelrum med utsikt över vattnet och tänkte pyssla och dekorera lite extra själva. Pengarna sparar vi hellre för att åka på en lite lyxigare weekendresa efter bröllopet.

* Bröllopsresa. Kommer eventuellt att bli en weekend på spa eller något för att ta det lugnt.

2. Vad skulle vi kunna plocka bort:
    * Catering och göra maten själva.
    * Bröllopstårta kan någon annan säkert göra. Men härikting får man en tårta för 28 kronor biten så det är inte så dyrt

• Soleil

1. Vi har valt bort blommor. Ska ha en mycket kort ceremoni med enbart de närmaste närvarande och gifter oss mitt i vintern. Jag vet inget om blommor, har inget intresse och känner inte att det är ett måste. Så jag ska inte ha någon brudbukett och vi ska inte dekorera lokalen med blommor.

Vi har inte helelr anlitat en fotograf, utan ska ta lite foton med en god vän som är en duktig amatörfotograf npågra dagar efter vigseln. Det räcker gott och väl för oss.

Jag ska varken fixa hår elelr smink hos ett proffs, utan har min vanliga frisyr (mest eftersom jag inte vet vad jag ska göra med håret och inte gillar uppsättningar...) och sminkar mig själv.

2. Jag tror att jag hade kunnat tänka mig betalbar istället för fri. Hade också kunnat köpa enkla inbjudningskort istället för att göra dyrare själv. I värsta fall hade vi kunnat spara in på maten genom att laga själv med hjälp av familjen, men det är så himla skönt att slippa.

• discodivan

vi väljer bort frisör, catering, märkeskläder, köpebukett, svenskköpta diamanter, proffsig solist, levande musik, dyr bröllopsresa, köpta trycksaker, hotellnatt för oss eller gäster, transport, färdig bröllopstårta

vi kan väl dra ner på sminket och naglar och lokalen, annars har vi dragt ner på allt redan

• jocelyn

*Transport av det dyrare slaget; vi vill ha en mörk "towncar" istället.

*Utsmyckningar i kyrka, lokal etc

*presenter till gäster

*fri bar

*dyra inbjudningskort etc. vi kommer göra egna och skriva ut

*svårt att säga...kanske det där med efterätt/tårta dvs välja bort en av sakerna...

• fröken Inga

Resa (önskar oss den)
    catering och dyr lokal. Lagar maten själva och har festen i farsans ladugård.

Hade kunnat leva utan bröllopsnatt på fint hotell.

• Cuprima

Vi kommer nog att välja bort middag och enbart bjuda på bröllopstårta och kaffe i våran trädgård efter bröllopet. Och efter det så ska jag och min m2b åka bort till något mysigt hotell och bara mysa han och jag.
    Detta göra att vi inte behöver utesluta att bjuda barn utan föräldrana får själva välja om de vill ta med dem eller inte.

Jag väljer inte bort makeup och håruppsättning eller fina underkläder.. jag vill ha hela det kitet för jag unnar mig det så sällan så om jag ska vara extra fin någon dag så ska det vara denna dag.

• Gable

Vi valde bort:

Transport från kyrkan till feststället. En kompis körde oss.

Bröllopsnatt på hotell

Presenter till gästerna, bara de som bodde kvar fick på rummen

• JessicaZ

det där med presenter till gästerna... vad menar ni? ska man köpa grejer till alla gäster. hua, det blir både dyrt och tidskrävande...

Svar på tråden Vad väljer ni bort?